Slučaj Wordle: Kako su igre s riječima postale ekvivalent križaljkama u dnevnim novinama

Za sve one kojima je ovaj viralni fenomen nekim čudom promaknuo, Wordle je online igra koja od igrača zahtijeva da u šest pokušaja odgonetnu peteroslovnu riječ slijedeći naputke o tome je su li slova iz pokušaja na pravom ili na pogrešnom mjestu
13.08.2022.
IMAGE SOURCE: Wordle
RECOMMENDED

Negdje tamo potkraj veljače u inbox mi je sletjela poruka: “Igraš ti Wordle?”. Moj je odgovor tada bio negativan, nisam imala pojma što je Wordle niti kako se to čudo igra. No, kao netko kome je jedna od najdražih razbibriga voziti bicikl uz Savu i razmišljati o etimologiji, izvedenicama i sinonimima, na sam spomen “riječi” već sam bila zainteresirana. Od tog dana do danas nije prošao niti jedan jedini dan da nisam mozgala koja se peteroslovna riječ skriva u rješenju Wordlea, ali i domaće inačice, Riječeka.

Zaluđenost je, jasno, s vremenom rasla, usput sam zarazila još barem deset ljudi, uspoređivali smo i hvalili se s rezultatima, bili pomalo ljuti kada bi na repertoaru bila riječ za koju nitko dotad nije čuo, razrađivali smo strategije i maštali o danu kada ćemo “križaljku” riješiti iz prvog pokušaja. No, tu Wordle opsesiju nisam dijelila s tek nekoliko fanatičnih prijatelja koji vole mozgalice, već s milijunima diljem planeta.

Za sve one kojima je ovaj viralni fenomen nekim čudom promaknuo, Wordle je online igra koja od igrača zahtijeva da u šest pokušaja odgonetnu peteroslovnu riječ slijedeći naputke o tome je su li slova iz pokušaja na pravom ili na pogrešnom mjestu. Ono što Wordle čini posebno zanimljivim jest to da igra za sve igrače na svijetu ima jedno jedino rješenje, a u 24 sata možete ju odigrati samo jednom. No, pustimo pravila. Wordle iza sebe, osim što je neopisivo zarazan, ima i sjajnu priču. Kreirao ga je softverski inženjer Josh Wardle, Velšanin koji trenutno živi u Brooklynu i radi u popularnom američkom art kolektivu MSCHF. Prototip Wordlea kreirao je još 2013. godine i to iz ljubavi, kako bi usrećio svoju partnericu Palak Shah, strastvenu ljubiteljicu križaljki. Prateći Shah kako traga za rješenjima, prototip je polirao do 2014. i, izgubivši interes, ostavio ga je postrani. No, Wardle i Shah vratili su se igrama nekoliko godina kasnije. Kada je na vrata pokucala pandemija, a vrijeme provedeno u četiri zida trebalo je nekako ispuniti, uhvatili su se kako se svakoga dana radosno vraćaju igrama na platformi The New York Timesa, uživajući u rješavanju križaljki i igrajući Spelling Bee. Wardle se tada ponovno sjetio Wordlea i odlučio ga je ispolirati. U siječnju 2021. konačno je Wordle dobio svoju online adresu, a za nju su ispočetka znali tek Wardleovi prijatelji i rođaci. U studenom 2021. Wordle je igralo tek 90 ljudi. No, tada je Wardle dodao igri presudan element, mogućnost dijeljenja puta do rješenja bez otkrivanja rješenja. I popularnost igre je eksplodirala!

Žuti i zeleni kvadratići okupirali su Twitter, a već potkraj prosinca Wordle je postao viralni fenomen. Početkom siječnja Wordle je svakog dana igralo 300.000 ljudi, a taj se broj nakon tjedan dana popeo na čak 2 milijuna. U jednom intervjuu Wardle je rekao kako i sam uživa u igri svaki dan jer niti on nije upoznat s rješenjima. Zvijezda je rođena!

Tu nenadanu popularnost Wordlea brzo je nanjušio The New York Times i povukao potez stoljeća. Već 31. siječnja 2022., za sedmeroznamenkastu cifru, otkupili su prava na igru od Wardlea koji je rekao da mu je dojadilo konstantno se boriti s pojavom kopija i količinom pažnje koju odjednom privlače on i njegova partnerica. Fanovi su se uplašili da će Times ugurati Wordle u pretplatu kako bi se domogao novih pretplatnika, no to se ipak nije dogodilo. Wordle je do danas ostao besplatan i bez reklama, a Times je objavio kako je Wordle u prvom kvartalu godine privukao “desetke milijuna novih korisnika” od kojih su mnogi, posebno rabeći aplikaciju, nastavili igrati i druge igre na platformi kao što su  Spelling Bee i Vertex, a koje su dostupne u godišnjoj pretplati.

NY Times je u svibnju brojao nešto više od 8 milijuna pretplatnika od kojih 2.5 milijuna ima “multi-product” pretplatu koja uključuje i igre. To sasvim sigurno nije zanemariva brojka, posebno ako imamo u vidu da su Timesove igre lani odigrane čak 500 milijuna puta.

Izvršna direktorica tvrtke Meredith Kopit Levien objasnila je kako je Wordle ustvari poslužio kao svojevrsni “mamac”. Imajući u vidu njegovu rastuću popularnost pretpostavka je bila da će dio iz ogromnog bazena igrača poželjeti igrati i druge igre na platformi. To se i dogodilo. Levien je svjesna kako ništa ne traje vječno te kako će se igrači sasvim sigurno uskoro zasititi Wordlea, no tada će Wordle zamijeniti neka nova igra koja će polučiti isti hype. No, ono što je zanimljivo primijetiti jest da su igre na online platformama postale neopisivo važne kao generator novih pretplatnika.

Zatrpani crnim vijestima koje nas progone iz svakog kutka interneta čineći nas anksioznima, igre su nešto posve drugačije, one su alat za povremenu i kratku zabavu, forma eskapizma, prostor za bijeg od kaotične realnosti. Pa barem na svega par minuta.

Čini se da važnosti igara postaju svjesne i druge medijske platforme. Par minuta prije nego što sam započela s pisanjem ovog teksta, na mail mi je sletio newsletter The Telegrapha. Šalju link na svoju novu igru PlusWord. Igre nedvojbeno postaju alat za privlačenje korisnika. Ako ih više u dovoljnoj mjeri ne privlače vijesti, a clickbait je izgubio na snazi, ponudi im nešto drugo. Daj im zabavu. Ako povučemo paralelu s nekim prošlim vremenima, igre s riječima ekvivalent su križaljkama u dnevnim novinama koje smo nekoć obožavali popunjavati. Gledajući retrospektivno, zanimljivo je da je news portalima trebalo toliko dugo da pronađu njihovu online inačicu. No, ono što je sasvim sigurno jest da nije riječ o prolaznom trendu kojeg ćemo se lako zasitit.

SAZNAJ VIŠE: