Možemo li vjerovati beauty influencerima?

08.12.2021.
RECOMMENDED

Godina pandemije koja je iza nas uvelike nam je promijenila životne i potrošačke navike. Premda smo si i prije lock downa zamjerali previše vremena provedenog u pretraživanju interneta i društvenih mreža, moramo priznati da smo u prošloj godini za ovu adiktivnu naviku itekako imali ispričnicu. Jedan od pozitivnih učinaka ovog još uvijek izazovnog razdoblja sve je veće podizanje svijesti o tzv. self care pokretu koji je svoj utjecaj nedvojbeno zabilježio i u njezi kože.

Iako pozdravljam sve veći interes i osviještenost kozmetičkih entuzijasta o sastavu i djelovanju pojedinih aktivnih sastojaka i kozmetičkih preparata, uočila sam ekspanziju Internet stručnjaka koji bez konkretne stručne i znanstvene podloge olako savjetuju uporabu ili zabranjuju određene rutine i proizvode, a ponekad i lijekove koje je propisao liječnik.

Društvene mreže su, slažem se, omogućile brži pristup informacijama, recenzijama i usporedbama proizvoda.

IPAK, IZ OSOBNOG ISKUSTVA MORAM PRIZNATI DA SAM U ZADNJE VRIJEME OSTALA POMALO ZATEČENA ODVAŽNOŠĆU U DOCIRANJU POJEDINIH BEAUTY I LIFESTYLE INFLUENCERA O TEMAMA I TEGOBAMA ZA KOJE NI STRUKA (LIJEČNICI, FARMACEUTI I OSTALI SPECIJALISTI SVOG PODRUČJA) NE IZNOSI SVOJE STAVOVE, A DA NISU POTKRIJEPLJENE KLINIČKIM STUDIJAMA I ISKUSTVIMA U PRAKSI.

Također, jasno mi je da svaki brand ili usluga do svog kupca trebaju doći i kroz treću stranu običnih, ali Instagram vidljivijih ljudi i konzumenata koji i te kako pomažu kod preporuke i otkrivanja novih ili postojećih proizvoda. Jedan od recentnijih pozitivnih primjera je eksplozija tzv. tik tok branda CeraVe koji je ogledni primjerak male škole digitalnog marketinga novog doba. Mnogi su ostali začuđeni činjenicom da je brand koji postoji još od 2005. (rođen u okrilju farmaceutske kompanije Texan, a danas u vlasništvu L’Oreal grupe) svoj procvat doživio “tek” u prošloj godini. Dio tog strelovitog uspjeha temelji se na vrlo fundamentalnoj filozofiji klinički ispitanih sastojaka namijenjenih osnovnim stanjima i tipovima kože te vrlo jednostavnoj, gotovo industrijskoj, ambalaži koja jasno komunicira sastojke i osnovnu namjenu. Za drugi dio uspjeha definitivno su zaslužni TikTokeri i Influenceri koji su si zaista dali truda da kroz svoje digitalne platforme objasne načine uporabe, rutine i finalne učinke proizvoda. Priča o uspjehu ovog branda zaokružena je autentičnošću jer su krajnji konzumenti na preporuku Influencera finalno realizirali i doslovno na svojoj koži osjetili rezultate recenzija.

Definitivno podržavam i svakodnevno primjenjujem nove oglašivačke strategije i taktike jer, kao što sam napisala na početku – do kupca treba doći omnichannel pristupom. Nekad su to bile TV i radio reklame, časopisi i billboardi a danas je oglašivačka industrija potpomognuta i teškom digitalnom artiljerijom.

Ono što me u postojećoj situaciji zabrinjava (dobro, nije da zbog toga ne spavam noćima) pristup je pojedinih Influencer individua u komunikaciji o proizvodima, rutinama, dermatologiji, endokrinologiji, nutricionizmu i, u stvari, svemu za što iz svog iskustva suvereno propovijedaju kao neoborive postulate. Iz poslovnih i privatnih interesa pratim mnoštvo blogova, podcasta, YouTube kanala i profila na društvenim mrežama pa imam dojam da pojedinci ponekad zaista lupaju k’o Maksim po diviziji ne pazeći pritom da je njihova publika u pojedinim područjima nedovoljno educirana (što je sasvim razumljivo jer nitko od nas ne zna sve o svemu).

U kozmetičkoj industriji radim više od 10 godina, imam diplomu Prirodoslovno-matematičkog Fakulteta (smjer: biologija i kemija) i, što je najvažnije, konstantno se educiram o inovacijama, tehnologijama i novim smjernicama u kozmetologiji. Ipak, svaku napisanu ili izrečenu izjavu triput provjerim ili u stručnoj literaturi, povezanim znanstvenim radovima ili uživo s farmaceutima iz ljekarni koji su redovito prvi na izvoru informacija.

Ponekad i farmaceutska zajednica bude pomalo zbunjena kad za recepturom, umjesto pitanja, od krajnjeg klijenta dobije unaprijed propisanu rutinu nekog skinfluencera te nikako ne odstupa od nje iako ponekad farmaceut kroz savjetovanje 1 na 1 prepozna nešto drukčije primarne potrebe i stanje kože.

Zato me čudi (a možda sam samo štreber i Alte Schule) količina neprovjerenih informacija baziranih na osobnom iskustvu ilnemarnijem pristupu kod sastavljanja objava ili recenzija na pojedinim profilima.

PRIMJETAN JE I TREND DA SU RECENZIJE PISANE ILI LEŽERNO (NPR. DA 25GODIŠNJAKINJA NAPIŠE “OVA ANTI AGE KREMA DIVNO MIRIŠE I KORISTI JE MOJA MAMA GODINAMA, STOGA JE MUST HAVE”) ILI VRLO SPARTANSKI (“ONAKO JE KAKO JA KAŽEM ILI NIKAKO”), UZ ODREĐENU DOZU POSRAMLJIVANJA AKO NETKO POSTAVI BAZIČNO PITANJE – NPR. ŠTO JE METODA DVOSTRUKOG ČIŠĆENJA (STVARNO, KAKO SMO ŽIVJELI BEZ TOG SAZNANJA I RUTINE DO SADA?). 

No, dio vezan za pomalo von oben stav kod online recenziranja i savjetovanja možda je ipak za drugu temu – kulturu ponašanja i komunikaciju na društvenim mrežama – pa ću se od ovog dijela ograditi.

Važno je napomenuti da je odgovornost i na konzumentima navedenih online sadržaja. Svaki korisnik interneta, društvenih mreža i forumskih rasprava (a posljedično i bilo kojeg proizvoda) odgovoran je i za vlastito kritičko promišljanje o svojim online izvorima informacija.

Ponekad nije naodmet zaista ponoviti onu uvriježenu: Upitajte svog liječnika ili ljekarnika!

Tekst: Željka Suvajac Pichler

SAZNAJ VIŠE: