Živimo u eri u kojoj su svi postali (modni) kritičari

Met Gala je modni Super Bowl i kao i svaka „utakmica“, ima svoje kritičare i komentatore. Doduše, ima li ih sada već i previše? Odnosno, u kojem trenutku su svi postali modni kritičari i stručnjaci?
07.05.2024.
IMAGE SOURCE: Profimedia, Pinterest
RECOMMENDED

Ako je prva stvar koju ujutro napravite scrollanje po društvenim mrežama, onda vas je jutros dočekala lavina (sličnih) reelova s komentarima i analizama na najbolje/najgore/neobične lookove s Met Gale. Kada se događaju eventi poput ovog, svi se na jedno večer pretvorimo u kritičara, no nekada smo u svojim trenirkama sudili ili u grupnom chatu ili na jutarnjoj kavi. Sada ne možete pobjeći od silnih kritika i mišljenja niti imate vremena u miru pregledati događaj. Da, svi imamo pravo izraziti mišljenje, no jesmo li kolektivno postali over-opinionated? U eri kada svi imamo platformu na kojoj svima možemo reći što mislimo, čiji glas zapravo vrijedi poslušati?

Met Gala 2024

Granica između mišljenja i kritike postala je tanka, a čini se da su negdje kroz 2023. godinu svi na TikToku i Instagramu postali modni kritičari i eksperti koji analiziraju svaku modnu kolekciju, gala event, editorijale modnih magazina, njihove naslovnice i izdanja celebrityja. Otvoreni prostor za diskusiju je poželjan i pojava online komentatora utjecala je na demokratizaciju mode koja je kao ekskluzivni svijet nekada čvrsto zatvorenih vrata postala dostupna svim entuzijastima koji žele osjetiti dio te čarolije. Samouki modni eksperti i buduće generacije od kojih će neki tek postati autoriteti dobili su glas i ulaz u svijet u koji se inače, bez privilegiranog položaja, vjerojatno ne bi probili. Tradicionalna hijerarhija modne industrije odjednom je poljuljana, dobila je novu strukturu i moda više nije igralište samo za odabrane.

S druge strane, zasićenost uvijek dovede do prosječnosti jer se u masi glasova teško fokusirati na samo one kvalitetne. A ako imate stav i mišljenje, ne znači nužno da ste kritičar. Više od Met Gale ili nekog drugog red carpeta, veći problem s kritikama na društvenim mrežama formira se prilikom komentiranja novih kolekcija modnih dizajnera. Recentni primjer je Sean McGirr koji je ove godine preuzeo nimalo lak zadatak i predstavio debitantsku kolekciju za kuću Alexander McQueen, nakon što je s dizajnerskog mjesta odstupila Sarah Burton, nekadašnja desna ruka McQueena. Nadam se da je McGirr nakon debitantske kolekcije ugasio mobitel jer su kritike bile nemile prema njegovoj kolekciji, u tolikoj mjeri da je stvar poprimila oblik online zlostavljanja. I manje je bitno je li kolekcija zaslužila hvalu ili kritiku, problem je što se pokrene lavina loših kritika od kojih sve nemaju uporište. Osvježavajuće je u tom periodu bilo čuti da je The Row zabranio mobitele na svojoj reviji, jer su zapravo vratili fokus na ono zbog čega su ljudi u publici tamo – odjeće, mode, atmosfere i samim tim njihovu kolekcija niste mogli vidjeti istog trenutka.

Stvar kod društvenih mreža je što će komentatori biti nemilosrdni i okrutni jer ne odgovaraju nikome niti moraju uljepšavati svoje mišljenje kako ne bi izgubili oglašivače ili mjesto na reviji, kao što je slučaj s tradicionalnim modnim novinarima i kritičarima. Online komentatori preuzeli su posao kritičara čiji je zadatak donijeti konstruktivnu kritiku temeljenu na znanju, punim informacijama i autoritetu koji su izgradili radom, a ta funkcija posljednjih godina je i izgubila na važnosti jer se stvari toliko brzo objavljuju na društvenim mrežama da nakon odgledane revije nemate vrijeme ni koncentraciju napisati konkretan osvrt. Pritom će se on lako utopiti među silnim drugim sadržajem koji sve brže izlazi i postati manje relevantan.

Met Gala i svi slični događaji koje ste prije s nestrpljenjem očekivali, a zatim biste u miru prolistali ili scrollali na omiljenom izvoru informacija gube čar u tom virtualnom šušuru. Praćenje Met Gale na društvenim mrežama trenutno je kaos i kakofonija informacija koje se preklapaju i bolje zvuče neki stari načini informiranja oslobođeni tuđih mišljenja, barem to značilo da za svim reakcijama i informacijama kaskate nekoliko sati. Daleko od toga da nam ne treba prostor za diskurs i razgovor – moda će uvijek trebati kritiku i mišljenja jer u suprotnom gubi svoj veći smisao. Samo, pronaći razgovor u kojem želite sudjelovati kao da postaje teži zadatak.

SAZNAJ VIŠE: