Što je ostalo od event industrije u Hrvatskoj? Istražili smo kako se radi i radi li se uopće

20.09.2020.

Jedna od najunosnijih svjetskih ekonomskih grana je na koljenima, a s time će se složiti i sugovornici ove priče. Bez pretjerivanja – i7ndustrija zabave, evenata, susreta, druženja, razmjene iskustava uživo, je prisilno utihnula. U svijetu i u Hrvatskoj. Ne postoji više u onom obliku u kojem smo ju poznavali prije nego nas je epidemija dobrano pozatvarala. Iako neko vrijeme potpuno zatvoreni, ljeto je s odmakom dalo naslutiti da će se možda javna događanja ipak vratiti u naše živote, barem u tom “novom” obliku. No, u svjetlu aktualnog slučaja kažnjavanja organizatora nedavnih koncerata u otvorenoj garaži MSU-a s 30.000 kuna prekršajne kazne, čini se kako nam, u ovoj dvoličnoj zemlji nema spasa. Dok okupljanje vjernika na misi, bez distance i zaštitnih maski ne predstavlja problem, event industrija će još neko vrijeme u Hrvatskoj provesti kao manje bitna.

Kako su preživjeli zadnjih šest mjeseci ove nemile situacije, jesu li se snašli i našli neko optimalno rješenje za opstanak na tržištu te što očekuju u budućnosti, pitali smo stručnjake u svom poslu, ljude koji kreiraju hrvatsku event scenu. Možda ipak nije sve tako crno, ali vrijedi biti na oprezu jer doista dolaze neka nepredvidljiva vremena!

ADMIR MEHMEDOVIĆ

A4 – Fresh Island, RNB Confusion, Food Truck Festival

Svakako izazovno razdoblje je iza i ispred nas. Uz avio kompanije i turizam, prva branša koja je bila na udaru je event industrija kojoj su prihodi preko noći jednostavno nestali. Međutim nije bilo puno vremena za očajavanje nego se krenulo s predikcijama i alternativnim modelima poslovanja. Prvi val je bio poplava online streaminga, tako da su ljudi svaki vikend iz svojih domova mogli tulumariti s nekim od najpoznatijih svjetskih i domaćih izvođača. Isprofiliralo ih se nekoliko koji su tu napravili drukčije i izdvojili se dok su ostali prošli mlako. Osobno sam pogledao 2-3 live streama u tom periodu koji su imali neku dublju priču, ostalo mi je prošlo ispod radara jer smatram da eventi ipak trebaju tu ljudsku komponentu izlazaka, socijalizacije i live svirke. 

Kada nam je situacija to dopustila organizirali smo prvi post lockdown RNB Confusion svibanjski tulum u smanjenom kapacitetu na novoj atraktivnoj lokaciji najvišeg nebodera u Hrvatskoj, na 27. katu VMD-a nebodera. Vibe na tom prvom tulumu je bio neopisiv i nakon rasprodanog prvog odmah smo najavili i u rekordnom roku rasprodali i novi termin na istom mjestu. Na prvu je bilo čudno jer su ljudi bili još pod velikim strahom i sveopćom medijskom histerijom, ali uz propisane razmake između stolova i pridržavanje svih ostalih mjera i sjajnu atmosferu brzo je sve došlo na svoje, a mi smo povratili onaj elan koji smo imali i kad smo organizirali prvi tulum 2003. godine u legendarnom klubu Gjuri2. 

“Trenutno nam je u fokusu pronalazak atraktivnih open air lokacija i intimniji tulumi, a naglasak je na doživljaju gosta i naravno odličnoj glazbi koja nam je uvijek bila glavni adut zabave. Zadnji takav tulum smo održali na novoj lokaciji Hoto business Towera gdje smo ponovno premijerno ljude odveli na rooftop Hoto centra s kojeg se pruža pogled na cijeli Zagreb.”

“Trenutno nam je u fokusu pronalazak atraktivnih open air lokacija i intimniji tulumi, a naglasak je na doživljaju gosta i naravno odličnoj glazbi koja nam je uvijek bila glavni adut zabave”

— Admir Mehmedović

Usporedno s RNB Confusion partyjima, tim iza A4 je marljivo radio na novom projektu i konceptu – Food Truck Festivalu na Jarunu koji je imao za cilj spojiti najbolje od gastro i zabavnog svijeta. Produkt je uspješni festival koji je ušao u svoj šesti tjedan održavanja zbog iznimno dobrog interesa. Posjetitelji su mogli uživati u prekrasno uređenim tematskim ljetnim zelenim oazama, family, kid’s, sports i chill piknik zonama, uz bogatu gastronomsku ponudu kamiona te live svirkama uličnih bendova i DJ-eva sve do nedjelje 13. rujna. Treba napomenuti da je tvrtka A4 samo ove godine morala otkazati 5 velikih festivala (Fresh Island Festival, Isla Loca Festival, Noć gutača reklama, PlayIT gaming festival, Fresh Mountain), tako da je Food Truck Festival nastao kao reakcija na novonastalu situaciju.

Izazovi u ovom razdoblju su svakako bili kako opstati u vrijeme kada su sva javna okupljanja bila zabranjena, nakon toga kako se prilagoditi trenutnim propisima i mjerama a trenutno najveći izazov je promišljanje o jeseni i hladnoj zimi kada se više neće moći tulumariti na otvorenome kao i planiranje iduće festivalske sezone s obzirom na situaciju u svijetu. 

“Svakako treba napomenuti širinu event industrije u samoj Hrvatskoj te sve profesionalce i njihove obitelji koji ovise industriji. Na produkciji jednog, čak i manjeg eventa, uključeno je puno pojedinaca i tvrtki;i od produkcijskih timova, ticketing kompanije, ugostiteljskih tvrtki do izvođača i organizatora koji stvaraju te trenutke koji se ne zaboravljaju, a velika većina industrije je na koljenima. Također, izazov je isproducirati event koji zadovoljava sve propisane uvjete kao i stigmatizacija evenata kao žarišta zaraze zbog koje se u nedavnoj anketi 50% mladih izjasnilo da ne izlaze nigdje ako ne mora.”

Optimizam bude najave festivala sljedeće ljeto i nadamo se uz povoljniju epidemiološku situaciju u cijelom svijetu da ćemo uspjeti ostvariti zacrtane projekte i mogu najaviti da nas očekuje zanimljiva, izazovna ali i zabavna 2021. godina. U planu su nam zanimljivi digitalni projekti kao i izbacivanje RNB Confusion merchandise kolekcije koja nam je višegodišnja želja, a ovaj trenutak vidimo kao idealan za lansiranje kolekcije.

ANA PETRIČIĆ GOJANOVIĆ

PRiredba studio

“Najbolji kad je najteže” postao je neslužbeni moto onih koji trenutno rade u event industriji, barem onih koji su opstali i koji na neki način pokušavaju (pre)živjeti. Tako i nas u PRiredba studiju. U prvom trenutku možda smo pomislili “kako ćemo”, sve se ugasilo, tapkali smo u mraku. No, već u idućem, koji je stigao kratko nakon prvog, više si nismo u našim razgovorima u PRiredbi ili na sastancima s klijentima postavljali to pitanje već smo prihvatili izazov novog vremena i zauzeli stav “ovako ćemo”. 

“Novo doba, novi život, novi obrasci ponašanja potiču sve nas u event i PR industriji da tražimo jednako tako nove načine rada i stvaranja. Nemojmo se zavaravati fotografijama i Instagram story objavama, event industrija doista jest na koljenima!”

Ipak sklona sam vjerovati da, unatoč svemu, ljudskost i sve one najbolje osobine koje idu uz to ne mogu i neće izumrijeti, stoga nastavljamo raditi, stvarati i družiti se na neke nove načine. Dok nam prilike i pravila to dopuštaju još uvijek organiziramo i održavamo događaje po strogim (i opravdanim) pravilima – kontrolirane liste uzvanika uz ograničen broj posjetitelja, osobna zaštita, maske na licima, rastojanja…. postoje i opcije u kojima se selimo u virtualni svijet, družimo se online. Istina, nije isto, ali privikavamo se. Sredstva koja smo nekad koristili za velike događaje sada ulažemo kako bismo stvorili i prezentirali kreativan sadržaj kojim nikoga ne dovodimo u opasnost, doživljaj i emociju pretačemo u lijepe priče, osobne poruke, u kreativne filmove i fotografije koji potiču na razmišljanje i djelovanje, na susrete jedan na jedan.

“Najbolji kad je najteže” postao je neslužbeni moto onih koji trenutno rade u event industriji, barem onih koji su opstali i koji na neki način pokušavaju (pre)živjeti.”

— Ana Petričić

“Ne bih govorila istinu kad bih rekla da je jednostavno i da smo se odmah iz prve snašli u svemu. Još uvijek učimo i privikavamo se u hodu. No, kao što sam rekla – najbolji smo kad je najteže, a sigurna sam da će i ovoga puta uspjeti oni najkreativniji i oni koji su spremni svakodnevno učiti. Moramo prihvatiti činjenicu da nam je priroda vratila ono što smo joj dali, a na nama je da shvatimo kako nam je preostalo još malo vremena da sve popravimo i da stvorimo neko novo normalno vrijeme u kojem ćemo moći slobodno raditi i živjeti.”

Važno je da se držimo zajedno, da pazimo jedni na druge, da budemo dobri jedni prema drugima. Naša kreativnost pobijedit će sve ono ne lijepo što nas okružuje. 

MANUELA ŠOLA

Komunikacijski laboratorij

Event industrija u strukturi hrvatskog BDP-a sudjeluje s preko 4,5 milijarde kuna i zato je vrlo važno da vlada i ostali dionici koji sudjeluju u odlukama koje utječu na poslovanje slušaju glas struke (okupljene i u Odboru za event industriju Glasa poduzetnika) kako cijela industrija ne bi doživjela potpuni krah i kako bi se sačuvala radna mjesta od 12.000 zaposlenih. Vjerujem da će se event industrija s vremenom oporaviti no, s obzirom na potpuno neizvjesnu situaciju, taj će oporavak biti dugotrajan. Upravo zato važno je prilagoditi se i fokusirati se samo na one stvari koje donose vrijednost – za naše zaposlenike, klijente i partnere. 

“Ovo nije doba za razmišljanje o „održivosti“ i razvijanju dugoročnih strategija već za implementaciju ideja koje su konkretne, praktične, brzo izvedive i prilagođene pojedinom klijentu.”

U našoj agenciji to je značilo da smo detaljno morali analizirati svaki event koji smo zbog situacije morali otkazati. Koja su očekivanja, ciljevi, publika koju okupljamo, dodana vrijednost koju želimo stvoriti kako bismo mogli ponuditi jednako atraktivno i učinkovito rješenje. Smatram da nije rješenje sve prebaciti u virtualno jer pojedina događanja veliku vrijednost ostvaruju upravo kroz networking na samom događanju. Najbolje smo to osjetili na vlastitoj koži kad smo teškom odlukom otkazali našu konferenciju o budućnosti poslovanja – Future Tense. Vrijednost ove, primarno B2B konferencije, jest u predavanjima key note futurologa, ali je i mjesto za druženje i razmjenu iskustava poslovne zajednice.

“Možda ćemo u budućnosti sve više raditi hibridne tipove događanja koji publici osigurati iskustvo uživo ali i dodatan sadržaj u smislu virtualne komponente.”

— Manuela Šola

S druge strane, postoje događanja koja svoje ciljeve mogu realizirati i kao virtualni event. Kao primjer navest ću seriju od pet virtualnih eventa koje smo organizirali od svibnja do srpnja u sklopu inicijative „Inoviraj – profitiraj“ za klijenta Hrvatsku gospodarsku komoru. Iako je inicijalna ideja bila okupiti hrvatske inovatore na road showu po cijeloj Hrvatskoj brzo smo prilagodili koncept te ih okupili na virtualnim druženjima koja su jednako učinkovito osigurala razmjenu ideja. Završni event održat će se uživo početkom listopada u sklopu kojeg ćemo organizirati Nacionalnu izložbu inovacija.

Još je jedan primjer press konferencija koju smo organizirali početkom rujna za klijenta, tvrtku Infinum koja s tvrtkom Porsche Digital u Hrvatskoj otvara veliki razvojni centar za dizajn i razvoj softvera. Riječ je o velikoj investiciji koju smo predstavili uživo no, zbog neizvjesnosti situacije s Covidom-19, istovremeno smo razvijali čak tri različita koncepta i scenarija kako bismo mogli odmah reagirati u slučaju nepredvidivog razvoja situacije.

Što se tiče budućnosti, koliko god smo to već puta čuli, zaista je potrebno djelovati i prilagođavati ideje, koncepte i projekte od slučaja do slučaja. Nema univerzalnog rješenja ali je moguće da će ova situacija promijeniti samu industriju dugoročno. Naime eventi će se još neko vrijeme procjenjivati ne samo kroz financijski, nego i kroz zdravstveni rizik. Stoga, kako bi se osigurala njihova održivost potrebno je razmišljati u svim smjerovima. 

“Možda ćemo u budućnosti sve više raditi hibridne tipove događanja koji publici osigurati iskustvo uživo ali i dodatan sadržaj u smislu virtualne komponente.”

LARA STOLNIK

Selotejp

Prošlo je već šest mjeseci otkad radimo u novim okolnostima i, iako je trial period odavno gotov, i dalje se bez prestanka prilagođavamo, jer se potrebe i (ne)raspoloženje tržišta mijenjaju iz tjedna u tjedan. 

Sada više nije dovoljno iskoristiti trenutak, kao što smo to napravili usred lockdowna, i netom nakon potresa bez odgađanja u online ex cathedra one woman band varijanti dodijelili HURA-ine strukovne nagrade. Takav trenutak, sa svojim specifičnim sentimentom, sada je iza nas. Masterclassovi i virtualna predavanja stručnjaka koji nisu mogli doputovati u Hrvatsku – to smo radili u lipnju – danas se traži više.

Objave koje ne mogu čekati, predstavljanja proizvoda i internu komunikaciju danas u njihovim online varijantama režiramo kao televizijske emisije, ili još bolje, kao YouTube prijenose gaming turnira. U ovom trenutku, virtualni eventi ne bi smjeli biti pusti online prijenosi offline evenata.

“Na valu brojnih stvarno dobrih događanja koja su cijelo ovo ljeto organizirana po parkovima i terasama, spremni smo i na hladniju sezonu, za koju očekujem da će, unatoč ograničenjima, sve više biti offline.”

— Lara Stolnik

Više nego ikad, publika traži dodanu vrijednost da bi se, u moru dostupnih sadržaja, zadržala baš uz vaš; a sponzori pak za svoju podršku traže više od pojavnosti ili placementa, traže stvarno privlačan i poticajan sadržaj.

Produkcija programa namijenjenih za emitiranje online, svejedno je uživo ili na zahtjev, ne smije biti postavljena kao produkcija offline evenata kakve poznajemo. Kao što je to i s make-upom, kamera upija i dijelom ubija doživljaj koji na licu mjesta u kombinaciji stvaramo prostorom, rasvjetom, efektima, (živom) glazbom koja ne dolazi iz zvučnika laptopa, a na kraju i susretima koji evente čine. Zato, unatoč svemu, na valu brojnih stvarno dobrih događanja koja su cijelo ovo ljeto organizirana po parkovima i terasama, spremni smo i na hladniju sezonu, za koju očekujem da će, unatoč ograničenjima, sve više biti offline.

SAZNAJ VIŠE: