Grozno je vrijeme za preprodavače tenisica, posljednjih mjeseci pišu strani portali. Nekad vruća roba kao što je Nike Air Jordan gubi na vrijednosti, a resale platforme proglašavaju stečaj. Što se događa sa sneaker kulturom i kako se tržište preprodaje urušava?
Boom sneaker kulture dogodio se prije više od desetljeća i nije usporavao godinama – nakon spektakularnog rasta, pad je neminovan, osobito jer posljednjih godinu dana tržište prolazi kroz velike turbulencije. Nakon 2010. godine, kada su sportski giganti preuzeli model limitiranih dropova oko kojih se gradio veliki hype i do kojih je bilo gotovo nemoguće doći, preprodavači su prepoznali plodno tlo i iskoristili ponudu i potražnju. Istovremeno, sneaker kultura postaje dio mainstream scene i uklapa se u novi pojam luksuza. Više od cipela i kožne galanterije, tenisice postaju stalan dio street style scene i statusni simbol koji govori da pripadate određenoj subkulturi i da ste dio cool ekipe koja kuži nove trendove.
Uspon i pad tržišta tenisica
Hype je morao splasnuti – ne samo zbog visokih cijena popularnih modela i inflacije koja utječe na navike potrošača već i zbog zasićenja jednim te istim modelima koji se posljednjih sezona stalno vrte u krug, samo u novim kombinacijama boja. New Balance iskoristio je retro trend i svoj zaboravljeni 550 model lansirao na sam vrh. Nike s Dunk modelom te Adidas s Gazellama ili Samba tenisicama napravio je isto. Nakon što se proizvodnja toliko pojačala i preplavila tržište, vrijednost na resale tržištu počela je padati. I predmet žudnje – Air Jordan 1 modeli, koji su za vrijeme pandemije bili siguran bestseller na resale stranicama, stoje na zalihama. U jednom trenutku Dunk modeli su se preprodavali i po tri puta većoj cijeni od originalne, a danas se u nekim trgovinama nalaze na sniženju- ista stvar je s New Balance tenisicama.
Na promjene na tržištu utjecao je i raspad suradnje između Kanyea Westa i Adidasa što je značilo smanjeni protok Yeezy modela. Ulazak luksuznih imena u igru kao što su Gucci i Miu Miu s druge strane dodatno su povećale cijene traženih modela koje si sada mali dio klijenata može priuštiti. U međuvremenu, novi favoriti su se pojavili na sceni. ASICS, ON, i Salomon drže popularnost i poželjnost, a iako su se nekada smatrali neatraktivnim modelima namijenjenima samo za sport, njihov uzlet dogodio se zajedno s novom activewear estetikom. Ujedno su anti-trend i odgovor na hype oko onih modela koji su u jednom trenutku preplavili tržište – a i ASICS ili ON dostupni su u maloprodaji, odnosno lakše ih je nabaviti od uobičajenih favorita.
Da se događa pad na tržištu, govori podatak da jesenas dvije europske platforme za preprodaju – Restock i Kikikicz – proglasile stečaj. Za sneakerheadove, vijesti nisu iznenađenje. Posljednjih nekoliko mjeseci objavljena su brojna negativna iskustva koja o neizvršenim narudžbama i neisplaćenim povratima, a na Facebooku je osnovana i grupa u kojoj sneakerheadovi pišu kako i dalje čekaju novac ili svoje tenisice. Manje platforme za preprodaju brzo su ostale bez kapitala nakon što je potražnja za nekada rijetkim tenisicama splasnula, dok su se giganti u ovom području kao što su StockX ili GOAT proširili su se na nove lifestyle kategorije – no nisu prošli neokrznuti pa je i StockX u siječnju otpustio 40 zaposlenika.
Nova pravila
Nekadašnji balon se ispuhao, no tenisice su posljednjih godina pronašle svoje mjesto na modnoj sceni i neće ga izgubiti. Ono što ponovno može zainteresirati sneakerheadove i mlade generacije koje tek ulaze na scenu su inovacije i noviteti kojima se sportski giganti već okreću. Nike je već najavio novi hero model za 2024 godinu – Air Max DN s inovativnim zračnim komorama koje koriste Dynamic Air tehnologiju – nešto što će sigurno zainteresirati ljubitelje dobre sneaker priče.
Nike i Air Jordan po podacima GOAT-a u 2023. i dalje su bila najprodavanija imena, dok je prodaja sportskih modela Asics Gel-1130 i New Balance 9060 porasla za više od 700 posto. Između ostalog, i njemačka platforma za analizu tržišta Statista predviđa kako sneaker tržište u naredne četiri godine neće propasti već dodatno porasti za 5 posto do 2028. godine. Pad je osjetan, no vjerojatno će natjerati brendove i platforme za preprodaju da okrenu ploču i promjene princip rada.