Patta – nizozemski streetwear brend koji je svoj uspjeh izgradio na zajedništvu

Negdje između stotinu kanala i pitoresknih ciglenih pročelja, na sjecištu kultura i utjecaja iz cijelog svijeta, u Amsterdamu se 2004. rodila Patta. U želji da daju zajednici ono za što su i sami živjeli, streetwear i muziku, Edson Sabajo i Guillaume ‘Gee’ Schmidt, koje je hip-hop scena devedesetih poznavala kao DJ-e i MC-e te organizatore partyja, otvorili su svoju prvu trgovinu
08.10.2022.
IMAGE SOURCE: patta
RECOMMENDED

No, to nije bila “obična” trgovina. Patta, što na surinamskom znači “cipela”, na svojim je policama ugostila tenisice koje niti jedan drugi butik u Amsterdamu nije imao. Edson i Guillaume putovali su svijetom, s kontinenta na kontinent, i vraćali se u nizozemsku prijestolnicu sa skrivenim draguljima u vlastitim koferima. Dvojac tada nije imao pojma o shippingu i ugovorima i sve što se moglo naći u Patti, donijeli su sami. Na otvorenje su te, sada već davne 2004., stigli tek prijatelji i članovi obitelji, no vijest o posebnom dućanu s tenisicama proširila se Amsterdamom poput požara.

Nije trebalo proći mnogo vremena prije nego što su se ispred adrese Nieuwezijds Voorburgwal 142 počeli formirati ogromni redovi. Patta je postala toliko popularna da je surinamska riječ za cipelu uvukla u amsterdamski sleng označavajući tenisicu.

No, unatoč “slavi preko noći” početak nije bio nimalo lak. Niti jedna banka nije im željela pozajmiti novac jer nikome plan nije zvučao obećavajuće, a jedina banka koja je na zajam pristala povukla se nakon što su Edson i Gee već potpisali ugovor za najam prostora. Jedini koji im je odlučio pomoći je zajednički prijatelj Dirk. Očajni, ali s još trunkom nade, otputovali su na farmu u Belgiji kod Dirkovog oca. Bez da je i pogledao njihov biznis plan, Dirkov otac odlučio im je pozajmiti polovicu traženog novca iz zahvalnosti što su uvijek bili divni prijatelji njegovom sinu, a Edson i Gee obećali su mu novac vratiti, bez kamata, za četiri godine. Bio je to sasvim dovoljan financijski poticaj da se posao postavi na noge i da se odrade prve runde putovanja. No, Edson i Gee nisu putovali bezumno. Bilo da su išli u New York, Philadelphiju, LA, Pariz ili Tokio, točno su znali što traže. Ponekad su to bile i tenisice stare nekoliko godina za koje su smatrali da bi mogle ponovno postati hit. Ako je netko imao “nos” za hitove, to su bili Edison i Gee.

Riskirali su mnogo, no rizik se isplatio. Patta je postala gnijezdo kreativne energije u gradu, rasadnik ideja, sve što je tada bilo kul stanovalo je u Patti. Hip-hop je treštao iz zvučnika, a po foteljama trgovine povlačili su se amsterdamski rapperi, DJ-i i umjetnici, neki su čak tamo i živjeli. Jedan od dugogodišnjih prijatelja, umjetnik Piet Parra, kreirao je Pattin logo, a s vremena na vrijeme, logo bi završio na majicama koje su se izrađivale u malim edicijama za obitelj i ekipu. Iako nitko tada to nije niti slutio, bio je to početak odjevne linije koja će započeti svoj život nekoliko godina kasnije. Prvi brend koji je ponudio suradnju bio je ASICS. Patta je odabrala Gel-Lyte III, model iz devedesetih koji je pao u zaborav i koji više nitko živ nije nosio. Inspiraciju za “redizajn” pronašli su u bojama Amsterdama, a ambalažnu kutiju su zamijenili ruksakom u istoj kombinaciji boja.

Pattin utjecaj bio je takav da je opskurna tenisica postala hit preko noći. Linija se sastojala samo od 300 pari tenisica. Ekipa je putovala stotinama kilometara samo kako bi se domogla svog para. Ekipa iz Njemačke, Švicarske, Belgije i Francuske noćima je spavala ispred dućana.

Nakon prve uspješne suradnje, kolaboracije su se nastavile nizati. Biznis je cvjetao, pa je dvojac odlučio otvoriti još jednu trgovinu i to na gornjem katu stare policijske postaje. Na vješalicama su se nalazili streetwear brendovi kao što su Neighborhood, Bedwin and the Heartbreakers, Nike NSW i Stussy, no samo nekoliko mjeseci kasnije Patta je morala iseliti. Novu trgovinu otvorili su u popularnom Redlight Districtu, u bivšoj brijačnici, i 2012. konačno pokrenuli vlastitu odjevnu liniju. Od tada do danas Patta se proširila na London i Milano, uz pop-up shopove u New Yorku, Tokiju, Seoulu, Bangkoku i Šangaju. Tim od dvije osobe postao je tim od pedeset, a  Edson i Gee o svojim zaposlenicima nikada ne govore kao o ljudima koji rade “za” njih, već o ljudima koji rade s njima. U Patti zajednica je na prvom mjestu, ona bliska zajednica prijatelja koja im je pomogla kada nisu imali ništa, zajednica ljudi koji stvaraju priču o Patti iz dana u dan, ali i lokalna zajednica iz koje su potekli, s kojom su rasli i s kojom su se isprepleli stvarajući jednu posve novu kulturu.

Na ljubavi prema zajednici baziraju se i Pattine suradnje s prijateljima i umjetnicima, ali i sve što rade osim mode. Pokrenuli su Patta Running Team kako bi promovirali trčanje koje doprinosi fizičkom i mentalnom zdravlju, pod Patta Soundsystemom ujedinili su svoju ljubav prema muzici, a osnovali su i Patta Foundation, fondaciju čija je misija izgraditi bolje, zdravije i inkluzivnije društvo pomažući mladima, ali i najranjivijim skupinama društva, nudeći im financijsku injekciju, ali i svoju bogatu ekspertizu. Od svojih početaka do danas, Patta tim je surađivao s brendovima kao što su Stussy, Umbro, Nike, New Balance, Dekmantel festival, Diadora i mnogi drugi, zbog čega je postao jednim od ključnih streetwear brendova današnjice. No, unatoč ogromnom uspjehu koji su postigli, ono što dvojac čini najponosnijim jest ono što čini Pattin DNA – podrška zajednice koja ih je podignula na noge, i zajednica kojoj se danas nastoje odužiti. 

SAZNAJ VIŠE: