Premda se ponekad doima kao da su bile jučer, osamdesete su, spram svijeta u kojem danas živimo, galaksija udaljena nekoliko svjetlosnih godina. Što se sve od tada do danas promijenilo, ne isplati se niti nabrajati. Sve se promijenilo. No, upravo su osamdesete godine era kada su se na obzoru počeli nazirati obrisi nekog novog svijeta. Na sveopće oduševljenje, Sony je tada lansirao prvi komercijalni CD player, Apple je izbacio osobno računalo MacIntosh, Microsoft je svijetu predstavio Windows, a Nintendo nas “zarazio” Gameboyjem. U svakom smislu, osamdesete su bile zora nekog novog doba. Osamdesete su bile i godine kada se rodila najpopularnija tenisica svih vremena. Air Jordan. Tenisica koja je redefinirala košarku i status sportskih zvijezda, ali i modu i sam pojam tenisice koja od tada znači mnogo više od “obične sportske cipele”. Netflixov doku-serijal “The Last Dance” u svojoj je petoj epizodi sjajno iscrtao priču upravo o Air Jordan tenisici, od kontroverznih početaka do uspona na tron.
Od dvadesetih pa sve do osamdesetih godina košarkaškim parketima dominirala je jedna tenisica. Converse All-Stars bile su službene tenisice NBA lige. No, 1984. godina bila je godina koja je promijenila tijek povijesti. Mlad i perspektivan, Michael Jordan igrao je svoju prvu sezonu u Chicago Bullsima, a njegov dovitljivi menadžer David Falk naumio je od njega napraviti zvijezdu “novog doba”. Odlučio je započeti s tenisicama. Premda se danas može činiti posve uobičajenim potezom da menadžeri dogovaraju sportašima pojedinačne suradnje sa sportskim brendovima, osamdesetih je to bila vrlo kontroverzna zamisao koja je nailazila na brojne kritike.
Posebno kada se radilo o sportašima u momčadskim sportovima, a ne o individualcima poput tenisača, boksača ili igrača golfa. No, Falka kritike nisu zanimale. U namjeri da realizira svoj naum, odlučni se menadžer prvo obratio Converseu, no kako su Conversice tada nosile prekaljene košarkaške zvijezde poput Larryja Birda i Magica Johnsona, kreirati posebnu tenisicu za jednog novajliju poput Jordana zvučalo je kao svetogrđe. Suradnja s Converseom je propala, a Falkovoj želji nije mogao udovoljiti niti Adidas. Odustajanje nije dolazilo u obzir, a Falk je ubrzo pronašao novog konja za utrku. Nike.
No, Nike sredinom osamdesetih nije bio niti sjena onoga što je danas. Bio je tek još jedna sportska etiketa u povojima, tek donekle poznata po tenisicama za trkače. Tvrdoglavi Jordan, prisjeća se Falk u dokumentarcu, nije želio niti sjesti u avion i čuti što Nike ima za ponuditi. No, kako to obično biva u mladim danima, ulaznica je bila Jordanova majka koja ga je nagovorila da “barem posluša što imaju za reći”. Tako je i bilo. Nakon ponešto nagovaranja, Jordan je potpisao godišnji ugovor vrijedan 250 tisuća dolara. U to vrijeme, bila je to neshvatljivo velika suma. Posebno za klinca koji je tek zakoračio na NBA parket. Tehnologiju “zračnih” potplata koju je Nike razvijao za trkače ujedinili su s dizajnerskom vizijom Petera Moorea. I tako je 1984. rođena kultna tenisica – Air Jordan. No, nitko tada još nije niti slutio da će postati kultna.
Planetarnu slavu stekla je zahvaljujući čudesnim Jordanovim vratolomijama na parketu i Nikeovom marketingu. No, NBA navodno nije bio oduševljen s “ekscentričnim” dizajnom Jordanica. Tadašnja pravila lige nalagala su da igrači na terenu nose pretežito bijele tenisice što Jordan sustavno kršio noseći tenisice u crveno-crnoj kombinaciji boja. Svaki put kada je Jordan zaigrao u njima, trebao je, kaže legenda, platiti kaznu od 5000 dolara. No, to ga nije omelo. Sve kazne platio je Nike uživajući u publicitetu koji se stvarao oko “zabranjene” tenisice, a na račun “zabrane” snimio je i reklamu s Jordanom u glavnoj ulozi. Mlađahni Michael igrao je sve bolje, privlačeći pažnju gdje god se pojavio, a ubrzo je postao i uzor generacije. Sve što je Jordan dotaknuo pretvorio je u zlato, a Air Jordan tenisice uvukle su se urbanu kulturu kao tenisice koje su svi željeli imati. Nakon što je potpisao ugovor o sponzorstvu s Jordanom, Nike je predviđao da će zaraditi 3 milijuna dolara u četiri godine trajanja ugovora. Zaradio je 126 milijuna u prvoj godini.
Nakon što su uvidjeli da imaju hit, Nike je naumio svake godine izbaciti novu inačicu Air Jordan tenisica. Izrađene od fine talijanske kože i s luksuznijom estetikom, Air Jordan 2 potpisali su Peter Moore i Bruce Kilgore, no treća inačica označila je prekretnicu. Taman kada se Jordan premišljao o prekidu suradnje s Nikeom, u igru je uskočio mladi dizajner Tinker Hatfield. Hatfield je kreirao tenisicu kakvu sportski svijet još nikada nije vidio. Prozirni “zračni” đon, egzotični print i ikonični Jumpman logo uvjerili su Jordana da ostane s Nikeom. A svoj put s Nikeom zacementirao je i Hatfield koji je dizajnirao sve modele od Air Jordan 3 do Air Jordan 15, kao i modele posvećene dvadesetoj, dvadeset i trećoj te dvadeset i petoj godišnjici. Air Jordan tenisice postale su legenda.
Osim što su redefinirale odnose između sportskih marki i zvijezda, promijenile su i samu košarku, ali i način na koji gledamo tenisice. Mnogi kolekcionari reći će kako su upravo Air Jordan tenisice zaslužne za razvoj sneakerhead supkulture. Tenisice koje su 1985. godine koštale tek 65 dolara, danas se, navodi L’Officiel, penju sve do 20 tisuća dolara. Od Jordanovog odlaska s košarkaškog parketa NBA-a prošlo je mnogo godina, no Air Jordan i dalje je klasa za sebe, tenisica s pričom.
Njezinoj vrijednosti dodatno su pridonijele i brojne modne suradnje poput one s Virgilom Ablohom ili s Diorom čiji je tadašnji kreativni direktor Kim Jones izjavio kako je nekoć, kao klinac, s grupom prijatelja skupljao lovu ne bi li kupili jedne Air Jordanice, zajedničke. Možda upravo tu leži tajna njihove popularnosti. Kultni status Air Jordan tenisice krije se u tome što su one mnogo više od tenisice, one su nostalgični simbol nekih drugih vremena i podsjetnik na romantičnu priču o zvjezdanom uspjehu u koju svi želimo vjerovati.
Posjeti naš BURO. SNEAK PEEK specijal za sneakerheadse u kojem je sve podređeno kulturi tenisica. Novi modeli, povijest kultnih modela, poznati sneakerheadovi, ljudi koji stvaraju sneaker scenu, sve će se to pronaći u SNEAK PEEK pregledu koji želite pratiti iz dana u dan.