Otkrivamo što je Dalton – najbolje čuvana tajna skincare industrije

Ako ste se ikada pitali zašto vam neki proizvod nije napravio ništa na koži danas ćete saznati zašto. Vrijeme je da naučite što je to Dalton i zašto je to najbitnija informacija koji ni jedan brend ne želi otkriti.
12.08.2023.
IMAGE SOURCE: Pinterest
RECOMMENDED

Obećanje je ludom radovanje i toga sam svjesna. Ne očekujem od skincare proizvoda da mogu zamijeniti estetsku kirurgiju, ali ipak kad me neki skincare proizvod toliko iznevjeri da mi koža izgleda kao da joj nisam radila ništa, želim znati zašto. Nemali broj puta sam doživjela izostanak obećanog učinka, a u potrazi za razlozima koji bi mi mogli objasniti nula promjena na koži naišla sam na Daltona. Otkrivamo što je Dalton i sve što morate znati o najbolje čuvanoj tajni skincare industrije.

Što je Dalton?

Dalton je mjerna jedinica atomske mase, no koristi i za opisivanje veličine molekula. Naziva se još i unificiranom atomskom jedinicom mase, a oznaka je Da. Kao mjerna jedinica koristi se u kemiji i fizici.

Zašto je Dalton bitan u njezi kože?

Kad pričamo o njezi kože, pričamo kako aktivni sastojci prodiru u kožu i u dubljim slojevima kože (dermisa) donose aktivan učinak. Već na ovom prvom koraku možemo nazirati bit cijele priče. Granica prodiranja molekula izvana u dublji dio kože je oko 500Da.

To znači da sastojci koji su mnogo veći od 500Da neće ući duboko u kožu već će sjediti na njezinom površinskom rožnatom sloju kojeg zovemo epidermis, dok će sastojci manji od 500Da, uspjeti ući duboko u kožu i dostaviti obećan učinak.

Kad se rade testiranja sastojaka, ona su velikom većinom napravljena na uzgojenim stanicama kože. To znači da sastojak ne mora prodirati kroz čitav organ odnosno sve slojeve kože kako bi njegovo djelovanje bilo zabilježeno. Kad isti sastojak koristimo u stvarnom životu, situacija se naravno mijenja.

Naša je koža iznimno slojevita i ne čini ju svega par kultiviranih stanica kože. Kroz ta testiranja proizvođači aktivnih kozmetičkih sastojaka mogu ponuditi kozmetičkim kompanijama mnoštvo klinički dokazanih tvrdnji koje su pravno valjane i smiju se koristiti u marketinške svrhe. Stvarna situacija odnosno hoće li se obećanja ispuniti na koži, je mnogo drugačija. 

Poznavajući kako funkcionira beauty industrija, često volim guglati veličinu aktivnih sastojaka u daltonima, a tu je informaciju ponekad nemoguće iskopati. Kad bi uz kozmetičko obećanje stajala informacija o veličini aktivnih sastojaka u daltonima, tad bi mogli imati mnogo bolju sliku o stvarnom učinku proizvoda. 

Ukoliko odlučim pristupati kozmetičkoj industriji po “charity principale” odnosno po principu da neću pretpostavljati najgore, mogu zamisliti dva su razloga zašto se ne komunicira veličina aktivnih sastojaka u daltonima.

Prvi razlog je pomutnja. Već je prisutno mnogo informacija koje ionako otežavaju kupcima odluke o kupnji stoga bi ova dodatna informacija mogla otežati odluku.

Drugi razlog je vezan uz obećano djelovanje. Neki sastojci ne trebaju prodrijeti duboko u kožu kako bi ostvarili učinak. UV filteri su prvi na toj listi. Njih želimo imati u debelom sloju na koži kako bi djelovali. Mogli bi također navesti i prebiotike koje želimo imati na koži kako bi obnovili mikrobiom kože. S druge strane ako sastojak tvrdi kako potiče sintezu kolagena, poželjno je da bude manji od 500Da kako bi mogao doći do dijela kože gdje se prirodno i odvija sinteza kolagena. 

Mogli bi reći kako sastojci koji nešto čine ne kožnoj barijeri (obnova, njega i zaštita) trebaju biti veći od 500 Da kako bi mogli obnavljati ili štiti kožnu barijeru, dok oni koji imaju aktivno djelovanje poput sinteze kolagena ili umanjivanje sinteze melanina kod tamnih mrljica, trebaju biti manji od 500Da jer moraju doputovati do dijela kože gdje se odvija taj proces.

No ne zaboravljam da je i beauty industrija, samo industrija. Teškoća dolaska do informacija o veličini aktivnih sastojaka sigurno je i s namjerom nevidljiva. Kad bi industrija bila veoma transparentna s tom informacijom mi kupci koji volimo kupovati s enciklopedijskim beauty znanjem mogli bi donositi mnogo bolje beauty kupovne odluke i vjerojatno neke od proizvoda za kojima smo posezali ostaviti na polici.

SAZNAJ VIŠE: