U četvrtak je australski parlament usvojio prvi zakon na svijetu koji zabranjuje društvene mreže za djecu mlađu od 16 godina, stavljajući tehnološke kompanije pred obvezu pooštravanja sigurnosnih mjera prije roka koji tek treba biti određen. Senat je kasno u četvrtak, na svoj posljednji radni dan ove godine, odobrio zabranu društvenih mreža nakon višemjesečne intenzivne javne rasprave i ubrzanog parlamentarnog procesa tijekom kojeg je zakon predstavljen, raspravljen i usvojen unutar tjedan dana.

Zbog ove brzine australska vlada suočila se s određenim kritikama, ali to ih nije poljuljalo u odluci. Prema novom zakonu, tehnološke kompanije moraju poduzeti „razumne korake“ kako bi spriječile korisnike mlađe od 16 godina u pristupanju uslugama društvenih mreža, ili će se suočiti s kaznama u iznosu do 50 milijuna australskih dolara (oko 31 milijun eura američkih). Zabrana će se primjenjivati na platforme kao što su Snapchat, TikTok, Facebook, Instagram, Reddit i X, no taj popis bi se mogao proširiti.
Nekoliko dana prije nego što sam pročitala ovu vijest, objavljeno je da TikTok planira uvesti globalnu zabranu korištenja beauty filtera za korisnike mlađe od 18 godina, kao reakciju na zabrinutosti vezane uz mentalno zdravlje tinejdžera. Očekuje se da će ove promjene stupiti na snagu u narednim tjednima, dakle prije kraja 2024. godine.
Filteri koji zaglađuju kožu, mijenjaju ton kože, povećavaju usne i oči – jednom riječju, mijenjaju fizički izgled – bit će onemogućeni za korisnike ispod 18 godina. Međutim, mnogi "zabavni efekti" poput mačjih ušiju ili zečjih noseva ostat će dostupni
Nakon što je TikTok najavio ove promjene tijekom foruma o sigurnosti u svom europskom sjedištu u Dublinu, Christine Grahn, voditeljica javne politike za Europu, izjavila je: “Ako se ljudi ne osjećaju sigurno, neće donijeti svoju autentičnu osobnost na platformu i izraziti se, a to znači da nećemo imati platformu kakvu želimo stvoriti.” Platforma je također otkrila planove za poboljšanje sustava provjere dobi, uključujući testiranje tehnologije temeljene na umjetnoj inteligenciji kako bi se identificirali korisnici mlađi od 13 godina, kojima je u potpunosti zabranjeno korištenje aplikacije. Ako ove mjere budu uspješne, mogle bi rezultirati uklanjanjem desetina tisuća računa do kraja 2024. godine.

Sjećam se kada mi se jedna od najboljih prijateljica, čijoj sam kćeri kuma, obratila prije nekoliko godina jer je djevojčica željela otvoriti Instagram profil. E sad, moja prijateljica nema niti jedan profil na društvenim mrežama (da, takvi ljudi i dalje postoje, i hvala im na tome), a ja sam se kao “duhovna majka” osjećala odgovornom istražiti sve što mi je bilo dostupno. Ono što sam pronašla bilo je jezivo – sama činjenica da roditelji nemaju nikakva prava nad profilima djece starije od 13 godina, prema službenoj Instagramovoj politici, dovoljno govori o tome kakva je situacija.
Sve brige za fizičku sigurnost djece na stranu (ako se to uopće može tako pojednostaviti), slika o sebi i fizičkom izgledu koju djeca stvaraju stalnim boravkom na mrežama jedan je od najozbiljnijih problema. Posebno to osjetim ja, koja radim u industriji koja je na svoj način jedna od prvih na udaru – kako kritika, tako i mehanizama koji uzrokuju problem, ali i onih koji ga pokušavaju sanirati.
Donešena ograničenja dolaze upravo usred rastuće zabrinutosti zbog negativnog utjecaja društvenih mreža na samopouzdanje mlađih korisnika. Beauty filteri, koji stvaraju uglađene i besprijekorne crte lica, pokazali su se kao čimbenik koji pogoršava probleme s tjelesnom slikom, osobito kod mladih djevojaka. Ova zabrinutost dio je šire kulturne opsesije izgledom, koja je dovela do porasta popularnosti viralnih anti-age proizvoda i fenomena Sephora Kids. Takvi trendovi već su potaknuli mjere poput zabrane u Švedskoj da djeca kupuju anti-age proizvode za njegu kože.
Pitam se hoće li ove mjere imati istinski učinak i je li, možda, već prekasno. Ostaje nam da vidimo, a roditeljima da shvate kako je navigacija društvenim mrežama jednako važna kao i navigacija u prometu: ako uče svoju djecu kako sigurno prijeći ulicu, a da ih ne udari auto, neophodno je i da ih nauče kako potencijalno izbjeći opasnosti online svijeta. Samo tako će bilo kakve zakonske regulative imati stvarni značaj.