Je li No Spend January odgovor na prekomjerno trošenje?

No Spend January izazov nastao je kao način oporavka od blagdanskog trošenja, no je li on i odgovor na današnji problem prekomjerne kupovine?
20.01.2024.
IMAGE SOURCE: Pinterest
RECOMMENDED

Prosinac je vrijeme kada svi trošimo velike količine novca kako na poklone tako i na hranu, posebice ako smo domaćin božićnog druženja i možemo se složiti kako nam novčanici i kartice na kraju prosinca jako pate. Samim time ulaskom u novu godinu i novi mjesec osjećamo posljedice blagdanskog trošenja sve dok ne sjedne prva iduća plaća, no ni ona često ne pomogne u oporavku od trošenja. Baš zbog toga se rodio No Spend January izazov, odnosno izazov koji vas tjera da nemate dodatne troškove kroz siječanj.

No spend January

Što je No Spend January?

Zapravo ovaj izazov je upravo ono što samo ime nalaže, kroz siječanj se troškovi svode na minimum. To bi značilo kako bespotrebno trošenje, poput naručivanja hrane, odlazaka u trgovinu usprkos tome što imamo pun frižider, impulzivne kupovine u trgovačkim centrima i slično nisu dopušteni. Sve više mladih priključuje se ovom izazovu jer im pomaže pametnije raspolagati financijama posebice jer ti isti mladi po prvi put zarađuju svoj novac, pa razumijemo kako može biti izazovno raspolagati većom količinom novaca, kada je do sada bilo potrebno raspolagati znatno manjim džeparcem.

Nažalost danas u školama ne postoji predmet financija i većina mladih je financijski nepismena što otežava ulazak u svijet odraslih u kojem mladi sami raspolažu svojim financijama i odgovorni su za to gdje ih ulažu. Također, tome nikako ne ide u prilog današnji prekomjerni konzumerizam u kojem više nije bitno imati ono osnovno za život, već sve više ljudi troši na stvari bez kojih bi vrlo lako preživjeli samo kako bi se bolje uklopili u društvo.  

Upravo glavni cilj ovog izazova je stvoriti stvarnu sliku onoga što nam je neophodno za život i u što treba ulagati svoj novac, te napraviti jasnu granicu između toga i stvari koje kupujemo za svoj užitak ili (još gore) stvari koje kupujemo samo kako bi se uklopili u društvo. Žalosno je to što je današnji mentalitet došao do toga da, ako nemamo najnoviji mobitel ili ne pratimo sve nove modne trendove nećemo biti jednako prihvaćeni kao oni koji imaju ili rade sve od navedenog. Neki idu do tih granica da ulaze u minuse, ne jedu danima i slično samo kako bi si mogli priuštiti najnoviji model Nike tenisica, jer je društvo reklo da je to sada „in“ i da se to mora nositi.

Moramo biti svjesni da uopće mogućnost sudjelovanja u ovom izazovu je neka vrsta luksuza i privilegija, jer stvarnost mnogih ljudi je da već tako žive i da nisu iskusili luksuz kupovine nečeg samo zato što su htjeli, već je njihova svakodnevica zbrajanje i oduzimanje životnih troškova koji su neophodni kako bi preživjeli. Smatram kako ovaj izazov zapravo nije ništa pretjerano teško i neće smanjiti ničiju kvalitetu života, već dapače će ju i možda povećati jer ćemo više biti svjesni onoga što imamo i zapravo ćemo puno lakše i uživati u onome što već imamo jer kada konstantno kupujemo nove stvari lako je zaboraviti na ono što već stoji u našem ormaru, ladici, na policama i slično.

@emmmck

Week 1 of No Spend January has been (mostly) successful I’d say 😅#nospendjanuary #nospendchallenge #nospendmonth #budgeting

♬ Cute Girl – EXJUNE
@brunchingblondie

Day 17 of my No Spend Challenge, where I spend absolutely no money at all throughout January (except for 1 big food shop which I did on day 8!) in an effort to fight food waste and save money #nospendchallenge #nospendmonth #sustainableliving #nofoodwaste #lowwastelifestyle #savingmoney #moneysavingtips #fulltimecontentcreator #brunchingblondie #countrysideliving #sausagedog

♬ Love You So – The King Khan & BBQ Show

Pravila ovog izazova variraju od osobe do osobe, no srž ostaje ista, smanjiti troškove na samo ono neophodno za preživjeti. Većina sudionika se odluči na samo dva odlaska u kupovinu namirnica u cijelom mjesecu, odreknu se naručivanja hrane i odlaska u restorane (posebice restorane brze hrane), te se odreknu kupovine ikakve nove odjeće, obuće i nakita, a neki idu do te mjere da za rođendane bližnjih ne idu u kupovinu već rade s onim što već doma imaju, bilo da naprave neki DIY ili poklone nešto što oni sami ne koriste. Čar ovog izazova je što, iako vam možda neće pomoći da uštedite za svoju prvu kuću ili auto, promijenit će vam razmišljanje te će vas ono što vas okružuje krenuti više uveseljavati nego mjesečni odlazak u Zaru.

„Deinfluencing“ trend koji je počeo na društvenim mrežama prošle godine odličan je znak da će se možda mentalitet društva u cijelosti promijeniti, te smo možda već krenuli ka shvaćanju da nas prekomjerna kupovina ne ispunjava i da više trebamo biti zahvalni na onome što imamo. Kada uđemo u naviku praćenja financija i trošenja samo na neophodno vrlo će jednostavno biti malo se opustiti i dopustiti si priuštiti nešto što nas uveseljava ili ispunjava, no bitno je da svoj novac trošimo zbog sebe, a ne kako bi udovoljili drugima i uklopili se u društvo. Mi ćemo se sigurno pridružiti ovom odličnom trendu, a nadamo se kako ćete i vi razmisliti o tome.

SAZNAJ VIŠE: