Loud budgeting: novi korisni trend ili marketinški trik?

Koncept se temelji na ideji da se ljudi izražavaju otvoreno i iskreno o svojim financijama, izbjegavajući trošenje novca na nepotrebne ili luksuzne stvari
07.02.2024.
IMAGE SOURCE: TikTok/@ hoh.commune/@whatgigiwears
RECOMMENDED

Dok sam prelistavala novosti o novim TikTok trendovima, naišla sam na nešto što me iznenadilo – pojam “loud budgeting”. Odmah sam bila zaintrigirana, ali kako sam se dublje uranjala u koncept, shvatila sam da je to samo još jedan trend koji pokušava prekriti suštinu loše financijske situacije. Dopustite mi da vam objasnim zašto mislim da je ova ideja, kako bih blago rekla, problematična.

Što je to ‘Loud budgeting’ i kako smo uopće došli do ovog pojma? Loud budgeting ili u prijevodu glasno planiranje proračuna zapravo je počelo kao šala. Na kraju 2023. godine, kad su korisnici društvenih mreža objavljivali svoje “Ins and outs” za 2024., komičar i pisac Lukas Battle isto je učinio, donoseći termin “Loud budgeting” svijetu. U svojoj TikTok objavi, koja je postala viralna, Battle je opisao glasno planiranje proračuna kao novi koncept koji se suprotstavlja tihom luksuzu. Nakon što je njegov post pregledan više od milijun puta, počela je bujica komentara i podrške, a termin je počeo dobivati popularnost.

@lukasbattle

Replying to @operelly LOUD BUDGETING IS THE NEW 2024 trend

♬ original sound – Lukas Battle

Iako je počelo kao šala, glasno planiranje proračuna brzo je postalo ozbiljan trend. Tisuće Battleovih pratitelja na TikToku počele su prihvaćati ovaj koncept kao način da se otvoreno razgovara o financijama i da se izbjegne nepotrebno trošenje novca. Koncept se temelji na ideji da se ljudi izražavaju otvoreno i iskreno o svojim financijama, izbjegavajući trošenje novca na nepotrebne ili luksuzne stvari. Umjesto da prihvatimo društveni pritisak i potrošimo novac na skupe večere ili luksuzne izlete, zagovornici glasnog planiranja proračuna biraju štedljiviji pristup i iskazuju svoje financijske prioritete bez srama ili osjećaja krivnje. Npr. ako vas prijatelji zovu na skupu večeru, poželjno je da bez srama odgovorite kako ne želite trenutno trošiti novac na to, nego ih pozovete u stan na piće. Ili, kada god ne želite vaš novac trošiti bespotrebno, možete se poslužiti ovim terminom, bez srama od osude.

Na prvi pogled, ideja zvuči dobro. S obzirom na to da je današnja kultura društvenih medija opterećena prikazivanjem savršenog života i luksuza, nije teško razumjeti zašto bi ljudi tražili alternativu koja promovira štednju i financijsku odgovornost. Međutim, problem s glasnim planiranjem proračuna leži u njegovoj površnosti i nedostatku stvarnih rješenja za osnovne financijske probleme.


Prvo, naziv “loud budgeting” zvuči više kao marketinški trik nego kao ozbiljan pristup financijskom upravljanju. Umjesto da se fokusira na konkretne strategije štednje ili investiranja, ovaj termin više sugerira da je riječ o trendi frazi koja će privući pažnju na društvenim medijima nego o stvarnom alatu za poboljšanje financijskog stanja.


Drugo, koncept loud budgeting ne nudi praktična rješenja za ljude koji se suočavaju s dugovima, visokim troškovima života ili drugim financijskim izazovima. Umjesto toga, on promovira površnu estetiku štednje koja se može isključivo izraziti kroz društvene medije. Umjesto da riješi stvarne probleme, ova ideja samo produbljuje jaz između onih koji imaju financijske privilegije i onih koji se bore s financijskim poteškoćama.

Loud budgeting

I na kraju, loud budgeting može potaknuti osjećaj srama ili krivnje kod ljudi koji se ne mogu nositi s financijskim izazovima na isti način kao zagovornici ovog trenda. Umjesto da pruži podršku i razumijevanje, ova ideja može dodatno opteretiti ljude koji već pate zbog svoje financijske situacije. I uostalom zar je zaista potrebno izmišljati termin za one koji ne žele ili ne mogu potrošiti novac za nešto. Zašto bi uopće osjećali sram i služili se nekakvim kodiranim frazama. Postavlja se pitanje, jesmo li uopće spremni suočiti se s realnošću ili ćemo za stvarno stanje uvoditi termine koji možda zvuče bolje, a zapravo ne znače ništa. Kada smo došli u fazu u kojoj nas je sram vlastitih financijskih nemogućnosti?

Cijeli ovaj koncept, naizgled dobar, zapravo postavlja pitanje nama samima kakvim ljudima smo okruženi i s kim provodimo naše vrijeme, ako nismo sposobni biti iskreni s tim istim ljudima bez osjećaja srama. S druge strane, vaš dobar prijatelj ili prijateljica bi trebao/trebala osjećati i znati vaše životne poteškoće i bez da mu to naglasite i shodno tome vas pozivati na druženja za koja zna kako vas neće financijski opteretiti. U tom slučaju ovaj termin gubi na vrijednosti. U društvu konzumerizma i nebrige za tuđe osjećaje trebali bismo se zadovoljavati mrvicama i u ovom terminu vidjeti neki pomak jer barem u srži nalaže da se novac ne baca bez veze. No, onog trenutka kada kao društvo ostanemo u potpunosti bez kritičke svijesti i podložimo se utjecaju trendova u svakom smislu, možemo reći da smo u cijelosti zakazali.

SAZNAJ VIŠE:
Ana Pavić
| 03.11.2016.