Paris + par Art Basel: imamo najzanimljivije trenutke

Međunarodna urednica BURO. portala, Lidia Ageeva, izvješćuje iz Pariza, s eventa Paris + par Art Basel. Ovo su najzanimljiviji trenutci
28.10.2023.
IMAGE SOURCE: Privatni album
RECOMMENDED

Ako je rujan u Parizu posvećen modi, listopad se može nazvati Mjesecom umjetnosti zahvaljujući beskrajnim događanjima u području umjetnosti i dizajna koja se odvijaju tijekom nekoliko dana. Sve to zahvaljujući najpoznatijem umjetničkom okupljanju u Europi, Pariz+ Art Basel (20. – 22. listopada), koji je prošle godine zamijenio FIAC, vodeći, ali manje međunarodni francuski sajam umjetnosti. Drugo izdanje okupilo je 154 galerije, uključujući 61 domaćeg umjetnika, u Grand Palais Éphémère, privremenoj građevini udaljenoj samo nekoliko koraka od Eiffelovog tornja.

S brazilskom galerijom Mendes Wood DM i švicarskim Hauser & Wirth koji su otvorili svoje pariške prostore tijekom istog tjedna, čini se prirodno da međunarodni trgovci umjetninama hrle u Grad svjetla u potrazi za najrjeđim pronalascima. Još jedan primjer su izložbe novih pariških kulturnih institucija podržanih dvama vodećim francuskim modnim bogatstvima Françoisom Pinaultom i Bernardom Arnaultom: Mike Kelleyjeva retrospektiva (do 19. veljače) otvorena je u Pinaultovoj Bourse de Commerce samo nekoliko dana prije Pariz+ Art Basela, kao i povijesna blockbuster izložba Marka Rothka (do 2. travnja) u Arnaultovoj Louis Vuitton Foundation, privlačeći ljubitelje umjetnosti iz cijelog svijeta.

Od vrhunaca Pariz+ Art Basel nismo smjeli propustiti,  “Bezimeni” (1962) Roberta Rauscheberga prodan za 2 milijuna dolara kod Thaddeusa Ropaca, žuti Triumph TR6 s dvije “Zečice” Sarah Lucas (2023) parkiranog u središtu štanda kod Sadie Coles (po cijeni od 950 000 funti), te najskuplju i nikada prodanu sliku Marka Rothka “Olive over Red” (1956) po cijeni od 40 milijuna dolara iz kolekcije financijera Thomasa H. Leeja, koji je preminuo ranije ove godine, a bila je centralno djelo u Pace-u (potez je obilježio retrospektivu umjetnika u LV Fondaciji, pa su i drugi radovi bili novo naručeni umjetnicima galerije koji su radili s Rothkom kao inspiracijom, te su svi bili prodani).

Ako ste stekli dojam da biste trebali biti milijarder da biste posjedovali umjetničko djelo – ne brinite, ove sezone korejski umjetnik i filozof Lee Ufan stvorio je dvije minimalističke šalice za espresso s njegovim kultnim potezima kistom za Illy, koji već više od 30 godina slavi suvremene umjetnike (set će biti dostupan za narudžbu diljem svijeta za 51€). Ufan je jedan od najteže dostupnih živućih umjetnika, tijekom umjetničkog tjedna njegovo jedinstveno remek-djelo prodano je između 700.000 i 800.000 eura u Mennouru.

Kada umjetnost stigne u Pariz, slavi se posvuda na ulicama – a čini se da ju Parižani i turisti vole. Ove godine program za javnost širom grada obuhvatio je monumentalnu pet metara visoku aluminijsku skulpturu “Val” Urs Fishera na Place Vendôme (biti će izložena do 1. prosinca), tekstilni spomenik “Novim horizontima” Sheile Hicks na Parvis de l’Institut de France, te 25 skulptura potpisanih od strane Alexa Ayeda, Alicje Kwade, Claudie Comte, Zanele Muholi, Nicène Kossentini i Gaetana Pescea i ostalih, u Jardin des Tuileries (ostat će do 10. studenog). Dok su Daniel Buren i Michelangelo Pistoletto preuzeli Parizov Palais d’Iéna (do 29. listopada).

Sljedeće godine Pariz+ Art Basel preselit će se u legendarni i kultni Grand Palais, koji će napokon otvoriti svoja vrata nakon tri godine renoviranja, i jedva čekamo vidjeti kakva će druga umjetnička iznenađenja biti predstavljena.

Design Miami/Paris: eksplozija dizajna u Gradu svjetla

Tko kaže da kupci i kolekcionari umjetnosti ne razmišljaju o sajmovima dizajna. Po prvi put, Design Miami preuzeo je Pariz istog datuma kao i Pariz+ Art Basel (poznavaoci umjetnosti znaju da su ta dva sajma kao blizanci u Miamiju). Inauguralno izdanje trebalo se prošle godine održati u šatoru na Place de la Concorde kako bi se poklopilo s debijem Art Basela u Parizu, ali je otkazano u zadnji trenutak zbog prosvjeda Žutih prsluka. Dakle, evo nas, godinu dana kasnije, 27 vodećih „igrača“ u dizajnu i nakitu iz svih krajeva svijeta predstavljaju svoje najnovije pronalaske u palači iz 18. stoljeća na Rive Gauche.

L’Hôtel des Maisons nekad je pripadao obitelji Pozzo di Borgo, a kasnije je bio dom Karla Lagerfelda (i to je upravo mjesto koje je Francesco Risso odabrao za svoju parišku reviju za Marni prije samo nekoliko tjedana). Dakle, nema šatora, samo raskošni interijeri Maison-a (usput rečeno, galerijama nije bilo dopušteno da ih urede). Vrlo pariški način predstavljanja dizajna, zar ne?

Među najzanimljivijim otkrićima koja su primijećena tijekom sajma bila je Jean Prouvéova 6×6 rastavljiva kuća smještena u vrtu Maison-a koju je predstavila Galerie Patrick Seguin (prodana prvog dana, što nije iznenađujuće), simpatični majmuni Françoisa-Xaviera Lalannea u Galerie Mitterrand i magarac prirodne veličine “Ane Attelé” (1989) koji je zamijećen u dvorištu, Bulgari Serpenti satovi iz 60-ih predstavljeni kod Karry Berreby (ako ste ljubitelj vintage nakita, zabilježite njezino ime, jedna je od skrivenih adresa la Parisienne), trešnja crvena garnitura u obliku polarnog medvjeda (1955) Jeana Royèrea u Jacques Lacosteu (osvojio je nagradu Design Miami za najbolji povijesni komad), i Dan Pollockov par blokovitih stolica od drveta u Galerie Desprez-Breheret, smještenih u Lagerfeldovoj garderobi.

Drugi dizajnerski vrhunci tjedna uključivali su šarenu izložbu “¡Hola Paris!” meksičkih dizajnera, odabranih od strane prijatelja Indije Mahdavi iz meksičkog projekta AGO (traje do 4. studenog), nekonvencionalni i šik Thema dizajn salon na Rue de l’Université, neposredno ispred Design Miami/Paris lokacije, te gastronomsko iskustvo pariškog dragulja We Are Ona. Oni su se za tu priliku udružili s Michelinovim kuharom Daladom Kambhuom i dizajnerom Harryjem Nourievim iz Crosby Studios, on je stvorio jedinstveni dekor koji slavi dio restorana koji se rijetko vidi – prostor za pranje posuđa.

Rad ovog dizajnera također je prošli tjedan slavljen u Mobilier National, francuskoj instituciji za državni namještaj koja posjeduje neke od najrjeđih komada koje su stvorili međunarodni dizajneri, od tapiserija, keramike do lustera i svih vrsta pokretnih predmeta (modni znalci znaju to zahvaljujući Véronique Nichanian iz Hermèsa koja je ovdje organizirala nekoliko muških revija Hermèsa). Ako planirate putovati u Pariz uskoro, La Carte Blanche à Harry Nuriev traje do 7. siječnja.

SAZNAJ VIŠE: