Hrvatski dizajnerski studio BOIR je sigurno “the next big thing” u Europi

BOIR studio čine Vlatka Leskovar Zidar i Ivan Zidar. Od osnutka studija 2018. do danas predstavili su nekoliko projekata koji su im otvorili inozemna tržišta
31.08.2023.
IMAGE SOURCE: Ivana Vareško, Marko Mihaljević, Clemens Poloczek, Nikola Zelmanović, Marija Gašparović, Mary Crnković Pilas
RECOMMENDED

Hrvatska je mala zemlja i to je vjerojatno najveća zapreka za mnoge vrhunske dizajnerske brendove koji ovdje stvaraju. Srećom živimo u digitalnom dobu te talent i proizvod mogu lakše doći do ciljane publike i tako dobiti zasluženu globalnu priznatost. Upravo to se dogodilo hrvatskom dizajnerskom studiju BOIR koji čine Vlatka Leskovar Zidar i Ivan Zidar. Zaintrigirali su nas s debitantskim projektom SAL⊥, a potom su ostvarili internacionalni uspjeh s konceptualnom kolekcijom posuđa New Normal koja je završila na naslovnicama brojnih uglednih svjetskih medija posvećenih dizajnu i predstavljena je na izložbi “Time Space Existance” u venecijanskoj Palazzo Mora za vrijeme trajanja Bijenala arhitekture u Veneciji.  

BOIR je osnovan 2018. godine, a godinu i pol dana kasnije svijet je zahvatila pandemija. U te dvije neizvjesne i teške godine ljudi su osvijestili ideju doma doma kao utočišta. Osvijestili su i važnost međuljudskih odnosa koji su nam svima bili uskraćeni. Sam koncept blagovanja je tu ključan jer stvara ugodu, spaja ljude i izaziva pozitivne emocije. To je niša u kojoj BOIR ispunjava svoj puni potencijal i otvara nam neki sasvim novi svijet u kojem hrana i dizajn izgledaju kao funkcionalna umjetnička djela. U sklopu naše Proud To Be Rare rubrike razgovarali smo s Vlatkom i Ivanom.

BOIR  je startao idealno u pomalo ne-idealnim okolnostima. Osnovali ste brend 2018. a onda nas je godinu dana kasnije zahvatila pandemija. Pa ipak, uspjeli ste napraviti impresivan debi u uvjetima koji su nas sve globalno snašli. Hajde da krenemo od početka i da nam kažete kako ste se odlučili za osnivanje brenda?

Ivan: Oduvijek me intrigirao dizajn u kontekstu hrane i doživljaja blagovanja. Uzevši u obzir naše različite, ali ujedno komplementarne profesije i interese, razmišljanje o spoju dizajna i kulinarstva dogodilo se vrlo spontano i prirodno. Sve je započelo idejom za proizvod mini solane koju sam promišljao godinama prije nego što sam upoznao Vlatku. Davno sam razvio i prvi prototip, no dugo je ostalo pri toj prvotnoj fazi, sve do trenutka kada sam Vlatki prezentirao svoju ideju, a ona me s oduševljenjem potaknula da zajedno realiziramo projekt i plasiramo ga kao jedinstveni proizvod na tržište.

Vaš prvi zajednički proizvod je bio SAL⊥, prijenosna posuda za izradu soli. Ideja je stvarno fascinantna i nismo vidjeli ništa slično. Od koncepta do izrade, sve je doista originalno. Kako ste uopće došli do toga?

Ivan:  Inspiracija za SAL⊥ se spontano stvorila, iz prirode. Prije desetak godina primijetio sam na plaži bazenčiće mora zarobljene među stijenama. Pod utjecajem vrućeg ljetnog sunca, more je polako isparavalo, ostavljajući za sobom kristale soli. U tom trenutku je nastala ideja za prijenosnu solanu. Vlatka i ja smo razvili ideju istražujući proces berbe soli u tradicionalnim Jadranskim solanama.

Znao sam da s idejom mini solane imam nešto posebno, ali nisam zamišljao baš ovakav ishod. Uspjeh ne treba planirati i očekivati, radili smo entuzijastično i koncentrirali se na kvalitetu, sve ostalo dolazi kasnije kao rezultat truda i u ovom slučaju hrabrosti da se odvažiš realizirati neobične i nove zamisli.

Šira javnost u Hrvatskoj i inozemstvu je za vas čula zahvaljujući projektu New Normal koji ste predstavili na venecijanskom Bijenalu arhitekture. Nama ta kolekcija posuđa izgleda kao idealan postav za neki prestižni svjetski restoran s Michelin zvjezdicama. Kako je zaživjela nakon predstavljanja?

New Normal proizvodi inicijalno su osmišljeni kao konceptualna kolekcija nastala za potrebe izložbe, i ujedno odgovor na aktualnu situaciju pandemije i njenih posljedica u kontekstu gastronomije i food design-a. Iskreno, nismo se vodili ciljem da osmišljena kolekcija treba nužno rezultirati proizvodima koje ćemo plasirati na tržište, bilo nam je važno doprinijeti s promišljanjem, razmotriti moguća rješenja i oblikovati ideje u izložbene prototipove.

Nakon velikog interesa medija i brojnih upita iz cijelog svijeta, odlučili smo jedan proizvod iz kolekcije (Pladanj za dvoje)  plasirati na tržište u limitiranoj seriji posredstvom našeg web shop-a i u suradnji s nekoliko inozemnih manjih galerija i design shop-ova.

Vaši radovi su objavljeni na Dezeenu koji je jedan od najrelevantnijih svjetskih magazina za dizajn. Imaju li takve stvari odjeka na posao?

Svakako! Dezeen je bio velika odskočna daska i to nam je jako pomoglo u vrlo brzom prezentiranju ovog pomalo neuobičajenog brenda i ideja širokoj publici, na svjetskoj razini.

Zapravo, suradnja s berlinskim online magazinom Ignant započela je kada su nas otkrili nakon što je proizvod SALT 2020. nominiran za Dezeen nagradu u kategoriji Homeware design.

U posljednjih nekoliko godina renomirani svjetski dizajneri izrađuju kolekcije za velike kuće. Biste li ikada surađivali s nekim mass brendom na kolekciji? Npr. s IKEA-om ili nekim sličnim? Jeste li imali nekih ponuda za mainstream suradnje?

Iako smo načelno više orijentirani stvaranju manjih kolekcija, pa čak i unikatnih proizvoda koje bismo primarno plasirali na tržište putem manjih galerija i specijaliziranih shopova, zasigurno bi bilo izazovno i zanimljivo promišljati BOIR filozofiju u kontekstu masovno proizvedenih proizvoda. Do sada još nismo imali takve ponude – većina upita bila primarno u kontekstu suradnje na razvoju manjih serija vrlo stiliziranih i jedinstvenih proizvoda.

Je li Hrvatska dovoljno tržište za vaš rad ili su vaše ambicije i planovi veći od naših granica?

Hrvatska je na žalost još uvijek premalo tržište za naše proizvode.  BOIR smo zato gotovo u potpunosti usmjerili na inozemno tržište, iako smo na domaćem terenu realizirali lijepe suradnje s nekoliko tvrtki, ponajviše u kontekstu korporativnih poklona i dizajnu skulpturalnih instalacija.

Kako dizajn može pridonijeti prezentaciji jela, odnosno cjelokupnom iskustvu uživanja u hrani?

Vlatka: Dizajnom možemo naglasiti, obogatiti i upotpuniti brojna ponašanja koja se odvijaju za vrijeme blagovanja. Također možemo osmisliti potpuno nove scenarije i rituale koji će doprinijeti prezentaciji pojedinog jela ili pak sljedova jela. Cjelokupno iskustvo satkano je od mnoštva podražaja i osjeta koji utječu na svaki doživljaj i emocije konzumenta.

Ivan:  Kako to funkcionira u praksi najbolje je pojasniti kroz suradnju koju smo ostvarili s hrvatskim Michelin star restoranom Boškinac, koji u jednom od sljedova ima uključen naš prvi proizvod SAL⊥ te je kao dio slijeda promišljenim dizajnom stolne soljenke naglašen doživljaj korištenja soli. SAL⊥ je posebno dizajnirana posuda koja funkcionira kao prijenosna solana za proizvodnju malih količina prirodne morske soli, a nastale kristale gost restorana može konzumirati na autentičan način, koristeći alat u obliku slova T koji podsjeća na tradicionalne drvene alate koji se još uvijek koriste diljem Mediterana.

Budući da je lokacija restorana na Pagu, hrvatskom otoku soli, proizvod kao što je mini solana može snažno doprinijeti autentičnom doživljaju. Sa SAL⊥-om smo prenijeli veliku solanu na mali stol, prikazali nastajanje soli, berbu i tradiciju jednog lokaliteta. Novim pogledom na osnovni, ali pomalo zanemareni začin, obogatili smo osjet uživanja u hrani.

Pomaže li vam online prisutnost u poslu? Danas je sve online i npr. inozemni uspjeh se stvarno može dogoditi jer vas je netko važan zapazio na društvenim mrežama. Kakvo je vaše iskustvo s digitalnim svijetom?

Cijela tipologija naših proizvoda je realno vrlo neuobičajena. Kao takva naravno iziskuje vrlo specifičnu i usku nišu interesenata i potencijalnih kupaca do kojih je dosta teško doprijeti. Iskreno ne mogu zamisliti kako bi tekao razvoj brenda i plasiranje na tržište bez pomoći digitalnog svijeta. Social media platforme znatno su olakšale cijeli proces kroz povezivanje s istomišljenicima i zajednicom koja je prepoznala našu estetiku i ideje.

Kako BOIR trenutno funkcionira? Na čemu radite i što možemo očekivati u ovoj ili sljedećoj godini?

Nedugo smo u suradnji s berlinskim Ignantom razvili posebnu liniju proizvoda SALT o čemu više možete saznati ovdje.

Razvijamo limitiranu ediciju proizvoda „Pladanj za dvoje“ koja će se uskoro moći kupiti putem našeg webshopa i nekoliko stranih galerija.

Također pripremamo vrlo zanimljiv i interaktivan proizvod koji je izvrstan prikaz našeg pristupa istraživanju i razvijanju rituala. Radi se o proizvodu koji je oblikovan za degustaciju i doživljaj maslinovog ulja. U procesu degustacije kada se na tanjur posluži maslinovo ulje i zatim degustira, preskače se jedan ključan korak u doživljaju ulja, a to je miris ulja. Kroz novo promišljanje rituala pokušavamo ukazati na činjenicu kako do sada naglašavana boja maslinovog ulja zapravo i nije toliko bitna u cjelokupnom iskustvu konzumacije, te da se fokus treba usmjeriti na taj prvi, preskočeni korak – miris ulja, korak koji će ujedno biti okosnica dizajna.

BURO. Promo / Sponzorirani sadržaj

SAZNAJ VIŠE: