DIY manija na TikToku: od Stylesovog kardigana do traper čizama

TikTok zajednica fokusirana je na razno razne izazove, ali i tutoriale, a jedan od njih je kako izraditi neki odjevni predmet u kućnoj radinosti
26.08.2022.
IMAGE SOURCE: Instagram @Elsa Hosk TikTok @nellycom / @carolineellenl / @amandaengstrands
RECOMMENDED

“Ako nemaš love za original, do it yourself”. Tako bi nekako mogla glasiti mantra koja vlada na društvenoj mreži TikTok ispunjenoj milijunima tutoriala kako u kućnoj radinosti rekreirati najveće modne trendove i dizajnerske modele. Jedan od posljednjih trendova, ili bolje rečeno manija, raspirile su Elsa Hosk i Julia Fox kada su ljetos prošetale u svojim neobičnim čizmama koje izgledaju kao simbioza traperica i cipela. Malo je reći da je TikTok pomahnitao.

Riječ je, naime, o modelu “Bux Denim Jeans Boot” iza kojeg stoji islandski brend modnih dodataka Kalda koji je 2016. godine pokrenula dizajnerica Kata Alda. I sam model islandskog brenda koji nose Hosk i Fox je ustvari upcycled, kreiran od ostataka neiskorištenog trapera pa ne čudi što svaki izgleda drugačije.

Način izrade, ali i cijena koja iznosi 550 eura, inspirirala je kreativne ručice na TikToku da popularne čizme kreiraju sami. Pod hashtagom #JeansBoots društvenu mrežu preplavili su tutoriali s preciznim savjetima koje (stare) traperice odabrati, kako ih propisno odrezati i utaknuti u čizmu da ne izgledaju šlampavo (premda, u većini slučajeva, TikTok kreacije izgledaju vrlo čudno). Manija je zahvatila TikTok u tolikoj mjeri da je danas moguće pronaći milijune videa s traper čizmama u glavnoj ulozi. 

No, rekreiranje cipela koje nose zvijezde nije jedini primjer u kojem je TikTok zajednica odlučila uzeti stvari u svoje ruke. Zbog svoje fokusiranosti na video sadržaj, nimalo ne čudi što je TikTok zajednica fokusirana na razno razne izazove, ali i tutoriale, od beauty trikova preko savjeta o uređenju interijera i DIY ideja kako nešto prenamijeniti ili preurediti, pa sve do prijedloga kako izraditi neki odjevni predmet u kućnoj radinosti. Fenomen je ustvari uzeo maha u jeku pandemije, a potaknuo ga je šareni patchwork kardigan koji je Harry Styles nosio tijekom probe za svoj nastup na The Today Showu. Kardigan s potpisom JW Andersona (koji košta $1,560) i sam dizajner je opisao kao komad koji “izgleda kao da ga je napravila vaša baka”. Isto su, čini se, pomislili i TikTok kreativci, a manija je rezultirala s bezbroj tutoriala kako rekreirati komad koji čim više sliči originalu. I desecima tisuća ljudi koji su odjednom pleli u lockdownu. Uvidjevši da ne može zaustaviti DIY videe na društvenim mrežama, Anderson je histeriju iskoristio u marketinške svrhe i sam podijelio tutorial kako isplesti famozni Stylesov kardigan. Nakon što je pletenje postalo viralnim trendom kakvom dotad nikada nismo svjedočili, londonski muzej Victoria and Albert odlučio je Andersonov kardigan uvrstiti u svoj postav kao simbol jednog modernog modnog, ali i društvenog fenomena. 

TikTok je potaknuo virtualnu zajednicu da istraži domete svojih DIY vještina i rekreiranjem sjajuckavih Saks Potts kompletića koji su proslavili modni brend iz Kopenhagena, a ludnicu je izazvalo i La Manso prstenje koje inače nose Bella Hadid i Dua Lipa. Premda se na prvu loptu može činiti pozitivnim da društvena mreža potiče DIY kulturu među mlađim generacijama navodeći ih da steknu nove vještine i kvalitetno iskoriste vrijeme, ono što je zabrinjavajuće jest da kopije preplavljuju platforme poput Depopa u tolikoj mjeri da je ponekad nemoguće razabrati što je uopće original.

https://www.tiktok.com/@carolineellenl/video/6946977809822780677?_r=1&_t=8V9gGTlcQlS&is_from_webapp=v1&item_id=6946977809822780677

Koliko me sjećanje služi, i mi smo kao tinejdžeri “uređivali” svoju odjeću, ubacivali smo ekstra komad trapera da nam trapezice budu šire oko gležnjeva, šarali smo po tenisicama i ukrašavali jakne zakovicama, no to, budimo realni, nije bio “dizajn” koji smo prodavali (i koji bi itko kupio) niti smo kopirajući it komade nastojali zaraditi. Svim je generacijama zajedničko da u mladim danima, eksperimentiraju, što iz znatiželje, što zbog oskudnog džeparca. Snalaziš se kako god znaš i umiješ. Mi smo ideje “krali” sa stranica teen časopisa, današnje generacije to čine na TikToku. No, faktor zarade na virtualnim platformama na temelju kopija tuđeg dizajna posve je drugi par rukava, a mnogi modni mediji već su iskazali svoju zabrinutost postavljajući sasvim legitimno pitanje: “radi li se o rastu popularnosti DIY kulture ili o tome da je u jeku trend zbog kojeg kopiranje sve više smatramo prihvatljivim?”. Vjerujem da je riječ o temi koje ćemo se još imati prilike dotaknuti. 

SAZNAJ VIŠE:
Lea Ladišić Marković
| 23.04.2024.