SEARCH

Temu, Shein, Zara i nemilosrdna borba giganta brze mode

Mašinerija brze mode živi svoje najbolje dane, unatoč svim govorancijama o održivim shopping odlukama. Dobar deal ipak je i dalje univerzalni mamac
22.03.2024.
RECOMMENDED

Na pitanje „jeste li čuli za Temu“, prijateljice i kolegice odgovaraju mahom potvrdno – svima izlaze oglasi na društvenim mrežama pa tko ih i ne bi primijetio, a dobar dio njih je na isti i kliknuo. Taman dok uvjeravam prijateljicu da onaj set grudnjaka sa Sheina i nije tako dobra ideja, stigao je novi gigant, još više zastrašujućih proporcija. Novi kineski web shop Temu na tržištu se pojavio 2022., ali posljednjih nekoliko mjeseci postao je nova shopping destinacija i kod nas. Agresivnim oglašavanjem radi ono u čemu je Shein uspio 2021. godine – jednostavno ga ne možete izbjeći, a upornost je donijela eksponencijalni rast i potvrdila onu – na dobar deal nitko ne može okrenuti glavu. Barem iz znatiželje, svatko će kliknuti na Temu, osobito nakon što se reklama izbaci nekoliko puta dnevno tijekom scrollanja, a na društvenim mrežama krenu se redati recenzije i hauli.  

Nova brzina brze mode

Koliko nisko padaju grane fast shoppinga pokazuje činjenica da je Temu, kako bi privukao nove kupce, korisnicima nudio čupave čizme inspirirane Moncler modelima za nula dolara. Dakle, potpuno besplatno, što je potpuno nova razina utrke za zaradom na koju je krenula kineska platforma. Genijalno nazvane ‘Fluffy boots od 0 dolara’, dijelile su se u nekoliko nijansi korisnicima koji su skinuli aplikaciju i potrošili određenu svotu na narudžbu asortimana koji je zaista nepregledno velik. Temu je postao tema razgovora i na Super Bowlu na kojem su reklamu od 30 sekundi u kojoj poručuju fanovima da kod njih „kupuju kao milijarderi“ platili oko 21 milijun dolara. Uz influencer marketing, digitalno oglašavanje i razne suradnje, trošak se isplatio, reklama je na YouTubeu od tad pregledana 341 milijun puta, a Temu se zapravo nada sustići Shein, kineski fast fashion brend koji je prošle godine ostvario profit od 30 milijardi dolara (iako točne brojke nisu transparentno objavljene).

temu shein zara

Algoritam ove platforme u potpunosti je podređen vašim pretraživanjima i preferencijama i spretno će vas natjerati da kupite ono što do tog trenutka niste ni znali da želite. Tražilica funkcionira tako da na njoj možete provesti sate i sate jer vas svaki novi proizvod vodi do sljedećeg koji će vas zainteresirati, a cijene su suludo niske da im je teško odoljeti. Iako pokriva sve kategorije, najpopularnije su i dalje one odjeće i modnih dodataka, barem na američkom tržištu gdje 56 posto prometa odlazi na modu. Slijedi kategorija hobija i zabave sa 37 posto kupnji, a čak 27 posto odnosi se na beauty segment. Zanimljivo je i da prosječni kupac na Temu stranici nije onaj slabijih primanja već većina pripada u srednju klasu, pa nije riječ o kupovanju povoljnih stvari iz potrebe i manjka izbora.

@sierrvlovv

Unboxing TEMU with me, use 🔗 in bio or code: dkd8267 for up to 90% off #temuhaul #temufinds #unboxing #asmr #asmrsounds #satifying #fyp #foryou

♬ original sound – Sierrvlovv

Temu se agresivno nameće kao igrač koji će preuzeti dio kolača od Amazona i Sheina – a koristi poslovni model obje platforme. Kao na Amazonu, Temu će vam ponuditi apsolutno sve čega se sjetite, od nove majice do navlaka za auto i nekog glupog gadgeta, ali po manjim cijenama od Amazona. S druge strane, kao i Shein, izgradili su model u kojem proizvode šalju izravno na adresu kupca, eliminirajući potrebu za posrednicima koji uzimaju dio profita. Za razliku od Sheina koji koristi vlastiti inventar, Temu surađuje i s dobavljačima koji njihove proizvode sami direktno šalju na adresu kupca. Rezultat je beskonačan izbor proizvoda koji se nalaze na jednoj platformi, a od rujna 2022. kada je pokrenut do danas, u SAD-u je skupio 100 milijuna aktivnih korisnika. Usporedbe radi, Shein broji 88,8 milijuna diljem svijeta.

Puno se redaka napisalo o tome koliko su web shopovi poput ovih neetični po svakom pitanju, od uvjeta za radnike koji gotovo da nisu plaćeni pa do loše kvalitete i načina proizvodnje komada koji uzrokuju ekološku katastrofu i koji s razlogom koštaju nekoliko dolara – i dalje više nego dnevnica ljudi koji su proizvode u groznim uvjetima. Koliko god razgovor o održivosti išao prema naprijed, fast fashion lanci uvijek će agresivnije nalaziti svoje mjesto na tržištu i ciljati na naše slabe točke kada su shopping navike u pitanju.

Inditex obara rekorde zarade

A gdje su u cijeloj priči fast fashion brendovi kojima je Shein gotovo ukrao dio tržišta? Dobro stoje, jer je Inditex kao grupacija u kojoj je najprofitabilnija Zara iskoristio mane Sheina (a sada i Temua) i umjesto da prate njihove niske cijene i količinu, podignuli su standard i počeli izbacivati kolaboracije i selektirane kolekcije u kojima se nalaze komadi koji dosežu cijene do 200 ili više eura. Zara i Mango predvode ovu igru – Zara je surađivala s fotografom Stevenom Meiselom, izbacila je kolekciju s Irinom Shayk i podigla je izgled kampanja na level brendova iz luksuzne grupacije, što kupcu daje sasvim drugačije iskustvo od pregledavanja kaotičnih web stranica na kojima se izmjenjuju potrepštine za dom i haljine za izlazak. Isto je napravio i Mango koji je primjerice prošle godine imao uspješnu Simon Miller suradnju, surađivali su s Jen Ceballos, a trenutno nude selektirane kolekcije s komadima premium kvalitete.

temu shein zara

Shein i Temu su po kvaliteti hit ili miss, što možete i čuti na TikTok haulima, a fast fashion, koliko god bili svjesni da je i dalje riječ o odjeći koja ne nastaje u etičkim uvjetima, pokušava dignuti reputaciju. Po pitanju kvalitete, barem znate što očekivati. Poslovna strategija je dobra jer je Inditex objavio rekordnu zaradu od 35 milijardi eura u 2023, što je za deset posto više u usporedi s prošlom godinom. Mango je sa zaradom od 3,1 milijardi  eura također zabilježio rast od 19 posto, a osim web iskustva, rade na poboljšanju onog u fizičkim trgovinama što im daje dodatnu prednost nad kineskim gigantima. Zara je prošle godine u Rotterdamu otvorila trgovinu na 2700 metara kvadratnih, a u 2024. planiraju otvoriti duplo veće flagship trgovine u Parizu i Miamiju.

brza moda suradnje

Ono što je nažalost jasno iz cijele priče – fast fashion neće propasti niti se njihov pad uopće nazire, sasvim suprotno; čini se da borba na tržištu postaje sve veća, a bilo kakva osviještenost sve manja. Kao kupci smo svjesni svih posljedica brze mode na okoliš i nemilosrdne mašinerije koja stoji iza svih brendova, ali brojke pokazuju da unatoč svemu, prosječni kupac uvijek želi isto (ili mu je tako nametnuto) – trendi komad po dobroj cijeni i dalje ima prednost nad ekološki osviještenom odlukom.

SAZNAJ VIŠE:
Tina Lončar
| 29.11.2020.