Koliko nas ima koje smo u nasljeđe od mama ili baka dobile heklane stolnjake i tabletiće? U mom slučaju spremno je nekoliko ladica punih ručno heklanih stolnjaka i ukrasa koje nisam uzela sa sobom prilikom selidbe u Zagreb, iz praktičnih razloga. Pritom, nisam ih planirala staviti na komodu i TV i nisam baš bila sigurna hoće uz mene zaista ispuniti svoju svrhu, ili će ostati sačuvane u ladicama tek kao svjedok prošlih vremena i stare tradicije koja će pasti u zaborav s generacijom koja se toj vještini nije posvetila. Znam da sam pratila taj rad prstiju, proučavala mustre s novinskih papira i proces heklanja se činio toliko kompliciranim koliko je istovremeno bio sofisticiran i elegantan.

Manija zvana Baby Lasagna i heklani tabletići kao simbol zajediništva
Vjerovala sam da će se heklani tabletići kad-tad vratiti u obliku trenda (još je The Row imao jako cool heklane topove, a još bolju tuniku nedavno i naša Marija Kulušić), ali nisam računala da će ovako brzo ponovno postati glavni ukras – naravno, zahvaljujući Marku Purišiću koji je kao Baby Lasagna napravio nevjerojatan uspjeh na Eurosongu, a osim drugog mjesta, Marko je napravio i ono što je do sad uspjevalo samo sportašima – ujedinio nas je i pokrenuo nezapamćenu euforiju. Tko bi rekao da će mu u tome koristiti i heklani tabletić. Onaj bijeli, heklani, upisan u našu kulturu – nema kuće u kojoj se tabletić nije nalazio na katodnoj televiziji ili ispod telefona (i na svakom stoliću).

U cijeloj euforiji koja je nastala, Baby Lasagna vratio je fokus na te iste heklane tabletiće koji su za vrijeme trajanja Eurosonga postali više od komada pažljivo ispletenog konca koji zahtijeva dosta truda i vremena, a uzima se zdravo za gotovo. Heklani stolnjaci postali su (ponovno) dekoracija u kućama, modni dodatak, navijački rekvizit ali i jedinstveni simbol zajedništva i podrške. Od simbola nekih prošlih vremena i zaboravljenih tradicija do nove uloge heklanog tabletića, sjajno je vidjeti kako je jedan nastup uspio aktualizirati ovaj zaboravljeni ritual prošlih generacija.

Sama pjesma Rim Tim Tagi Dim je spoj folklora i metala, a tim koji stoji iza spota i nastupa zajedno s Markom vizualno je spretno uspio povezati ove dvije suprotnosti i samu tematiku pjesme kroz korištenje tradicionalnih etno elemenata u kojima se heklana čipka pokazala kao atraktivan i najjasniji oblik neverbalne komunikacije. Osim na stageu i u kostimima koje je radila Valentina Pliško, Baby Lasagna i njegov tim nosili su heklane detalje na tirkiznom tepihu, a iza tog custom looka stoji dizajnerica Antonija Bucić, koja se heklanim detaljima posvetila još na fakultetu u kolekciji “Not your grandmother’s lace”, koja tematizira heklanje kao vještinu i veliki dio našeg bogatog kulturnog nasljeđa.
Dok nas još uvijek drži euforija zbog osvojenog drugog mjesta, sigurna sam da su već mnogi u tražilicu upisali heklanje for dummies ili heklanje kako početi. Nisam sigurna hoću li sama probati podučiti se ovoj vještini, ali znam da prilikom sljedećeg odlaska u svoj kraj idem prekopati ladice s heklanim stolnjacima, barem prije nego što postanu globalni trend i pojave se u ponudi concept storeova po četveroznamenkastim cijenama. Podsjetnik na ono što treba više cijeniti dobro nam je došao.