SEARCH

Fenomen Zare i kako je zauvijek promijenila modu

Zara slavi 50 godina od otvaranja prve trgovine. Znate li priču kako se sve krenulo?
09.05.2025.
IMAGE SOURCE: Zara
RECOMMENDED

Tko želi nek’ čestita – Zara slavi 50. godina postojanja. Pet desetljeća tijekom kojih je industrija mode postala treći najveći zagađivač na svijetu, a Zara brend za kojeg znamo da je pionir fast fashiona, ali se tamo i dalje vraćamo po novu odjeću (čast izuzetcima, znam da ih ima).

Kako proslaviti okrugli rođendan? Kampanju i film povodom 50. godina postojanja snimio je Steven Meisel, a Zara je pozvala 50 ikona među kojima su Adriana Lima, Linda Evangelista, Carla Bruni, Paloma Elsesser, Twiggy, Vittoria Ceretti, Amber Valetta… S njima je Zara surađivala kroz godine, bilo kroz kampanje ili capsule kolekcije koje su potpisivali supermodeli poput Kate Moss.

Pedeset godina brenda prati i capsule kolekcija vrlo jednostavne, pročišćene estetike s komadima crne ili bijele boje među kojima se najčešće ponavljaju fino krojene hlače, senzualne duge slip haljine i bluze. Cijene su, pomalo neočekivano, vrlo prihvatljive pa svečana slip haljina dolazi s cijenom od 50 eura. Zara je povodom obljetnice preuredila prvu otvorenu trgovinu, onu koju je Amancio Ortega otvorio u A Coruñi, u Španjolskoj, 9. svibnja 1975. godine. Otamo je sve krenulo i pedeset godina kasnije, Zara je najsnažnija sila u industriji mode – koliko god vam to možda nevjerojatno zvučalo.

Vjerojatno ne postoji osoba na svijetu koja nije čula za Zaru, ušla barem jednom u njihov dućan i kupila barem jedan komad odjeće. Po brojkama objavljenima početkom godine, iza Inditexa je rekordna godina – u 2024. godini ostvarili su ukupni rast prodaje od 10,5 posto i ostvarili su zaradu od impresivnih 38,6 milijardi eura. Tekuća godina krenula je sporije, ali interes ne jenjava. Pomislili biste da će pandemija koronavirusa stati na kraj našim neobuzdanim navikama stalnog kupovanja, ili da ćemo u 2025. godini dok u svijetu traje nekoliko ratova prioritet sa odjeće skrenuti u nekom drugom smjeru. No high street živi svoje zlatne dane i zaista ne znam što ih može zaustaviti. Sve je počelo s Ortegom koji je imao revolucionarnu misao – proces proizvodnje i kupovine odjeće učiniti čim bržim i jednostavnijim.

Ortega je počeo 1963. u La Coruñi gdje je otvorio krojačnicu za izradu jeftinih verzija dizajnerskih modela ženske odjeće. Posao mu je išao dobro pa je 1975. otvorio svoju prvu trgovinu i nazvao je Zara, a 1985. osnovao je Inditex i otvorio prvu poslovnicu izvan Španjolske (danas Zara ima 2264 trgovine u 96 zemalja diljem svijeta!).

Prije nastanka fast fashiona kakvog postajemo danas, modni brendovi planirali su i proizvodili odjeću svakih šest mjeseci. Proizvodnja se odvijala najčešće u zemljama trećeg svijeta i proces proizvodnje i nabave zato je tekao dosta sporije. Ortega je želio ubrzati proces i ponuditi novu odjeću čim prije, u što većim količinama. Zara je jedna od rijetkih kuća koja proizvodnju drži blizu – većina odjeće proizvodi se u Španjolskoj, Portugalu, Maroku, a stalne linije bazičnih proizvoda proizvode se u zemljama poput Bangladeša. Ortega je koncept po kojem funkcionira industrija odlučio preokrenuti i skratiti na dva do tri tjedna – kako bi na vrijeme reagirali na nove trendove i kako bi kupcima nekoliko puta na mjesec nudili novu odjeću.

@thesoloedit

Zara is giving Ch@nel and we are drooling over it 🤤😍 B|nks in my L|0 for my LTK. Feminine, old money vibes in the colors of the year – butter yellow, light pink, light blue. 💛🩷🩵 #zara #zarahaul #zaraoutfit #tweed #butteryellow #coloroftheyear #lightblue #lightpink #OOTD #outfitinspo #outfitinspiration

♬ Mmmm – The Ivy Boat Band

Dakle, sve je u njihovim rukama, od dizajniranja i proizvodnje do distribucije i prodaje. Za razliku od konkurencije, Zara stalno investira u vlastite proizvodne kapacitete te je stalno na “izvoru novosti”, u kontaktu s kupcima – svakodnevno se prati što prolazi bolje, što kupci žele i tako reagiraju na zahtjeve tržišta.Poslovni model brze proizvodnje i odgovora na zahtjeve potrošača vrlo brzo su preuzeli ostali brendovi koji se danas smatraju gigantima fast fashion mode. Ortega se umirovio ali i dalje sudjeluje u odlukama i obilazi trgovine, a službeno ga je naslijedila kćer Marta Ortega Pérez.

zara

Nove navike kupaca i novi kineski giganti ultra-brze mode Shein, Temu i slične stranice koje proizvode još veće količini odjeće po smiješno niskim cijenama predstavljaju jedan od izazova za Zaru i high street tržište kakvo poznajemo – iz tog razloga i fast fashion mijenja koncept i okreće se mid-range kategoriji, kroz kolekcije koje se ističu boljim materijalima, dizajnom i suradnjama s poznatim licima. Neizvjesnost oko američkih carina također im ne idu u prilog (SAD čini drugo najveće tržište za Zaru). Međutim, iz Zare ne pokazuju zabrinutost i optimistično gledaju prema budućnosti.

zara
zara

Osim nadogradnje iskustva online i fizičkog shoppinga, Zara je po uzoru na dizajnerske kuće krenula širiti projekte prema arhitekturi i gastronomiji i već imaju nekoliko otvorenih Zara Cafe prostora u kojima se možete opustiti nakon shoppinga. Sljedećih 50 godina Zare? Teško je procijeniti, no ako je suditi po prvih 50, tvrtka će se spretno prilagoditi svim izazovima. Upisana u kolektivnu svijest kao prvo mjesto u koje mase ulaze u potrazi za dobrim komadom odjeće, konkurencija se treba dobro potruditi da ih svrgne s trona.

SAZNAJ VIŠE: