U godini iza nas luksuzno tržište se poljuljalo i velike modne kuće izgubile su dio kupaca za koje su cijene luksuznih dobara postale previsoke. Tu je priliku prepoznao high street koji zaista posluje bolje nego ikada. Najpopularnije high street kuće povukle su dobar potez i odlučile se rebrandirati u modne adrese kod kojih ćete naići na premium kvalitetu i dizajn koji izgleda poput onog puno skupljih brendova. Približava mu se kvalitetom, izgledom i prezentacijom. High street zapravo postaju affordable luxury i to je ono što privlači (i zadržava) velik broj klijenata.
U koristim im idu društvene mreže, osobito TikTok koji je postao poput virtualne oglasne ploče za najpoplarnije dizajne modnih brendova. Svakodnevno ovom mrežom kruže nove kolekcije, novi must have komadi i artikli koji se nakon i toga vrlo brzo rasprodaju. Naravno da u takvom okruženju high street dućani dobro posluju. No, vjerujte da nije sve niti u dizajnu i posljednjim trendovima s polica i društvenih mreža. Zara iza sebe ima najbolju godinu do sada iza čega ne stoje samo društvene mreže već promišljena poslovna strategija.
@emlouise.thomas the khaki 😍 so good! zara zaranewin suedejacket springoutfit fyp springfashion
♬ Come Check This (Quickie Edit) – FETISH
@_jessporteous This would be my @Sabrina Carpenter concert outfit for sure!! Couldn’t believe my luck when I saw this😍 Thank you @ZARA for taking my money once again xxx #zara #zarabodysuit #newinzara #zarahaul #zaraoutfit #zararedskirt #zaraskimsdupe #skirtset #fashiontiktok #fashion #viral_video
♬ Bed Chem – Sabrina Carpenter
@yasmineight Had to try the viral Zara crossover jeans, and I love ❤️ A must-have for petites! #ZaraNewIn #ZaraJeans #PetiteStyle #PetiteFashion #ZaraHaul #OOTD #ZaraOutfit #FashionTok #SpringFashion #Streetwear #JeanStyle #TrendAlert #StyleInspo #CreatorSearchInsights #FYP #Zara2025
♬ 888 – 𝐶𝐴𝑆𝐻 メ𝟶
Zara i poslovna strategija temeljena na ponašanju kupca
Dominacija Zare nije došla preko noći, ali zanimljvo je da je brend u stalnom rastu i profilirao se kao adresa kojoj se vraćaju klijenti različite kupovne moći. Ne postoji osoba na planeti koja nije čula za Zaru i koja nema barem jedan njihov komad u ormaru – dojam poželjnosti i must have trenutka ovdje je nepobitan. U Inditexu su shvatili da za dobru prodaju nije najvažnije imati previše novih kolekcija, stilova ili najbolje dupes komade. Zara je dobar primjer brenda koji se koristi i psihologijom, promišljeno predstavlja nove kolekcije, tempira limitirana izdanja ali i prilagođava izgled svojih dućana i izloga te vrhunski odrađenih kampanja. Sve to utječe na pozitivnu percepciju o brendu.
Sigurno ste primijetili da su Zarini dućani uređeni kako bi odavali dojam high end brenda, što znači da njihove police nisu prenatrpane odjećom. Minimalističko uređenje, svjetle boje i manji broj odjeće na vješalicama odaju dojam da je riječ o premium komadima odjeće koja nije proizvedena u velikoj količini – scarity efekt odnosno strategija stvaranja nedostupnosti i ekskluzivnosti jedan je od starijih trikova iz knjiga – i uvijek pali. Što je količina nečega manja, naša želja za kupovinom i FOMO osjećaj da ćemo propustiti imati ono oko čega vlada veliki hype su snažniji.

Ovo ćete primijetiti i na web shopu. Neki popularniji Zarini artikli stalno su nedostupni i možete se predbilježiti za obavijest o povratku na stanje – ono se najčešće događa u jutarnjim satima i nove veličine također vrlo brzo nestanu sa stanja. Tako ste stalno u loopu, ostajete bez željenog proizvoda, a želja za kupovanjem ostaje i dalje prisutna – posegnut ćete ili za sličnim proizvodom ili ćete nastaviti svakodnevno provjeravati njihov web shop.

Ono što Zara dobro radi je građenje imidža ekskluzivnijeg brenda, a ključ je u prezentaciji i ovdje se čini da ipak ulažete nešto kvalitetnije i premium. Ne tvrdimo da je high street izvor kvalitetnih komada, ali sigurno je da u ponudi možete naići na artikle koji to opravdavaju i koje ćete nositi godinama. Zanimljivo, Zara svoje artikle rijetko stavlja na velika sniženja i zato se najviše njihovih komada, u odnosu na druge brendove, prodaju po punoj cijeni, a ne na sniženima. Kupci jednostavno neće čekati da Zara nešto stavi na akcijsku cijenu jer postoji šansa da ostanu bez željenog proizvoda.

Možda znate i da svaka dva tjedna brend lansira nove kolekcije koje nameću novi ciklus trenda, a svaka se u trgovinama i na web shopu zadržava do 4 ili 5 tjedana nakon čega se povlači iz ponude, čime nam Zara poručuje da ne odgađamo kupovinu već je obavimo na vrijeme dok još uvijek postoje zalihe. Suradnje sa poznatim licima, od Kate Moss do Irine Shayk ili Stefana Pilatija redovito dolaze po duplo većim cijenama od uobičajenih i pomažu u održavanju imidža modnog brenda vrhunske kvalitete. A s posljednjim aktivacijama poput otvaranja kafića i unaprijeđenja iskustva kupovine u dućanima, brend planira nastaviti s rekordnom zaradom i na dobrom su putu.