Werkstatt: o suradnji s Beyoncé, Sarajevu i počecima

02.12.2020.

Kada je, u srpnju 2019. godine, na malim ekranima osvanuo čudesan video spot za singl “Spirit”, naslovnu pjesmu soundtracka koji odzvanja remakeom kultnog animiranog filma “Kralj lavova”, u regiji je poprilično glasno odjeknula vijest da iza nakita koji nosi Beyoncé stoje dvije sarajevske dizajnerice. Zanimanje za rad Werkstatt studija preko noći je eksplodiralo do neslućenih razmjera, a Ajla Šarić i Lejla Nuhić odjednom su imale pune ruke posla odgovarajući na bezbrojne medijske upite, ali i promišljajući o daljnjim koracima. Kako i ne bi, na koncu konca, malo se koji dizajner iz regije može podičiti suradnjom s tako velikom svjetskom zvijezdom kao što je Queen B koja je, usput rečeno, i beskrajno pedantna oko svakog djelića svoje produkcije i imidža. Premda je ta 2019. označila prekretnicu za sarajevsku “radionicu”, Werkstatt kreira nakit još od 2015. godine, a do sada je njihov upečatljivi, pomalo robusni i industrijski dizajn krasio ruke i vratove mnogih regionalnih zvijezda. Zbog svega toga nismo mogli odoljeti, a da ih ne upitamo kako su izgledali njihovi počeci, kako je brend rastao i što planiraju u budućnosti.

KAKO JE KRENULA WERKSTATT PRIČA? SJEĆATE LI SE MOMENTA U KOJEM STE OD HOBIJA ODLUČILE NAPRAVITI BREND?

Hobi je nastao kao produkt našeg obrazovanja u likovnoj umjetnosti i oblikovanju, tako da smo motivirane činjenicom da smo po zanimanju akademske grafičarke prilično slobodno prigrlile izradu nakita i umjetničku slobodu koju nam je ovaj obrt donio. Kako to obično biva, na samom početku smo izrađivale nakit za vlastite potrebe, zadovoljavajući naše estetske potrebe i impulse, a nakon nekog vremena, to što smo mi kreirale za sebe i nosile, počelo je privlačiti pažnju okoline. Tako nekako su pristigli i prvi zahtjevi i prve narudžbe od prijatelja, a zatim se krug proširio. S obzirom na to da smo obje uživale u kreiranju i proizvodnji, nakon nekog vremena smo shvatile da je neophodno da se odlučimo u kojem ćemo pravcu nastaviti, tim više što smo tada obje radile i druge poslove. Osjetile smo da je vrlo važno biti iskren prema sebi, ali i prema onima s kojima radimo. Rastuća potražnja i reakcije na naš nakit su nam pomogli da brže i lakše donesemo odluku i da iz faze hobija pređemo u „profesionalniju“ fazu te da se posvetimo izgradnji brenda.

VAŠ NAKIT DOIMA SE VRLO SNAŽNO I POMALO SIROVO, INDUSTRIJSKI, A ISTOVREMENO GA ODLIKUJU SKULPTURALNE FORME. KAKO BISTE VI SAME OPISALE ESTETIKU WERKSTATTA?

S obzirom na to da inspiraciju crpimo upravo iz naših grafika, igranja s teksturom, bojom, linijom, mrljom, na svakom komadu možete uočiti mini grafiku na kojoj dominiraju kontrastni efekti izrađeni u bakropisu, akvatinti, rezervažu, što spada u duboku štampu pri izradi same grafike. Apstraktni crteži u kombinaciji sa sjajem cinka i mesinga ostavljaju elegantan ali i moderan dojam, što se može uklopiti u najrazličitije stilove današnjice.

BREND STE POKRENULE U SARAJEVU, A TAMO STE I NASTAVILE GRADITI SVOJU MODNU PRIČU. KOLIKO JE BILO TEŠKO POSTAVITI BREND NA NOGE? KAKO JE NA VAŠ IZRIČAJ REAGIRALO VAŠE OKRUŽENJE?

Sama dinamika kreiranja, proizvodnje, pa i razvoja brenda zahtijevala je vrijeme o kojem smo i same saznavale i učile. Kada smo počinjale, a kako se vidi i iz našeg razvojnog puta, nismo do kraja bile svjesne svih potrebnih koraka, a posebno važnosti i ozbiljnosti promocije za sam razvoj brenda i pozicioniranje na tržištu. To je, pored same kvalitete proizvoda, važan preduvjet u ozbiljnom tržišnom pozicioniranju onoga što radite. Srećom, nismo se libile istraživati, osluškivati i tražiti podršku i savjete drugih s više iskustva u, možemo s pravom navesti, poduzetničkom oblikovanju i brendiranju. U tom otvaranju smo imale uglavnom pozitivno iskustvo s reakcijama okoline, tada uglavnom ljudi u Sarajevu, nekada i same zatečene brzinom saznavanja drugih o nama i prihvaćanja onoga što radimo. Neizostavno je bila važna podrška značajnog broja ljudi koji su direktno ili indirektno svojim djelovanjem ili načinom života vezani za modu ili umjetnost, a koji su afirmativno i s divnom pažnjom prepoznavali, podržali i podržavaju i dalje naš rad. U samom pozicioniranju Werkstatta kao brenda, velika i korisna prilika su bile i društvene mreže koje su jako brzo doprinijele vidljivosti i prepoznatljivosti brenda i izvan Sarajeva, pa i same regije. Svakako nam je puno pomogla podrška Influencera koji su prepoznali i podržali naš rad od samog početka, na čemu smo jako zahvalne. Usporedno s tim, nastojale smo širiti mrežu partnera koji su nudili prodaju naših proizvoda, trudeći se da taj partnerski odnos zasnivamo na nama važnim estetskim i poslovnim kriterijima.

U REGIJI JE POPRILIČNO ODJEKNULA VIJEST DA JE BEYONCÉ NOSILA VAŠ NAKIT U SPOTU ZA PJESMU SPIRIT. KAKO JE UOPĆE DOŠLO DO TE SURADNJE? KAKO SU TEKLE PRIPREME I KOLIKO JE SAM PROJEKT BIO IZAZOVAN? JE LI VAM SURADNJA S TAKO POPULARNOM GLAZBENOM ZVIJEZDOM DONIJELA VEĆU PREPOZNATLJIVOST NA SCENI? 

Do suradnje s Beyoncé je došlo u srpnju 2019. godine posredstvom dizajnera Borisa Kargotića i njegovog brenda Demode Couture. Boris nas je pozvao da radimo nakit koji bi išao uz jednu od njegovih kreacija za Beyoncé na temu Lion Kinga. Bilo je vrlo neizvjesno hoće li neka od tih kreacija biti u užem krugu odabira. Bez obzira na to, potpuno smo se posvetile izradi nakita. Projekt je trajao 10 dana tijekom kojih smo intenzivno radile. Ta suradnja je preko noći radikalno povećala zanimanje, primarno, medija za naš rad. Slikovito, taj dan smo imale na desetine zahtjeva za davanje izjava i intervjua, što je vjerojatno očekivana posljedica popularnosti Beyoncé i iskoraka koji smo napravile. Tako veliki medijski interes i činjenica da smo od jednog lokalnog umjetničko-modnog brenda postale vijest je u konačnici dodatno povećalo našu prepoznatljivost i utjecalo na veću potražnju i zanimanje za ono što radimo. Pored toga, ova suradnja nam je pomogla da i mi same bolje sagledamo naše mogućnosti, strahove i nametnuta ili samonametnuta ograničenja i da prihvatimo da je sasvim OK raditi i nadati se velikim i važnim uspjesima i rezultatima. Ovo nam je posebno važno, jer nam se ponekad čini da u našim sredinama nedostatak ambicije poželjniji oblik djelovanja.

TKO SU ŽENE KOJE NOSE VAŠ DIZAJN? KAKVU ŽENU IMATE NA UMU KADA STVARATE?

Svaki put kada osmišljavamo i izrađujemo novi komad nakita imamo određenu ženu na umu, bilo da je iz našeg okruženja ili javnog života. Zahvaljujući tome imamo širok spektar nakita u ponudi gdje nešto za sebe mogu pronaći i ljubitelji efektnijeg i decentnijeg nakita. Zahvaljujući tome stekli smo naklonost žena različite dobi i različitih stilova, pa naš nakit često nose i mame i kćerke. Ponosne smo što naš nakit nose i javne ličnosti iz BiH i regije, poput Amre Silajdžić, Erne Saljević, Sarah Čerkez, Lejle Filipović, Franke Batelić, Severine, Ivane Španović, Senidah, Aide Alilović i drugih. 

NA ČEMU WERKSTATT TRENUTNO RADI? KAKVI SU PLANOVI ZA BUDUĆNOST?

S obzirom na to da u trenutnoj situaciji ne možemo puno planirati, fokusirane smo na unapređenje dizajna i kvalitete naše ponude. Trudimo se održati nivo kreativnosti u nadi da će sve ovo uskoro proći. I da ćemo realizirati sve što imamo u planu.

SAZNAJ VIŠE: