U Zagrebu se otvara prvi resale dućan rijetkih tenisica, Saznali smo sve o tome

Razgovarali smo s Makom Gojnićem, osnivačem poznatog dućana Shoe Cleanique koji se uskoro vraća na novoj adresi u još boljem izdanju. Zagreb će napokon dobiti resale dućan kakav zaslužuje
19.10.2022.
IMAGE SOURCE: Danko Šimunović

Ako se smatrate kolekcionarom tenisica ili ste imali neki vrijedan par koji ste iznosili ili oštetili, velike su šanse da ste se obratili za pomoć mom sugovorniku. Mak Gojnić je prije tri godine s prijateljem pokrenuo poznatu lokaciju za vraćanje tenisica (i ostale obuće) u prvobitno stanje. Shoe Cleanique je doslovno bio klinika za sve vaše omiljene modele obuće u koju ste odlazili kad više spasa nije bilo. U te tri godine od otvaranja Shoe Cleaniquea sneaker kultura u Hrvatskoj je značajno ojačala. Iako često kaskamo za svjetskim trendovima i nismo neko konkurentno tržište u europskim, a kamoli svjetskim okvirima, scena postoji i razvija se u dobrom smjeru. Najbolji dodatak cijeloj priči je novi Shoe Cleanique koji će biti prvi službeni resale dućan rijetkih tenisica u Hrvatskoj, a koji se uskoro otvara u centru Zagreba. Mak mi je ispričao više o novom poslovnom pothvatu i resell situaciji u Hrvatskoj i svijetu.

Shoe Cleanique je prva tvrtka u Hrvatskoj koja nudi usluge profesionalnog čišćenja i održavanja tenisica i druge obuće. Brend sam pokrenuo s najboljim prijateljem iz dnevnog boravka, s obzirom na to da smo oboje dijelili istu opsesiju prema tenisicama. Glavna misija Shoe Cleaniquea je potaknuti ljude na održiv način razmišljanja po pitanju obuće. Svaki model tenisica ili cipela nam može služiti dugi niz godina uz pravilno održavanje.

Možeš li se za početak predstaviti BURO. čitateljima u nekoliko rečenica?

Sebe bih najjednostavnije mogao predstaviti kao velikog ljubitelja tenisica, odnosno sneakerheada. Ljubav prema tenisicama se rodila od malih nogu kada sam trenirao i igrao košarku, te samim time upoznao brend Jordan koji je tada bio velika enigma u Europi. Kroz godine sam kupovao Jordanice prvenstveno zbog priče koja se krije iza svakog modela, a ne iz materijalne vrijednosti koja je tek godinama nakon krenula rasti.

Za koji tjedan otvaraš Shoe Cleanique na drugoj adresi. Kakav će biti koncept? Što ljudi mogu očekivati?

Veselim se otvaranju Shoe Cleaniquea jer ćemo ovaj put malo promijeniti koncept dućana.

Uz već dobro poznate usluge profesionalnog čišćenja i obnavljanja svih oblika obuće (tenisice, cipele, štikle, čizme, espadrile…) i torbi, te personalizacije kožnih i tkanenih predmeta, ovaj put ćemo u prodaji imati i limitirane tenisice Air Jordan, Adidas Yeezy, Nike Dunk i druge modele. Samim time ćemo biti prvi resell dućan u Hrvatskoj gdje će ljudi imati priliku isprobati i kupiti limitirane modele.

Kakvo je stanje sneaker kulture u Hrvatskoj? Imamo li tržište? Znamo da je Nike izašao s našeg tržišta kao službeno predstavništvo još prije nekoliko godina. Jesmo li premali za velike stvari?

Sneaker kultura u Hrvatskoj ima puno potencijala. Sve vise i češće se na nogama primijete razni modeli Jordana, te je potražnja za tim modelima u zadnjih nekoliko godina drastično narasla. Nažalost, zbog Nikeovog povlačenja s našeg tržišta, smo ostali uskraćeni za neke kanale preko kojih se mogu kupiti tenisice poput Nike SNKRS aplikacije. Nadam se da će se Nikeova odluka promijeniti i da će ipak prepoznati Hrvatsku kao tržište koje ima sve veću potražnju za njihovim modelima tenisica.

Koje su tenisice danas najviše na cijeni u svjetskim razmjerima?

U svijetu su i dalje najpopularniji modeli Air Jordan 1. Radi se o modelu koji je prvi puta svjetlo ugledao davne 1985. godine, te je tada u košarkaškom svijetu uzrokovao tektonske promjene s obzirom na to da je NBA liga imala striktna pravila oko izgleda košarkaških tenisica koje igrači smiju nositi na utakmica. Mladi Michael Jordan, koji je ’85. igrao svoju rookie sezonu je bio prvi igrač koji je plaćao 5.000 USD kazne svaki put kada bi nosio model Air Jordan 1 Bred, te su one time dobile nadimak “banned”.

Prije je potražnja bila najveća za niskim i visokim, no u zadnje vrijeme je sve veća potražnja za poluvisokim modelima koji su prikladniji za žene. I Nike je prepoznao rastuću potražnju za poluvisokim modelima te su oni sada model koji najčešće izlazi u novim kombinacijama boja.

Kada je po tvom mišljenju buknula sneaker kultura kakvu danas poznajemo? Kada su cijene počele dostizati nenormalne iznose?

Sneaker kultura je na zapadu već dugo popularna i razvija se već 30-ak godina, no mogao bi reći da je pravi boom doživjela u 2010-im godinama kada su se počeli javljati novi modeli, poput Adidas Yeezyja,  te kolaboracije brendova i raznih poznatih ličnosti

Na cijenu modela utječu neki faktori poput kvalitete materijala od kojih je napravljena, backstoryja odnosno povijest koja se krije iza tog colorwaya te broj napravljenih tenisica za cijeli svijet. Zanimljiv je primjer Nike SB Dunk Low Paris tenisica koje su izašle 2005. godine u Parizu u svega 202 primjerka. Taj model je poseban jer su paneli na tenisicama rađeni od umjetničkog djela autora Bernard Buffeta, te niti jedna tenisica nije identična drugoj. Cijena tog modela, skoro 20 godina kasnije, se kreće oko 100.000 USD ovisno o veličini i stanju.

Nike je neki dan najavio „borbu“ protiv re-sellera s nekim novim pravilima. I luksuzni brendovi se jako bore protiv preprodaje svojih komada jer žele zadržati što veći dio financijskog kolača. Koliko ti je teško doći do nekih primjeraka? Misliš li da će brendovi napraviti sve što mogu da zaustave preprodaju ili ste ipak nekako ovisni jedni o drugima. Ipak im reselleri stvaraju hype oko proizvoda.

Nike i drugi brendovi se već dugi niz godina bore protiv resellera koji koriste tzv. botove kojim se u roku nekoliko sekundi naprave stotine narudžbi novog modela koji je pušten u prodaju. Mislim da je njihova borba više neka vrsta showa kojim se opet podiže potražnja za njihovim modelima tenisica, jer su brendovi svjesni da botovi nisu jedini način kojim reselleri dolaze do tenisica. Sama resell industrija je 2021. bila procijenjena na 96 milijardi dolara te neke procjene govore da će dosegnuti iznos od 218 milijardi dolara do 2026. Po meni se radi o začaranom krugu u kojem obje strane na kraju profitiraju.

Nikeovi retail dućani su iz tih razloga primorani raditi različite akcije poput raffleova kojim se osigurava da svi imaju podjednake šanse za osvojiti priliku za kupnju traženog modela, no i to je sklono manipuliranju. U Hrvatskoj je prilično teško doći do velike većine modela, obzirom da se Nike povukao s tržišta i trenutne alokacije tenisica u retail dućanima su mizerne. U trgovinama u Hrvatskoj obično završe manje atraktivni modeli.

Postoje li neke tenisice koje su „sveti gral“ svih kolekcionara?

To je dosta subjektivno i svatko ima svoj „sveti gral“ tenisica. Neke od najpopularnijih tenisica koje će skoro pa svakog sneakerheada ostaviti bez riječi su svakako Nike SB Dunk Low Paris, Nike MAG Back To The Future, Air Jordan 1 High Chicago iz 1985.

Kolika je tvoja kolekcija tenisica i koji ti je najvrjedniji primjerak koji posjeduješ?

Moja kolekcija se sastoji od otprilike 70-ak pari koje nosim i svaki par ima posebno mjesto u mojem srcu. Neki modeli danas vrijede puno, no ja ne gledam na materijalnu vrijednost tenisica već na neku sentimentalnu vrijednost. Upravo bih iz tog razloga, kao najvrjedniji primjerak iz svoje kolekcije, izdvojio Air Jordan 1 High Retro OG “Bred” iz 2001.

Koliko fejkova cirkulira tržištem kod nas? Kako se ljudi mogu zaštititi od toga? Što sve trebaju znati kad kupuju skupe/rijetke tenisice kod re-sellera?

Fejkovi, odnosno bolje rečeno replike, su nažalost dosta prisutni svugdje u svijetu, ne samo kod nas. Njihova kvaliteta izrade je zaista impresivno poboljšana u zadnjih nekoliko godina te postaje sve veći problem u razlikovanju originala i replike, s obzirom na to da se obično proizvode u istim tvornicama po Aziji. Najbolji savjet je svakako da se tenisice kupuju s provjerenih stranica ili legitimnih resellera, koji će stajati imenom svojeg brenda iza svake prodane tenisice.

Nažalost se na društvenim mrežama sve češće javljaju svakakvi profili koji sponzoriranim reklamama pokušavaju namamiti laike koji se ne kuže toliko u tenisice i prodati im replike vrlo traženih modela, obično po retail cijeni od 150-200 EUR iako se ti originalni modeli prodaju po znatno većem iznosu.

TENISICE IZ MAKOVE KOLEKCIJE

1. Jordan 1 Retro High x Travis Scott

Radi se o prvom modelu iz uspješne suradnje repera Travisa Scotta i Nikea. Model je izašao 2019. te je bio instantni hit. Glavni novitet na modelu je prepoznatljivi okrenuti Nike Swoosh znak koji će se kasnije pojavljivati na svakom modelu iz njihove suradnje.

Uz karakterističan okrenuti znak, tenisica je specifična po skrivenom džepu na čičku oko gležnja. Samim time što se radi o suradnji planetarno popularnog repera i Nikea te vrhunskoj kvaliteti materijala u modelu, cijene ovog modela se kreću između 2.000 i 3.000 eura.

2. Jordan 1 Retro Low OG x Fragment design x Travis Scott

Ovaj put je kolaboracija između repera Travisa Scotta i Nikea uključila suradnju te elemente Fragment Designa, japanskog umjetnika i dizajnera Hiroshi Fujiwara. Kao i s prethodnim modelom Travisa Scotta i Nikea, izašao je u dvije varijante, niskog i visokog modela.

Siluetu modela je obilježio karakterističan okrenuti Swoosh te požutjeli đon koji tenisicama daje vintage look.

3. Jordan 4 Retro Doernbecher

Ova suradnja je jedna od najzanimljivijih suradnji koje Nike napravio dosad. Radi se o dječjoj bolnici Doernbecher iz savezne države Oregon, u kojoj je osnovan Nike 1964. godine. Kroz tu suradnju se djeci oboljeloj od karcinoma, pruža prilika za dizajniranjem vlastitih modela Jordan tenisica te se dio od prodaje odvaja za njihovo liječenje. Ovaj model Jordan 4 je dizajnirao Isaiah Scott, koji je svoju ljubav prema Superman stripovima prenio na tenisice. Na bočnoj strani tenisice je prikazana silueta dječaka, na prednjoj su strelice koje simboliziraju uspone i padove u životu te jezik krasi Supermanov logo sa vezicama u boji kriptonita. Mladi Isaiah je pobijedio svoju bolest.

4. Nike SB Dunk Low Grateful Dead Bears, Opti Yellow i Green

Ova dva modela su rezultat suradnje Nikeove skateboard divizije i rock banda Grateful Dead. Za širu javnost su izašla 3 colorwaya, u žutoj, zelenoj i narančastoj boji. Tema su plišani medvjedici koji su bili na stražnjoj strani njihovog albuma, History of the Grateful Dead, Volume One iz 1973. godine. Tenisice su napravljene od brušene koze i plišanog materijala koji oponaša izgled medvjedića, te imaju skriveni pretinac u jeziku.

SAZNAJ VIŠE: