Što se dogodilo sa skate brendovima koje smo obožavali početkom milenija?

Glomazne tenisice ravnih đonova sa žnirancima koji se niti u ludilu nisu smjeli zavezati, vladale su ulicama početkom milenija. Bilo je to vrijeme kada je skateboarding, kao sport s kalifornijskog asfalta rođen još u prvoj polovici prošlog stoljeća, počeo intenzivnije prodirati i na europski kontinent
03.12.2022.
IMAGE SOURCE: Unsplash

Premda je supkultura bila jaka još osamdesetih godina, tek je krajem devedesetih i početkom novog milenija dobila na značaju među širom publikom. Bila je to “zlatna era skateboardinga”, vrijeme kada je zaluđenost bila na vrhuncu. Premda su neki momenti mojih tinejdžerskih dana nepovratno otplovili putevima zaborava, vrlo se živo sjećam opsesije skate supkulturom koja je tada vladala među mojih vršnjacima, pa i nešto starijim generacijama. Klinci koji su u to vrijeme držali prst na pulsu ulice, dane su provodili u improviziranim skate parkovima, bez obzira jesu li u vratolomijama na dasci bili vješti ili bi ona za njih značila noćenje na traumatologiji.

Kao pravi ulični fenomen našeg vremena, skate je bio svuda i u svemu. Svi koji smo uspjeli nagovoriti starce da odriješe kesu, nosili smo skate tenisice. Uključujući i moj tabor “s dvije lijeve” koji je na skate stao jednom i umalo tu avanturu završio s otvorenim prijelomom potkoljenice. Iskreno, nije nas bilo ni briga možemo li okrenuti dasku u letu ili ćemo ju samo gledati sjedeći na rinzolu. Nismo imali skate, al’ smo imali barem par glomaznih tenisica koje su naši roditelji smatrali nepopravljivo ružnima, vječito nas naganjajući da ih zavežemo. Kupovali smo ih u nišnim dućanima posvećenima isključivo skate kulturi, a neke etikete, koje odavno nisam vidjela, bile su na pijedestalu kao najpoželjnije.

Pokušavajući se prisjetiti svih brendova koje smo tada štovali, na pamet su mi odmah pali Etnies, Emerica, VANS i DC Shoes, a na moj upit “jesam li nešto zaboravila?”, naša vrijedna kolekcionarka Katarina Smolić kao iz topa je ispalila: “Globe, Dakine, Thirtyonetwenty 3120, Volcom, Circa, DVS. I Roxy za curke.” Danas, kada se medijima ponovno počinje kotrljati tema možebitnog “povratka” trenda na mainstream ceste, pitanje je: gdje su ti obožavani brendovi danas?

ETNIES

Godine 2021. Etnies je proslavio svoj 35. rođendan. Po završetku svoje profesionalne skaterske karijere pokrenuo ga je 1986. godine Pierre André Sénizergues. Brend ima sjedište u Lake Forestu u Kaliforniji, a ono što ga je učinilo slavnim jest što je bio prvi brend tenisica za skateboarding koji su osmislili i dizajnirali upravo skateri. Etnies je brend koji je zauvijek promijenio izgled skate tenisicama, prvenstveno ulažući u poboljšanja u tehnologiji izrade, a tijekom više od tri desetljeća brend je sponzorirao kako skatere pa tako i vozače BMX-a, snowboardere, surfere i druge sportaše u ekstremnim sportovima. Brend je u mnogočemu bio pionir. Prvi je 1995. godine izbacio promotivni video High 5 koji obiluje sjajnim trikovima u kojem glavnu ulogu imaju skate zvijezde poput Toma Pennyja. Etnies je ostao vjeran svojim korijenima, a ono po čemu je u posljednje vrijeme zapažen su socijalno i ekološki osviješteni projekti. U jednom od projekata dijelili su besplatne tenisice beskućnicima u Los Angelesu, a kampanja “Buy a shoe, Plant a tree” rezultirala je s 1.7 milijuna posađenih stabala.

DC SHOES

DC Shoes još jedan je od pionirskih brendova koji su oblikovali skate supkulturu devedesetih. Njegovi korijeni vuku još u 1989. godinu kada Ken Block počeo dizajnirati T-shirte. Kasnije mu se u tom poslovnom pothvatu pridružio studentski kolega Damon Way i zajedno su pokrenuli brend Eightball. U promoviranju brenda uvelike im je pomogao Damonov brat Danny, profesionalni skater, a zajednica oko brenda je rasla neslućenom brzinom. Zbog pravnih zavrzlama s imenom, Eightball je umirovljen, a 1993. rodio se DC Shoes, jedan od pionira skate obuće koji je ostavio dubok trag na skate kulturi. No, Way i Block 2004. donijeli su tešku odluku i prodali brend tvrtki Quicksilver za 87 milijuna dolara. Block je ostao jedan od ključnih igrača u kompaniji. Quicksilver, koji je u svom vlasništvu osim DC Shoesa imao i Roxy, 2015. je bankrotirao. Godinu dana kasnije 800 milijuna dolara duga otplatila je privatna kompanija Oaktree Capital Management koja je danas većinski vlasnik.

EMERICA

Osnivač brenda Etnies i direktor tvrtke Sole Technology, Pierre-André Senizergues, devedesetih je godina namijenio jednu liniju samo američkom tržištu. Ono što se tada zvalo Etnies America s vremenom je postalo Emerica, brend s nekim od najpopularnijih skate modela tenisica ikada koje su definirale streetwear početkom milenija. Brend je i danas odan svojim korijenima, te se nije mnogo promijenio od svojih početaka devedesetih. Tim i dalje čine više manje isti ljudi koji su Emericu gradili u počecima, nekadašnji skateri koji su znali kako napraviti dobru tenisicu za surfanje po asfaltu. Brend danas, doduše, odlikuje nešto elegantnija i klasičnija silueta.

GLOBE

Braća Stephen, Peter i Matt Hill, pripadnici underground skateboard scene sedamdesetih, još su u to vrijeme radili na promociji skate kulture u Melbourneu. Osluškujući kako diše ulica, devedesetih su godina uskočili na vlak streetweara i pokrenuli brend posvećen skate tenisicama. Nazvali su ga Globe. Nakon što je polučio ogroman uspjeh u Australiji, Globe je nastavio širiti svoj utjecaj na Europu i Sjevernu Ameriku, a početkom milenija u ponudu je, uz obuću, uveo i skateboarde i ostalu pripadajuću opremu. Godine 2017. Globe je kupio brend Salty Crew proširivši svoj utjecaj na opremu za surfanje, pecanje, ronjenje i jedrenje, a iste godine na tržište je izbacio retro koturaljke Impala koje su postigle ogroman uspjeh.

DAKINE

Američki brend Dakine od nabrojanih je brendova onaj s najdužom tradicijom. Osnovao ga je na Havajima 1979. godine Rob Kaplan, a ono po čemu je Dakine u skateboard kulturi ostao najzapamćeniji su funkcionalni ruksaci na koji je bilo jednostavno prikvačiti skate dasku. No, spomenuti su ruksaci nadišli skateboard kulturu i početkom milenija nosili su ih svi. Unatoč velikom uspjehu i utjecaju koji je izvršio na streetwear početkom milenija, Dakine je prošao kroz brojne promjene u vlasničkoj strukturi. Prvo ga je 2009. godine za 100 milijuna dolara kupila tvrtka Billabong International Limited pa ga je 2014. prodala firmi Altamont Capital Partners za 70 milijuna. Dakine postoji i danas, a fokus brenda i dalje je na sportovima poput skateboarda, surfanja, snowboarda, bicikliranja, skijanja i drugih.

SAZNAJ VIŠE: