Posljednjih nekoliko tjedana ne mogu se otarasiti oglasa na Instagramu koji su toliko agresivni da su kontraproduktivni. Stvari za čišćenje kupaonice ili organizaciju kuhinje nalaze se na svakom drugom Instagram oglasu, a svi vode na istu adresu – Temu. Neki od njih vjerojatno i na Shein. Iskreno, više ih ne razlikujem i nije daleko od istine izjava da je riječ o jednom te istom. Jedan i drugi kineski gigant dosežu nove razine ultrabrze mode, jedan i drugi imaju iste probleme i isti model poslovanja. Nisam kupac niti Sheina niti Temua iz više razloga, a samo jedan je da mi već izgled stranice i količina ponuđenih stvari stvaraju anksioznost zbog koje na Temu nikada nisam niti ušla.
Jesu li Shein i Temu sami sebi najveći neprijatelji?
Posljednji podaci govore da je Shein prošle godine po prvi put proizveo više emisija ugljičnog dioksida od bilo kojeg od najvećih modnih brendova (od čega velik dio emisije odlazi na shipping i povrate). Njihov utjecaj na okoliš gotovo se utrostručio u posljednje tri godine, i 2023. godine nadmašio je Inditex koji je prije bio vodeći po količini zagađenja – duplo više od Nikea, H&M grupe te LVMH-a u kojem su portfelju luksuzni brendovi. Da, znamo da svaki modni brend zagađuje i s razlogom se modna industrija nalazi pri vrhu zagađivača okoliša, odmah uz automobilsku i naftnu industriju. Crvene lampice upaljene su već nekoliko godina, no industrija poput modne koja počiva na proizvodnji noviteta ne mijenja se tako lako. A ne zaboravimo niti na iskorištavanje potplaćenih radnika i maloljetnika za proizvodnju odjeće. Profit je uvijek na prvom mjestu. No, imajmo no umu da su Shein i Temu ipak za nekoliko koplja dalje od svih, a trenutno se i među njima odvija španjolska sapunica i borba giganta protiv – giganta.
Temu je u rekordnom roku prestigao konkurenciju i nakon njihove reklame za Super Bowl početkom godine, proširio se poput požara i ostvario rekordnu zaradu i novi broj kupaca. Ipak, dionice PDD Holdingsa u čijem je vlasništvu Temu izgubile su više od jedne trećine svoje vrijednosti prošli tjedan. Kada je Temu lansiran, jedina konkurencija bio mu je Shein. Trenutno, tko god traži ultrapovoljne narudžbe, može ih pronaći na brojnim drugim e-trgovinama, poput TikToka koji je pokrenuo vlastitu platformu za e-trgovinu, a koja je ostvarila sedmerostruki rast u nekoliko mjeseci, sve dok se Shein i Temu prepucavaju na sudovima. Tu je i Amazon koji je još u lipnju najavio kategoriju s jeftinom robom kineskih proizvođača, a koji je ipak na boljem glasu od Temua ili Sheina.
Za to vrijeme Temu se bavi s tužbama, od kojih sve većinom pristižu Sheina. Navodi se trgovinska krađa, slanje netočnih poruka, kršenje autorskih prava, prijetnje… Naime, Shein je optužio Temu za krađu dizajna, kopiranje njihovih fotografija i plasiranje lažnih računa na društvenim mrežama te oglasa kojima se lažno predstavljaju kao oni i tako vode kupce na stranicu Temua. Istovremeno, Shein se bori s tužbama za krađu dizajna koje stižu od drugih brendova poput Uniqloa. Međutim, neovisno o svim problemima pa i usporavanju prodaje koje Temu trenutno bilježi, kineski gigant i dalje nudi ono što korisnici žele, a to je velik izbor različitih proizvoda po minimalnim cijenama. U bazenu se nalazi sve više konkurencije, no globalna potražnja je tolika da i usporavanje ne znači da se ultrabrzi e-commerce gignati mogu zaustaviti – osim ako se zbog novih regulacija ne povećaju cijene dostave i narudžbe.
Originalni tekst objavljen je 31. srpnja 2024.
Vidimo li napokon početak kraja za gigante Shein i Temu?
Ne moramo previše naglašavati koji se problemi nalaze iza kineskih giganta kao što su Shein i Temu ili AliExpress. Od autorskih tužbi zbog kopiranja dizajna pa do ozbiljnog utjecaja na okoliš i zagađenja toksičnim kemikalijama, loših materijala, brda odjeće te neetičnih uvjeta u kojima rade potplaćeni radnici, lista grijeha fast fashion giganta proteže se u više redaka. Iako često u svoju obranu govore da rade sve u skladu sa zakonom, dobro znamo da je istina daleko od toga i da su ovo trenutno najsnažniji primjerci brze mode koji gospodare tržištem. Unatoč svim natpisima koji ih razotkrivaju i koliko god razgovor o modnoj osviještenosti išao prema naprijed, Shein i Temu primamljivim niskim cijenama neprestano privlače kupce na svoju stranu. Kada su cijene tako niske, lako je okrenuti glavu od svega onoga što zapravo stoji iza jedne povoljne haljine jer na koncu „jedna moja radnja ionako ne može napraviti veliku promjenu“.
Udar na gigante brze mode
Europska unija odlučila je zaustaviti kineske gigante i čini se da su ozbiljni u namjeri zaustavljanja jeftinog uvoza. Još 2023. godine razgovaralo se o načinima kako spriječiti uvoz jeftine robe u zemlje Europske unije – prema važećim propisima EU-a, pošiljke naručene iz zemalja izvan zemalja članica ne podliježu carini ako im vrijednost ne prelazi 150 eura. Europska komisija sada planira ukinuti taj limit u što ranijem roku, što dovodi Temu, Shein i AliExpress u velike probleme. D sada ste mogli naručiti haljinu za 5 i paket ukrasnih kopči za 2 dolara i ne platiti dostavu niti carinu na tu cijenu, a novi propisi trebali bi promijeniti priču i “udariti” sve po džepu.
O kolikim je količinama artikala riječ, govori podatak da je prošle godine u EU je uvezeno nešto manje od 2,5 milijardi paketa koji se nalaze ispod praga bescarinskih 150 eura. Uvođenje novih pravila trebalo bi navesti kineske gigante da potpuno promijene poslovni model koji se zapravo do sada i temeljio na neplaćanju carine. U suprotnom, osjetit će pad profita, a neke zemlje EU planiraju dignuti uvozne carine za 30 posto.
Ovo je još samo jedan u nizu pokušaja zaustavljanja Sheina i Temua (koji se uz ostale brojne tužbe i međusobno spore za ometanje poslovanja) – prošle godine Francuska je među prvima odlučila zaustaviti jeftine pošiljke u svoju zemlju te je pokrenuta peticija s ciljem zabrane Sheina u njihovoj zemlji. Ove su godine pak francuski zastupnici predložili kazne za brendove brze mode među kojima posebno ističu Shein, kako bi takvom penalizacijom nadoknadili svoj štetni utjecaj na okoliš.
Po novom zakonu, Shein bi trebao po prodanom artiklu platiti pet, odnosno deset eura do 2030. godine, poput poreza na negativne poslovne prakse. Ovim potezima između ostalog Francuska želi zaštiti vlastitu modnu proizvodnju i skrenuti pažnju na svoje brendove, no jedino što može zaustaviti Shein i Temu od globalne dominacije su cijene – dok god su besramno niske, zainteresiranih će uvijek biti.