Regular Company: Hrvatski dizajneri čiji namještaj osvaja svijet

U specijalu Proud To Be Rare ponosno predstavljamo ljude koji su uvaženi u svojim područjima djelovanja. Danas je to uspješni dizajnerski studio Regular Company
05.12.2023.
IMAGE SOURCE: Marija Gašparović
RECOMMENDED

Velike su šanse da ste negdje vidjeli dizajn mojih sugovornika, a da možda ni ne znate da se radi o hrvatskom proizvodu. Regular Company je dizajnerski studio koji je uspio napraviti jaku inozemnu priču u suradnji s tvornicom Artisan i zbog toga su se pokazali kao idealni sugovornici za specijal Proud To Be Rare. Može se reći da su zajedno narasli do prepoznatljivosti na globalnoj dizajnerskoj sceni.

REGULAR COMPANY

Njihov namještaj se nalazi u brojnim hotelima, Hermes dućanima, Starbucksu, a nedavno je imao i svoju TV premijeru u popularnoj seriji And Just Like That kada se u jednoj epizodi pojavio stolac Mela. Ruđer Novak Mikulić, Tihomir Filipec i Marinko Murgić su iznimno skromni u svom istupu. Kao da nisu svjesni koliki su uspjeh postigli i da su doista iznimno važni predstavnici naše zemlje u kategoriji dizajna namještaja. Za BURO. su odvojili jedno popodne kada smo vodili ovaj razgovor. Od početaka do budućih planova, evo što su mi otkrili.

REGULAR COMPANY

Vaše kolege se, nadam se, neće uvrijediti ali mislim da ste bez sumnje uz Numen naš najbolji izvozni proizvod u kategoriji dizajna namještaja. Priča je počela još 2009. Kako ste se svi sastali? Kako ste uopće odlučili da ćete raditi zajedno pod jednim imenom? Kako je počela suradnja s Artisanom?

Ruđer: 2009. smo počeli raditi zajedno, a sve je krenulo od druženja na fakultetu. Bilo nas je više u tom nekom kolektivu koji je zajedno radio na projektima i natječajima iz različitih područja dizajna.
Još za vrijeme studija smo započeli suradnju s Artisanom koji je tada bio manja tvrtka s četrdesetak zaposlenih. Ja sam ih u to vrijeme kontaktirao vezano za izradu jednog prototipa stolice koja je bila studentski rad, jer su bili jedna od rijetkih tvrtki iz regije koja je posjedovala 5-osni cnc za drvo.
Otprilike u isto vrijeme nas je kontaktirao jedan od vlasnika Artisana jer je prepoznao jedan od naših projekata iz područja vizualnih komunikacija koji je osvojio nekoliko međunarodnih nagrada i bio medijski popraćen. 2015. godine smo odlučili oformiti studio i nazvali ga Regular Company.

REGULAR COMPANY

Kako biste rekli da je Artisan trenutno globalno pozicioniran u svojoj kategoriji? Čini mi se da jako dobro stoje.

Ruđer: S Artisanom surađujemo u više segmenata i rekli bismo da su danas jako dobro pozicionirani u high-end segmentu namještaja. Cijelu priču oko dizajnerskih kolaboracija su pokrenuli ambiciozno s nekim imenima poput Karima Rashida. Tada su se i prvi put pojavili na sajmu u Kolnu. Naša suradnja je u počela 2011. kroz art direction od grafičkih rješenja do snimanja kataloga, brandinga, weba, a onda se proširila na dizajn namještaja i možemo reći da smo službeno ušli u priču na drugom nastupu Artisana u Kölnu.

Je li vam Neva bila neki „golden ticket“ za svijet. Smatrate li je vašim najuspješnijim proizvodom? Kako je Neva nastala?

Ruđer: Kako smo rekli na početku, više je ljudi sudjelovalo u procesu suradnje s Artisanom.
Na primjer naš kolega s fakulteta Luka Reicher radio je na Artisanovom brandingu sa mnom i Marinkom te godine, a Marija Ružić i ja smo krenuli raditi na prvim proizvodima. Te prve godine su me pozvali da odem s njima na sajam u Köln da vidim kako to sve izgleda u praksi i što se uopće događa na sceni.

REGULAR COMPANY

Kad izađeš s fakulteta jako malo znaš o realnom stanju u industriji pa je Köln u ovom slučaju bio ključan. Po povratku sa sajma Marija i ja smo napravili prvu kolekciju za Artisan i u njoj je bila Neva. Sam proces od prvog dizajna do proizvoda bio jako brz i prvi prototip Neve nije do danas doživio nikakve izmjene što je za nas kao mlade dizajnere bio veliki uspjeh. Nakon toga se kolekcija širila i sada svake godine izbacujemo nove proizvode.

REGULAR COMPANY

Marinko: Htio bi se samo nadovezati na prvi dio Ruđerove priče i kazati da kad smo krenuli nismo imali mogućnosti da vidimo kako stvari funkcioniraju jer, za razliku od danas, nismo imali firme poput Artisana i Prostorije koje su postigle velike međunarodne uspjehe. Danas je mladim dizajnerima puno lakše doći u doticaj s industrijom nego što je tada bilo nama.

Na skandinavsko tržište vas je lansirao model lampe T-Lamp i to nakon što su je u svoju ponudu uvrstio danski brend Frama. Koliko se teško nametnuti zemlji koja je autoritet u svijetu dizajna?

Ruđer: U nekom trenutku shvatili smo da nas ljudi identificiraju s Artisanom i smatraju da radimo proizvode isključivo za njih, te smo odlučili pokazati da radimo i u drugim materijalima i da ne baratamo samo jednim likovnim jezikom.

Tihomir: 2017. i 2018. napravili smo dvije kolekcije prototipova koje smo izložili na Salone Satellite u Milanu, vjerojatno najpoznatijoj izložbi za mlade dizajnere u svijetu na kojoj su se probila neka od danas najvećih imena dizajna. Skoro svi proizvodi koje smo izložili na kraju su ‘otišli’ u skandinavske brendove kao što su Frama, Ferm Living i New Works.

REGULAR COMPANY

Nedavno smo vidjeli da je stolica Mela prikazana u seriji And Just Like That. Znači li vam ta vrsta promocije išta. Je li opipljiva? Je li naplativa?

Marinko: Promocija je ako mi to iskoristimo tako. Neće pisati na kraju špice stolac je dizajn Regular Company, ali sigurno da je na neki način potvrda uspjeha.

REGULAR COMPANY

Ruđer: To je samo dodatna potvrda koliko se ova priča proširila. Skoro svaki dan vidimo negdje neki od proizvoda, bilo na Instagramu, Pinterestu, u nekom restoranu ili nekom drugom interijeru. Nedavno smo jednu vidjeli u filmu s Nickom Nolteom i Gerardom Butlerom.

Marinko: Jednom kad proizvod izađe iz tvornice ima neki svoj život koji ti više ne možeš kontrolirati. Na neki način je to cool jer te uvijek ugodno iznenadi. Odeš u neki grad i vidiš da je npr cijeli interijer restorana uređen s tvojim proizvodima.

Vaš namještaj se nalazi u trgovinama velikih svjetskih luksuznih brendova. Kako je došlo do toga?

Ruđer: Artisan je prerastao u globalni brand i ima preko 300 dilera i agenata diljem svijeta. Izlaže na skoro svim relevantnim sajmovima, pa tako i dolazi do brojnih suradnji s arhitektima i dizajnerima interijera. Između ostalog neki naši proizvodi nalaze se u Hermes i LV dućanima.

Marinko: Mislim da je jednostavno stvar omjera cijene, kvalitete i dizajna koju je Artisan postavio na globalnom tržištu kao i trenutne estetike koja vlada globalno.

Želiš li reći da je vaša estetika trenutno „in“?

Marinko: Težimo tome da ne radimo stvari koje su podložne trendovima, ideal su naravno bezvremenski proizvodi. Ali skandinavska i japanska estetika koje ljudi danas prepoznaju su nam svakako drage.

Živimo u vremenima kada se sve događa na društvenim mrežama. Sve informacije, promocije. Koji je odnos društvenih mreža i vaše profesije? Znamo kako funkcioniraju beauty i modna industrija u tim segmentima. Ima li ikakvih dodirnih točaka u vašoj kategoriji?

Marinko: Da, ljudi danas ne dobivaju informacije s web portala već preko društvenih mreža. Nama je u jednom trenutku Pinterest jako narastao i još uvijek je dosta jak kao vizualni alat. Što se tiče veze između poslovanja i društvenih mreža, mi smo više B2B. Mi ne prodajemo vlastiti dizajn. Često dobivamo upite od ljudi na Instagramu jer ljudi misle da mi prodajemo vlastiti namještaj, a mi svaki upit u stvari proslijedimo Artisanu, Frami, Fermu itd. Društvene mreže su nužne za visibility i da nas primijete drugi brendovi s kojima ćemo potencijalno surađivati u budućnosti.

REGULAR COMPANY

Ruđer: S jedne strane možemo to promatrati tako da nije toliko važno da se reklamiramo kupcu već brendovima s kojima surađujemo ili ćemo tek surađivati, ali onda s druge strane važno je jer je to najbolja vrsta autorske zaštite proizvoda. Ljudima koji kupuju i cijene autorske komade je važno da se zna tko je dizajnirao proizvod i koji brand ga proizvodi. Neki komadi namještaja nasljeđuju se generacijski i dobivaju na vrijednosti s vremenom.

Kako funkcionira vaše poslovanje?

Marinko: Mi u stvari licenciramo prava na naš dizajn određenom brendu koji onda to proizvodi i prodaje.

Ruđer: Evo da razjasnimo to. Mi nismo brend. Ljudi često misle da Regular Company proizvodi taj namještaj, ali mi smo studio koji radi za brendove. Danas naravno postoji cijeli niz dizajnerskih studija koji imaju vlastite proizvode, ali ujedno i dizajniraju i za druge brendove. Dobar primjer toga su naši kolege iz studija Grupa. To je drugi smjer u kojem mi još nismo išli dosad.

Planirate li?

Marinko: Sam proces od skice do proizvodnje je dug. Kad osmislimo neki proizvod koji licenciramo nekom brendu tu tek kreće istraživanje hoće li taj proizvod uspjeti zaživjeti na tržištu. Prvo se gledaju supplyeri za materijale, onda se pokušava formirati neka konkurentna cijena i onda nakon cijelog tog procesa koji zna trajati nekoliko godina može se dogoditi da se promijene trendovi ili da nema dobavljača materijala i sve potencijalno propada.

Ruđer: Kad sam proizvodiš svoj proizvod dobivaš puno veći dio kolača, ali je i odgovornost znatno veća. Proizvodnja, prodaja, marketing, reklamacije. Može ti se smanjiti kreativni udio u poslu jer se moraš baviti nekim drugim stvarima. Ima dizajnera koji su dogurali do toga da prodaju samo svoj brend i da se i dalje isključivo bave kreativom, a imaju mašineriju iza sebe.

Tihomir: Postoji i treći smjer koji je nama jako zanimljiv. Nisi brend i proizvođač namještaja nego si bliži collectible svijetu. Radiš limitirane edicije komada koji su ekspresivniji i se onda prodaju u galerijama. To je neki smjer na kojem sada aktivno radimo, i već smo duže vrijeme u razgovorima s nekim dosta poznatim svjetskim galerijama.

REGULAR COMPANY

Radite li sada na tome?

Tihomir: Krenuli smo sada u tom smjeru i aktivno razmišljamo kako postaviti stvari.

Koliko kompromisa radite u poslovanju? Koliko ih morate raditi uopće?

Ruđer: Pa moraš raditi kompromise ali imali smo tu sreću da unaprijed znamo s kim radimo, što radimo, što se može, što se ne može. Kao primjer ću uzet Artisan. Znamo se deset godina i to je s njima organski proces. Slažemo se i lako se dogovorimo. Ako poznaješ firmu s kojom radiš već unaprijed i znaš koji bi proizvod mogao biti smislen za njih.

REGULAR COMPANY

Marinko: Ja kao grafički dizajner imam svoje iskustvo i u toj profesiji klijenti nisu nužno upoznati sa strukom. Često ni ne znaju što točno žele. A u ovom slučaju ljudi za koje dizajniramo su pokrenuli vlastiti brend, znaju svoj brend u srž, znaju svoj proizvod u srž i taj proces je puno lakše sinkronizirati. Oni znaju što žele pa je lakše doći na „same page“.

Koliko vam vremena treba da osmislite proizvod?

Marinko: Otprilike nam kažu da imamo pola godine da bi možda trebali nešto i onda zadnjih tjedan dana to napravimo (smijeh)

Biste li ikada dizajnirali za neki mass brend kao što je IKEA?

Ruđer: IKEA je dobar mass. To je neki drugi sistem rada od ovoga što mi radimo. Oni imaju svoje in house dizajnere koji dođu na svoj posao od 09h do 17h i kreiraju njihove kolekcije.

Marinko: IKEA je doduše sad počela raditi i suradnje s nekim poznatim eksternim dizajn studijima tako da se i to mijenja.

Ruđer: Postoji i puno brendova koji su high end, a veliki su i te suradnje bi nam bile zanimljive.

Kad dođeš negdje u inozemstvo je li dovoljno samo biti briljantan? Imam osjećaj kao da puno ljudi ne shvaća da ti se mora posložiti dosta stvari, da te netko mora gurnuti.

Ruđer: Tako je, ali vani taj sustav postoji. Vani postoji veća konkurencija, ali imaš taj cijeli sustav koji će te izgurati. Na završnu izložbu u Royal College Of Art dođu najveća imena industrije. Na našu izložbu faksa ti dođu mama i tata. Doduše kod nas ako si ambiciozan imaš priliku preskočiti neke stepenice koje vani nemaš. Mi smo pri kraju fakulteta već radili neke proizvode jer smo sami grizli i vukli dok negdje vani možda trebaš raditi deset godina za nekog dizajnera da bi pokrenuo svoj studio…

Marinko: Mislim da ovo više ovisi o tržištu. Što je tržište veće, veća je konkurencija. Nije isto probiti se u Hrvatskoj i u Americi. Tako je npr. s danskim tržištem koje je dosta saturirano i teže se probiti nego u Hrvatskoj gdje je ova industrija još uvijek u povojima, ali isto tako ima i puno manje brendova s kojima možeš i želiš raditi.

Vama Hrvatska nije primarno tržište? Artisan više prodaje u inozemstvu ili ovdje u regiji?

Ruđer: Nama su primarno tržište brendovi. A što se prodaje tiče, Artisan više prodaje u inozemstvu. Njima je tržište cijeli svijet iako se iznenađujuće dobro prodaje i u našoj regiji ali to je mali dio u odnosu na ukupnu svjetsku prodaju.

Postoji li neki sajam na kojem niste izlagali, a željeli biste?

Ruđer: Brendovi za koje radimo prisutni su na svim važnijim svjetskim sajmovima tako da ne postoji neki koji smo propustili.

Što sada pripremate?

Ruđer: U siječnju su Köln i Pariz gdje nam izlazi nekoliko novih proizvoda za Artisan.

BURO. Promo / Sponzorirani sadržaj

SAZNAJ VIŠE: