Kroz 2024. godinu razgovarali smo s inspirativnim pojedincima, osobama iz svijeta mode, ljepote i dizajna. Pratili smo trendove, analizirali fenomene pop kulture, donosili relevantne priče i dizajnerske prostore koji su u skladu s estetikom i filozofijom BURO. portala, i za koje smatramo da trebate znati. U slučaju da ste ih propustili, donosimo vam najbolje od godine kroz BURO. Best of 2024.
Gotovo pa je nemoguće izbjeći nostalgiju kojom je modni pejzaž zatrpan posljednjih nekoliko godina. Modni dizajneri neumorno kopaju po arhivi ne bi li iskoristili sklonost klijenata i entuzijasta mode prošlim trendovima, pa neumorno nude sve ono već viđeno. Iako je uobičajena praksa da se trendovi iznova vraćaju i ponovno žive s novim generacijama, društvene mreže dodatno potenciraju opsesiju onim prošlim i sugeriraju da je “nekada bilo bolje”. Dijelom je tako zbog trenutačno nestabilne i pomalo smušene situacije koja drži industriju mode, zbog promjene definicije onoga što je luksuz kao i drugačijih načina na koji se moda prezentira.

A sve to otvorilo je prostor i za povratak do nedavno zaboravljenih modnih brendova, ili bar onih koji nisu do sad privlačili toliko pažnje. Svojevremeno su obilježili jednu eru, nosili su status hot brenda sve dok to, iz različitih razloga, nisu prestali biti. Neke je naprosto pregazilo vrijeme i nisu se uspjeli prilagoditi promjenama, a neke je koštala loša poslovna strategija. U svakom slučaju, došlo je vrijeme za njihov povratak – Diesel je to napravio još prije tri godine i tadašnji natpisi da se talijanska tvornica trapera vraća u velikom stilu pokazali su se ispravnima.

Diesel je danas pod vodstvom Glenna Martensa jedan od omiljenih brendova kojeg nose celebrity lica od Kardashiana do Julie Fox, prije nekoliko godina servirali su it torbu, a brend je uz Martensa dobio osvježenje i prilagođen je današnjim potrebama tržišta. Od održivih i upcycle tehnika i inovativnog pristupa traperu koji je i dalje srž Diesela, do kontroverznih kampanji i aktivizma, Diesel je zadržao svoj core uz potrebno osvježenje i primjer je kako uspješno vratiti brend koji je doslovno bio na rubu bankrota. Danas prodaje alternativni luksuz te se formirao kao utočište dobrog trapera, progresivnih stavova, poruka i pristupa odjeći i odijevanju.


Na rubu propadanja nalazio se i kultni mall brend koji je bio simbol coolnessa za tinejdžere početkom tisućljeća. Abercrombie & Fitch neslavno je propao zbog, prije nekoliko godina pokazao je dokumentarac, toksičnog radnog okruženja, nemoralnih praksi te propagiranja određenog standarda ljepote. Nedavno je otkriveno da je nekadašnji izvršni direktor brenda Mike Jeffries također upleten u seksualno iskorištavanje i trgovinu ljudima.
Međutim, Abercrombie & Fitch se uspio vratiti i rebrendirati nakon dokumentarca (koji je zaboravljeni brend vratio u fokus javnosti). Zatim, nakon promjene ljudi na vodećim pozicijama te samim tim filozofije brenda, posljednjih godina ostvaraju rast, a u 2024. su ušli vrlo optimistično. Prije dvije godine je prodaja u prvom kvartalu skočila za 22 posto u u usporedbi s istim razdobljem godine iza.

S druge strane, imali smo ove godine pokušaj povratka koji je otišao u krivo i pokazao nam da su neke stvari naprosto stvar prošlosti. Victoria’s Secret vratio je svoj spektakl i anđelice, no reakcija većeg dijela javnosti bila je mlaka ili potpuno razočaravajuća. Problem Victoria’s Secreta je što su željeli ostvariti uspjeh i spektakl koji su milijuni pratili prije više od deset godina, a žene i djevojke (i muškarci) maštali su nad nadrealnim tijelima isklesanih manekenki. Generacije, standardi i prioriteti su se promijenili do danas, a VS u 2024. na kraju nije isporučio niti toliku uključivost o kojoj su puno pričali.

Naravno da se renesansa brenda ne događa sama od sebe i potrebne su strukturalne promjene i razumijevanje publike i njihovih potreba kako bi efekt bio vidljiv. Zato se Abercrombie & Fitch iz prolematičnog brenda puno uspješnije ponovno pozicionirao na tržište. Ove godine svjedočili smo povratku brenda Lacoste – iako se u novim kolekcijama uvelike referira na prošlost i svog osnivača, kolekcije su iznimno svježe, atraktivne i inovativne, također i relevantne ako se sjetimo donedavnog trenda tenniscore estetike koji se zadržao na sceni nakon Challengers filma. Pod kreativnim vodstvom dizajnerice Pelagije Kolotouros, Lacoste je na dobrom putu da se odmakne od statusa sportske odjeće i zakorači u lifestyle.

Od sportskih brendova koji su pali u zaborav, i Puma je imala jako dobru 2024. godinu. Toliko dobru da su uspješno vratili Puma Speedcat tenisice, vrlo nostalgičnu i specifičnu siluetu koja se uspjela istaknuti među svim Samba i New Balance tenisicama kojima tržište trenutno vrvi. Uz Nike koji se nalazi u problemima i giganta poput adidasa ali i neočekivano cool brendova inače activewear kategorije – ON, Salomon i Ascis, Puma se kroz nove kampanje probila na scenu. Angažirali su A$AP Rockyja te Rihannu koja je još ranije surađivala s Pumom, kao i nova lica zanimljiva mlađim generacijama. Istraživanje tržišta pokazalo je da je zanimanje za njihovom sportskom opremom skočilo u nebo, a pretraživanje Puma Speedcat tenisica skočilo je za nevjerojatnih 2638 posto.
Uz pomoć celebrityja na koje se svaki brend može osloniti kada je revival u pitanju (Bella Hadid i Coach su dobar primjer), ne zaboravimo na snagu koju imaju društvene mreže. Ključne su bile za ikonu američke mode, ime Ralph Lauren koje nikada nije nestalo sa scene kao manje relevantno, no ove godine Ralph Lauren kao i marka Polo Ralph Lauren postali su ponovno hot i na TikToku ne možete izbjeći bilo arhivske ili nove Ralph Lauren outfite kao prijedlog idealnog americana looka koji je u uzletu.


Osim western estetike koja je aktualna, na povratku Ralph Laurena vjerojatno najviše možemo zahvaliti old money estetici, preppy stilu koji je prisutan u pop kulturi te opsesijom s vremenima prije društvenih mreža koja danas romantiziramo – bilo da ste ih proživjeli ili ste dio generacije koja samo mašta o dobu prije pametnih telefona. Preppy i country club stil usko je vezan s Ralph Lauren brendom i njegovi kultni komadi, poput pulovera s američkom zastavom, danas ponovno imaju svoj trenutak. Između ostalog, postoji određeno zadovoljstvo kada se onaj komad koji leži na dnu ormara odjednom ponovno počne smatrati iconic pieceom. Nostalgija je ponekad najjači alat kojim pomaže da se lakše nosimo sa svakodnevicom.