Premda na koncu godine imamo običaj prisjetiti se svih vijesti koje su punile novinske stupce u posljednjih 365 dana, velika je vjerojatnost da ćemo neku od njih “zametnuti”. Što se dogodilo početkom godine može nam se doimati kao da se odigralo u nekom prošlom životu, posebno zato što živimo u vremenu kada smo doslovno zatrpani vijestima na dnevnoj bazi. Upravo zato, odlučili smo pročešljati godinu na izmaku i prisjetiti se svih značajnijih događaja koji su se odvijali na modnom planu, od smrti poznatih modnih lica, iznenadnih odlazaka iz modnih kuća, velikih povrataka i suradnji kojima su ove godine svi nastojali pomaknuti granice.
PREMINULA ELSA PERETTI, BIVŠI MODEL I DIZAJNERICA BRENDA TIFFANY & CO.
Legendarna dizajnerica nakita Elsa Peretti preminula je u ožujku ove godine, a zanimanje za njezin lik i djelo iznenada se povećalo nakon Netflixove serije o američkom dizajneru Halstonu s kojim je Elsa surađivala dugi niz godina, i kao model i kao dizajnerica. Elsa je svoju karijeru započela u šezdesetima kao model, a tijekom sedamdesetih upustila se u dizajnerske vode kreirajući mnoge kultne komade koji su mnogim dizajnerima poslužili kao inspiracija. Tijekom četiri desetljeća, koliko je provela dizajnirajući nakit za Tiffany & Co., talijanska je dizajnerica kreirala više od trideset kolekcija za poznatu kuću, a njezin rad često se opisivao kao “bezvremenski”, “revolucionaran” i “poseban”.
PUBLICI PREDSTAVLJEN “HACKING” PROJEKT MODNIH KUĆA GUCCI I BALENCIAGA
U travnju Gucci je stotu obljetnicu osnutka proslavio na poprilično neobičan i inovativan način. Kreativni direktor Alessandro Michele publici je predstavio kolekciju Aria odajući počast osnivaču luksuzne talijanske etikete, ispreplićući bogatu modnu povijest kuće i prepoznatljive kodove, istovremeno ih miješajući s kodovima, logotipima i simbolima druge modne kuće. Gucci i Balenciaga isprepleli su estetike i simbole ikoničnih modnih kuća u takozvanom “Hacking Projectu” nudeći inovativne, hibridne kolekcije i suradnju kakvo dotad nismo imali prilike vidjeti.
PREMINUO JE ALBER ELBAZ, KULTNI DIZAJNER I BIVŠI KREATIVNI DIREKTOR KUĆE LANVIN
Potkraj travnja, u 60. godini života iznenada je preminuo dizajner Alber Elbaz. Elbaz je izgubio borbu s COVID-19 infekcijom samo par mjeseci nakon što je najavio da se, nakon pauze, vraća kreiranju za vlastiti brend AZ Factory. Najplodniji period svojeg stvaralaštva, Elbaz je proveo kao kreativni direktor modne kuće Lanvin gdje je radio od 2001. do 2015. godine. Njegova estetika koju su često nazivali “klasika s pomakom” postala je ključnim dijelom Lanvin potpisa, a mnogi smatraju kako je vrijeme Elbazovog rada u Lanvinu najsvjetliji period u povijesti ove modne kuće. Počast Alberu Elbazu modni je svijet ukazao na Paris Fashion Weeku u listopadu kada se 45 dizajnera ujedinilo s dizajnerskim timom AZ Factoryja zatvarajući tjedan mode showom “Love Brings Love”.
PUBLICI PREDSTAVLJEN “HACKING” PROJEKT MODNIH KUĆA GUCCI I BALENCIAGA
U travnju Gucci je stotu obljetnicu osnutka proslavio na poprilično neobičan i inovativan način. Kreativni direktor Alessandro Michele publici je predstavio kolekciju Aria odajući počast osnivaču luksuzne talijanske etikete, ispreplićući bogatu modnu povijest kuće i prepoznatljive kodove, istovremeno ih miješajući s kodovima, logotipima i simbolima druge modne kuće. Gucci i Balenciaga isprepleli su estetike i simbole ikoničnih modnih kuća u takozvanom “Hacking Projectu” nudeći inovativne, hibridne kolekcije i suradnju kakvo dotad nismo imali prilike vidjeti.
FENDACE – KRIŽANAC KUĆA VERSACE I FENDI
Potkraj rujna, Versace i Fendi na Tjednu mode u Milanu predstavili su poseban oblik suradnje naziva Fendace, naglašavajući kako nije riječ o “suradnji” već o “projektu koji se rodio iz dugogodišnjeg prijateljstva i međusobnog poštovanja”. Dvije velike talijanske kuće, simboli talijanske mode i stila, udružile su snage i zamijenili uloge. Suradnja je rezultirala Fendi by Versace i Versace by Fendi kolekcijom (s 25 lookova u svakoj). Donatella Versace zaronila je duboko u Fendi arhivu i reinterpretirala estetiku Fendija iz Versace ugla, a isto su učinili i Silvia Venturini Fendi i Kim Jones dajući Versaceu Fendi notu. Zajedničkim showom zatvorili su Tjedan mode u Milanu, a pistom su, uz nova lica, prodefilirali i supermodeli iz ere devedesetih.
POVRATAK PHOEBE PHILO I POKRETANJE VLASTITOG BRENDA
U srpnju ove godine, nikad prežaljena Phoebe Philo najavila je svoj povratak na modnu scenu. Nakon što je, prije tri i pol godine, napustila mjesto kreativne direktorice u modnoj kući Céline (čiju je modu kreirala gotovo čitavo desetljeće) te ju je zamijenio Hedi Slimane, modna se publika pitala koji će biti njezin idući potez nadajući se kako će jednom ponovno imati prilike uživati u njezinoj profinjenoj, minimalističkoj estetici, istovremeno štujući Old Céline kao sveti gral dobrog ukusa. Phoebe je najavila kako pokreće vlastiti brend, a jedino što je priopćenjem za medije najavila jest prva kolekcija brenda koja će biti prikazana u siječnju. Spomenuto priopćenje potaknulo je mnoge diskusije i naklapanja kao i analize što će se, nakon povratka dizajnerice, dogoditi s Bottega Venetom.
DANIEL LEE NAPUSTIO POZICIJU KREATIVNOG DIREKTORA U BOTTEGA VENETI
Modni svijet u studenom je potresla vijest da Daniel Lee napušta poziciju kreativnog direktora u talijanskoj modnoj kući Bottega Veneta. Vijest je iznenadila modne insajdere jer je Lee, u tri godine na čelu Venete, transformirao imidž modne kuće i dao joj nezapamćeni uzlet, osiguravajući joj status (i prihode) koji dotad nikada nije imala. Prije nego što su počele curiti (neprovjerene) informacije da je Daniel dobio otkaz zbog “teškog karaktera”, internet je nagađao kako je Danielov odlazak povezan s povratkom Phoebe Philo ili kako je dobio bolju ponudu od, primjerice, Burberryja ili Celinea. Razlozi odlaska na vrhuncu slave i dalje su nepoznanica, a samo nekoliko dana nakon objave Danielovog odlaska konglomerat Kering je najavio kako će ga u Bottega Veneti zamijeniti Matthieu Blazy, 37-godišnjak kojeg je The Cut svojevremeno prozvao “najslavnijim modnim dizajnerom za kojeg nikada niste čuli”.
PRVA “PANDEMIJSKA” MET GALA
Nakon što je pandemijska 2020. pomrsila čak i planove Anne Wintour, Met Gala, koja se tradicionalno održava prvog ponedjeljka u svibnju, preskočila je čak dva svibnja i održala se u rujnu 2021., a najviše su pažnje iznova privukla modna izdanja s crvenog tepiha. Tema ovogodišnje Met Gale nosila je naziv “In America: A Lexicon of Fashion”, a kustos Andrew Bolton objasnio je kako je odabir teme pao na odavanje počasti američkoj modi zbog toga što “američka modna zajednica već 75 godina, otkako postoji Costume Institute, vjerno podržava rad Instituta, ali i kako bi se zajedno prisjetili američke modne povijesti i proslavili njezinu važnost”. Tema je, očito, poprilično zbunila celebrity uzvanike koji su se pojavili u kojekakvim izdanjima najčešće se i ne pridržavajući teme, a jedno od najpamtljivijih izdanja svakako je bilo ono avangardno i za mnoge vrlo zbunjujuće izdanje Kim Kardashian.
IZNENADNA SMRT VIRGILA ABLOHA
Potkraj studenog, modni je svijet šokirala vijest o iznenadnoj smrti jednog od najznačajnijih i najkreativnijih dizajnera nove generacije, Virgila Abloha. Abloh je 2013. godine pokrenuo svoj brend Off-White s kojim je premostio granicu između streetweara i luksuzne mode, a od 2018. godine bio je kreativni direktor muške linije u Louis Vuittonu. Iste godine magazine Time proglasio ga je jednim od 100 najutjecajnijih ljudi na svijetu, a Off-White prestigao je Gucci i postao najpoželjnijim svjetskim modnim brendom. Sve na što je Abloh stavio svoj potpis pretvorio bi u zlato, a njegova, nažalost, prekratka karijera ostat će zapamćena kao iznimno plodna, ispunjena brojnim suradnjama i streetwear estetici koja je, zbog njega, dobila zaokret i postala dijelom luksuza. Abloh je preminuo nakon borbe s rijetkim oblikom raka u 41. godini života koji je dvije godine držao u tajnosti.
BALENCIAGIN “DRUŠTVENI EKSPERIMENT” U THÉÂTRE DU CHÂTELET
Demna Gvasalia priredio je uzvanicima svoje revije u Théâtre du Châtelet poprilično zanimljiv modni performans. Balenciagini uzvanici postali su dijelom showa sudjelujući u reviji i pozirajući na crvenom tepihu prije ulaska u teatar ne znajući da su dijelom performansa koji drugi promatraju na velikom platnu. Gosti su se tako pomiješali s modelima i ambasadorima brenda, ne znajući tko je “službeni” model angažiran za reviju, a tko je dio nje postao “slučajno” pristajući pozirati fotografima. Cathy Horyn ovaj je Demnin simpatični performans opisala kao “malu studiju ljudskog ponašanja”, a zamagljene granice između neformalnog i formalnog dijela showa bile su sjajna kritika današnjim revijama u kojima se više pažnje posvećuje poziranju celebrityja na reklamnim panoima nego kolekciji zbog koje, navodno, svi dolaze.