Već neko vrijeme na TikToku mi iskaču videa na temu brenda Mango i poskupljenja njihovih komada. Prvo sam vidjela jedan, a onda me algoritam odveo u bezdan te su mi počela iskakati i ostala videa. Nije mi bilo jasno o čemu se radi jer smo u redakciji svaki tjedan na njihovim stranicama, gledamo te komade i nismo uočili neko veliko dizanje cijena. Nakon nekoliko videa shvatila sam da je riječ o dizajnerskoj suradnji i to onoj koju je napravila Victoria Beckham. E sad. Na društvenim mrežama se postavlja pitanje treba li slip haljina koštati 300 eura jer ju je dizajnirala VB za high street brend? Tko uopće može odgovoriti na takvo pitanje? Ja se isto pitam zašto uništene Balenciaga tenisice koštaju skoro 2000 eura? Nema točnog odgovora na to pitanje. Svatko ima pravo postaviti cijenu, a na vama je hoćete li kupiti neki komad. Međutim, čini mi se da je mlađa generacija kupaca iz TikTok generacije skroz preskočila taj koncept suradnji high street brendova i dizajnerskih imena (prva se dogodila 2004. između Lagerfelda i H&M-a) te im je sada čudno zašto nešto košta više u high streetu i onda se svađaju u komentarima ispod takvih videa.
Dizajnerske suradnje logično uvijek koštaju više
Cijene dizajnerskih suradnji su uvijek veće od ostatka ponude. Ako pogledate H&M i njihove suradnje te Zaru i neke njihove posebne suradnje vidjet ćete da je sve cjenovno iznad prosjeka za taj brend. Jako teško ćete dobiti dizajnersko ime za istu cijenu kao što je ima regularna kolekcija brenda jer računica je jednostavna. Materijali su skuplji, a plaćate i ime.
H&M je „majka“ ovih suradnji i prvi su krenuli s ovim modelom poslovanja i to jako uspješno. Može vam se činiti da je skupo, ali npr. sjećam se Lanvin kolekcije i činjenica je da ste u njoj mogli kupiti haljine koje su najbliže estetici brenda za nekih 200 eura što je odličan deal ako volite brend i želite posjedovati nešto na čemu su ostavili svoj kreativni pečat, a ne možete si priuštit Lanvin kao brend. Isabel Marant kolekcija za H&M je izazvala ludilo među ženama, a Balmain je srušio sve rekorde prodaje. Mislim da u životu nisam svjedočila takvoj histeriji kao kad je Balmain kolekcija stigla na H&M police. Svi su htjeli imati nešto iz te kolekcije.
Mijenjaju li se potrošači ili se svi raspravljaju online za "clout"?
Danas se puno više propitkuje što kupujemo i što plaćamo i to se sve prenosi u live streamu te se stvara neka javna diskusija. U redu je da diskusija postoji, samo mi nekad doista nije jasno kako to da se napadaju high street brendovi na TikToku, a onda izlaze podaci o prodaji Sheina koji je Mount Everest poliestera i s kojeg se očito sumanuto naručuje jer brojke ne lažu. S jedne strane svi viču o održivosti i o tome kako high street zagađuje okoliš, a s druge strane se sablažnjavaju ako neke stvari koštaju više jer su načinjene od boljih materijala? Nastojimo li onda biti održiviji i kupovati kvalitetnije ili samo kupovati jeftino? Koji je diskurs cijele online hajke?
high street danas nudi kolekcije s kvalitetnim komadima
Ako se pitate zašto vaši omiljeni brendovi imaju neke kolekcije s većim cijenama i kad se ne radi o suradnjama, odgovor je da se u tom slučaju radi o boljoj kvaliteti. Bolji je materijal bolji je dizajn. I Mango i H&M i Zara imaju kolekcije koje su skuplje i opravdava ih dizajn i materijali. Meni osobno je odlično što u H&M-u mogu kupiti kvalitetan džemper od kašmira i znam da ga neću platiti 20 eura (koštat će 100 eura) jer je to neodrživa cijena za taj materijal. Kašmir je vrhunski materijal i nećete ga pronaći po nekoj sumnjivo maloj cijeni. H&M je u jesenskoj sezoni imao odličnu kolekciju koja je bila isključivo napravljena od prave kože, kvalitetne vune i pamuka. Modeli su bili bezvremenskog kroja i ako ste uboli neki kaput muškog kroja i platili ga 350 eura vjerujte mi da vam sljedećih nekoliko sezona novi doista ne treba. Zara ima fantastične kožne torbe i cipele. Kupila sam kožnu torbu u Zari prije dvije sezone za 140 eura i prošla je sa mnom “sito i rešeto”. Eno je žive i zdrave u ormaru. Čeka svoj red da je opet ponesem vani i nosit ću je sigurno još nekoliko godina. Massimo Dutti odavno više nije ni high street. Svaka torba im je napravljena od nappa kože i izgleda kvalitetno. Mango je rasprodao kolekciju s Pernille Teisbaek je je bila puna bezvremenskih krojeva i klasika ženskog ormara i pogađate – korišteni su kvalitetni materijali.
Naravno da veći dio asortimana kod high streeta i dalje čine pristupačni komadi i da svi imaju jako veliku ponudu, ali svaki poznatiji high street brend je napredovao i počeo proizvoditi kvalitetniju odjeću i to ste sigurno primijetili. Zato ćete i vidjeti puno žena koje si mogu priuštiti neke skuplje brendove da nose Zaru, H&M i Mango. I da. Moguće je kupovati pametno ako kupujete u high streetu jer vam danas doista nude te opcije. Ne morate gomilati brdo poliesterskih trendova u ormaru ako vam to nije finalni cilj. Jasno mi je da je danas (više nego ikad) jako teško kupovati pametno jer sa svake strane nešto vrišti “ovo je novo, ovo morate imati”, ali stvarno nije nemoguće. Zato mi je ova recentna online hajka čak i nepoštena.
Za kraj ću vam reći da smo svi prije cca. 10 godina u Zari magičnim štapićem tražili nešto a da nije poliester. Danas su se stvari promijenile i stvarno imamo mogućnosti za kvalitetno odijevanje u high streetu i stojim iza te izjave. Je li nešto skuplje iz te nove ponude? Jest, ali barem ne košta 3000 dolara za cijenu od 58 dolara u proizvodnji.