Instagram senzacija koja osvaja modni svijet memeom. Upoznajte Hanana Bešovića

22.03.2022.
IMAGE SOURCE: Instagram
RECOMMENDED

Kada je pandemija početkom 2020. počela nemilice harati planetom, Hanan Bešović radio je u hotelu na Floridi. Gledajući retrospektivno, svi znamo što se dogodilo. U valu prvih lockdowna, ugostiteljski se sektor našao na koljenima. No, unatoč spletu posve neizvjesnih okolnosti, u situaciji koju nitko nije mogao dočekati spreman niti predvidjeti kako će se rasplesti, Hanan nije dugo dvojio što će učiniti sa silnim slobodnim vremenom koje je odjednom imao na raspolaganju. Nakon deset godina predanog praćenja mode, odlučio joj se ozbiljnije posvetiti. Pokrenuo je Instagram profil “I Deserve Couture” koji modnu industriju portretira kroz formu memea. Unatoč prvotnim skromnim očekivanjima, Hanan se nije uspio niti okrenuti, a “I Deserve Couture” je doživio neslućenu popularnost, izrastajući u digitalnu adresu koju danas prati vojska od 86.000 vrlo odanih pratitelja, strastvenih ljubitelja mode među kojima ima i pregršt vrlo zvučnih imena.

Moda se u posljednjem desetljeću dramatično promijenila. Društvene mreže učinile su je bržom, dostupnijom i, mnogi bi rekli, demokratičnijom, a tradicionalne medije s pozornice su izgurale neke nove i kraće forme neformalnijeg sadržaja, otvarajući tako vrata za polemiku i kritiku nekim posve novim licima. Hanan Bešović jedno je od tih novih lica, ime koje bismo, bez imalo dvojbe, mogli svrstati u novu gardu modnih komentatora. Osluškujući što se događa na modnoj sceni, ali i koje se teme kotrljaju na društvenom planu, Hanan svoje opaske publici plasira u vidu dovitljivih i sarkastičnih memea i pritom se nema namjeru nikome dodvoravati. Sve su to sastojci koji čine savršeni meme, kratku i duhovitu formu koju je lako razumjeti i s kojom se lako poistovjetiti, a za koju Hanan kaže da joj je osnovni element humor. “Ako vas meme ne nasmijava, to nije dobar meme. Ljudi ih često podcjenjuju, no s dobrim memeom možete napraviti mnogo više u usporedbi s kampanjom”, objasnio je Hanan na nedavno održanoj tribini u privatnoj talijanskoj školi mode i dizajna Istituto Marangoni. I čini se da je u pravu. Taj viralni potencijal memea, sadržan u mantri da se svi ustvari želimo dobro nasmijati, nije nimalo banalan. Da je potencijal memea za promociju nezanemariv počeli su uviđati i modni brendovi. Donedavno zaključana vrata mode, koja često zna biti rigidna kada su u pitanju promjene u vlastitoj strukturi, počela su se otvarati nekim posve novim licima. Dovoljno o tome govore pozivnice koje je Hanan dobio tijekom nedavno okončanih tjedana mode s kojih nas je predano izvještavao. Naravno, poprilično neformalno i uz dobru dozu humora. No, to je ono što modi danas očito treba. Promjena i neki posve drugačiji pristup.

IMAM MILIJUN PITANJA, ALI ZA POČETAK ME ZANIMA ŠTO TE DOVELO U SAD, ŠTO SI RADIO PRIJE TE ŽIVOTNE STEPENICE I ŠTO JE PRETHODILO POKRETANJU INSTAGRAM PROFILA “I DESERVE COUTURE”? JESI LI SE PRIJE NA NEKI NAČIN BAVIO MODOM?

U Ameriku sam prvi put kročio 2014. godine kada sam imao internship u hotelu u Coloradu. Moda je tada bila nešto što sam pratio sa strašću, ali nikada nisam razmišljao o modnoj karijeri. Od 2014. sam živio na relaciji Hrvatska-Amerika sve do 2016. kada sam se trajno preselio u Ameriku. Moja karijera je bila inače u ugostiteljstvu jer zaista volim raditi s ljudima.

“I DESERVE COUTURE” POČIVA VEĆIM DIJELOM NA MEMEIMA KOJE KORISTIŠ KAO ALAT ZA KOMENTIRANJE I KRITIZIRANJE MODNE INDUSTRIJE. ZAŠTO JE UPRAVO MEME IDEALNA FORMA ZA KOMUNIKACIJU S PUBLIKOM? KOJE SU NJEZINE PREDNOSTI?

Vodim se time da se svi vole smijati. Upravo zato odlučio sam se za modne memeove kao glavni način komunikacije. Inače volim sarkazam i satiru tako da plivam kao riba u vodi kad su memeovi u pitanju. Uz sve to, memeovi se lako dijele i tim putem je lakše doprijeti do veće publike. Naravno da nije lagano napraviti dobar meme jer se morate staviti u tuđu kožu i preispitivati format memea nekoliko puta. Nešto što je meni smiješno, nije nužno smiješno nekome drugome, ali potrebno je naći savršenu formulu.

NA TRAGU PRETHODNOG PITANJA, SMATRAŠ LI DA JE “ODZVONILO” TRADICIONALNIM MEDIJIMA? JE LI IH PROGUTALA BRZINA DRUŠTVENIH MREŽA I ČINJENICA DA DANAS VIŠE NE MORAMO ČEKATI IZLAZAK NEKOG MAGAZINA JER SVE, U REAL TIMEU, KONZUMIRAMO ONLINE?

Iskreno, slažem se donekle s tom izjavom. Ne bih se složio da im je odzvonilo jer još uvijek imaju “exposure”. To je ono što brendovi žele, ali jednostavno nisu relevantni. Imali su značaj kada moda nije bila dostupna svima i oblikovali su javno mnijenje što se tiče mode. Sada je priča totalno drugačija. Ne trebamo tradicionalne modne medije koji se bave temama koje nikoga ne zanimaju i koje preuveličavaju tradicionalne modne vrijednosti. Vogue? Vogue nije prestižan kao nekada jer teško prihvaća promjene koje se događaju u modi. Ako Vogue bude spreman započeti pričati o temama koje utječu na modu mogao bi se vratiti, ali teško da će se to dogoditi.

OSIM ŠTO IMAJU POTENCIJAL DA POSTANU VIRALNI I DOPRU DO OGROMNOG BROJA LJUDI, RAZLOG ZAŠTO PUBLIKA VOLI MEME JEST I TO ŠTO JE RIJEČ O KRATKOJ FORMI KOJA SE BRZO KONZUMIRA I KOJA KAO OSNOVNI SASTOJAK SADRŽI HUMOR. NO, MOŽE LI MEME ZAMIJENITI ELABORIRANU KRITIKU ILI TU IPAK OSTAJE DOVOLJNO MJESTA ZA TRADICIONALNE MEDIJE?

Memeovi mogu započeti razgovor ili dodati dozu humora u određenoj situaciji. Teško da meme može zamijeniti elaboriranu kritiku jer im je forma kratka. Da meme doda elaboriranu kritiku mora biti odlično smišljen kako bi prenio kritiku u potpunosti. Naravno da napisana kritika teško može biti zamijenjena memeom, ali tradicionalni mediji rijetko daju kritiku. Tradicionalni mediji su u biznisu u kojem moraju veličati što god da se pojavi na pisti.

PRATILI SMO TVOJE POHODE NA TJEDNE MODE. JESU LI SE DOJMOVI KONAČNOSLEGNULI? KOLIKO JE RITAM BIO NAPORAN I ŠTO TE SE NAJVIŠE DOJMILO? PRIHVAĆAMO I PONEKU ANEGDOTU, AKO JE IMAŠ.

Iskreno, još sam u procesu shvaćanja što se dogodilo. S obzirom na to da mi je ovo bio prvi tjedan mode moram priznati da je bilo malo naporno. Ovo što vidite na Instagramu su doslovno “highlights” koje influenceri stavljaju. Samo priprema za modni tjedan je kao slaganje slagalice u kojoj nemate 30% najvažnijih dijelova. Morate kontaktirati sve PR-ove, riješiti smještaj, spremiti odjeću koju ćete nositi, pozivnice za revije dolaze u zadnji trenutak i poremete vam sve što ste dotad isplanirali, postoji mnogo stvari koje se događaju “iza scene” i o kojima se ne priča.

Anegdota? Možda to što se “napao” Ricka Owensa na Schiaparelli prezentaciji jer me nije pozvao na reviju. Rick Owens mi je jedan od najdražih dizajnera tako da mi je bilo drago vidjeti da zna prihvatiti šalu. Sve u svemu, zaista nije toliko glamurozno koliko se čini. Posebno ovaj tjedan mode tijekom kojeg se dogodio napad na Ukrajinu, tako da je bilo zaista teško pričati o haljinama i revijama dok postoje važnije stvari na svijetu. 

MODA JE UVIJEK SLOVILA KAO VRLO EKSKLUZIVNA BRANŠA KOJA TEŠKO OTVARA VRATA NOVIM LICIMA. MISLIŠ LI DA SE TO IPAK PROMIJENILO? I KOLIKO SU TOJ PROMJENI, AKO JE IMA, KUMOVALE DRUŠTVENE MREŽE?

Polagano se ta vrata otvaraju, ali bit će to težak i dugotrajan proces. Modna industrija se drži skupa, posebno ta “starija garda” koja, po mom mišljenju, proklinje trenutak kada su se pojavile društvene mreže. Ali sve se polagano mijenja, nova modna lica sada se mogu osloniti na društvene mreže i ne ovise više o Vogueu i Harpers Bazaaru kao što su ovisili prije. Sada dizajneri poput primjerice Roberta Wuna, čiji je nevjerojatni talent svijet upoznao preko Instagrama, imaju direktan kontakt s javnosti.

VJERUJEM DA SI OVE SEZONE POGLEDAO BEZBROJ REVIJA. MOŽEŠ LI IZDVOJITI ONU KOJA TE SE NAJVIŠE DOJMILA?

Revije koje su me se najviše dojmile bi možda bile Balenciaga, Versace, Trussardi, Saint Laurent i Balmain. Versace je imao taj “wow” trenutak na reviji koji je utjelovio duh brenda, kada se cijeli set na reviji podigao i otkrio modele koji poziraju dok pjesma “Attitude” Lewisa OfMana svira u pozadini. Trussardi je doveo dečke iz GmbH-a koji su okrenuli brend naglavačke. Bilo je zaista nevjerojatnih trenutaka tijekom tjedna mode.

SAZNAJ VIŠE: