Gleda li itko više glamurozne holivudske dodjele nagrada i zašto ne biste trebali?

Ne šamaraju se samo živi. Grammy nagrade odlučile su Virgila Abloha “nagraditi” titulom hip hop dizajnera
05.04.2022.
IMAGE SOURCE: CBS ScreenShot / Imaxtree
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

“Show must go on”, zar ne? Možda vam je dan sranje jer vam je šef ponovno dignuo tlak, kavu ste popili hladnu, protekle tri godine vam se čine se kao crna rupa apsurda ili je jednostavno jutros odjednom krevet bio na krivoj strani a vi na krivoj nozi. No nije sve tako crno pa ste odlučili upaliti televiziju, proskrolati Instagramom i zaviriti na TikTok samo da biste iste naprasno izgasili. Zašto? Pa kao da nije bila dovoljna ona ‘oskarovska’ pljuska, tjedan kasnije shvatite da svijet nije ništa naučio i da se budale uvijek mogu praviti lude…

Virgil Abloh je ikona. Slobodno prelomite koplje na mojim leđima zbog ove izjave, ali rekla sam što sam rekla. No ako ne vjerujete meni, zagrebimo zajedno površinu modne industrije u posljednjih 20 godina i iznesimo stvar na čisto. Ponavljam, Virgil Abloh je ikona. Oni koji se s time neće složiti vjerojatno zamjeraju i Andyju Warholu na neizbrisivom utisku koji je ostavio u svijetu umjetnosti i dizajna i nazivaju ga šarlatanom. Nije iznenađujuće da je upravo Warhol bio jedna od ključnih inspiracija kroz povijest koja su Abloha lansirali u crème de la crème modne industrije. Od DJ pulta hip hop klubova kasnih devedesetih do trona jednog od najvećih modnih brendova, mjesta kreativnog direktora kuće Louis Vuitton. Jasno, njegov put bio je daleko od onog popločenog zlatom. Virgil Abloh dokazao je da se talent i neumoran rad isplate, uz litre isplakanih suza, znoja i krvi te naizgled neraskidivih stereotipa koji se uz njegovo ime vežu i danas, čak i nakon njegove smrti. Svijet je s nevjericom gledao dok su Grammy nagrade održane ove nedjelje Virgilu dodijelile In Memoriam nagradu za životno djelo i ispred cijelog svijeta ga prozvali “hip hop modnim dizajnerom”. Očito nam Will Smith nije bio dovoljan, pa je i Virgilu zadana pljuska koju, baš kao ni Chris Rock ili itko drugi, nije zaslužio.

Prije nego je Kanye West postao predmet sprdnje licemjernog suvremenog društva, Virgil i on, svjesno ili ne, definirali su modu i pop kulturu za sljedeće stoljeće. Koliko je Kanye ikona u glazbenoj industriji, toliko ga treba prepoznati kao nekoga tko je nauštrb popularnom mišljenju, izgurao vlastitu kreativnu viziju i okrenuo modnu industriju naglavačke. A cijelo to vrijeme pored njega, rame uz rame i jednako uporno radio je to i Virgil Abloh. Od studenta civilnog inženjerstva i arhitekture do modnog i vizualnog dizajnera koji je postao prvi crnac kao kreativni direktor kuće Louis Vuitton te tek treći koji je uspio dobiti pozivnicu najpoželjnijeg ‘private members’ kluba ili kako bi je laički i iz milja nazvali – svijeta visoke mode. No bez brige – ništa na njegovom putu nije bilo poklonjeno, dapače. Abloh je tijekom cijele svoje karijere ujedno zvan genijalcem i varalicom i tek u posljednjih nekoliko godina života modna industrija dala mu je ovacije koje i zaslužuje. Stoga je nevjerojatno da u 2022., na javnoj i jednoj od najpoznatijih platformi pop kulture, slušamo i gledamo homage za Abloha kao ‘hip hop’ dizajnera. Teško je povjerovati da se radi o ljudskoj nepromišljenosti ili gluposti. Termin ‘hip hop’ poražavajuće je jasan, nadam se, svima.

Visoka moda i luksuzni brendovi posljednjih trideset godina njeguju nimalo jednostavan odnos s rap i hip hop svijetom. Simbioza koju ta dva svijeta žive je poput osjetljivog mikrosvijeta koji svega malom promjenom pritiska u svakom trenu može eksplodirati. Upravo je svijet hip hopa definirao pop kulturu današnjice te modi udahnuo novi život zbog kojeg se generacije prije vjerojatno okreću u grobu kao beskrajan perpetum mobile. Reperi imaju sad već dugu povijest nošenja ključnih komada luksuznih brendova koji su se ubrzo pretvorili u statusne simbole. Kanye West i Virgil Abloh bili su jedni od prvih koji su odlučili gurati svoju kreativnu viziju i stil. Zasigurno jedan od najpoznatijih trenutaka u povijesti streetstyle pojava njih dvojice i nekolicine prijatelja istih afiniteta i čežnji kako poziraju streetstyle fotografima na pariškom tjednu mode 2009. godine. Njih šestorica pojavili su se na Tjednu mode bez pozivnice, bez ijednog prijatelja u modnom svijetu ili nekoga tko bi za njih navijao pa iako i tajno. Za modnu industriju oni su bili apsolutno nebitni. No njihove modne kombinacije bile su dovoljno ‘drugačije’ da zaokupe pažnju svih streetstyle fotografa, ali i pokrenu lavinu neugodnih prozivki, uvreda te na kraju završe kao najveća sprdnja u epizodi kultnih Simpsona. No ono što svijet tad nije znao, a oni jesu, jest da je taj trenutak jedan od brojih koji su promijenili putanju pop kulture i modne industrije.

Ipak, za razliku od Kanyea Westa koji je htio zagristi preveliki dio kolača i promijeniti cijeli svijet da bi ga okrenuo naglavačke i ispisao vlastiti egom, Virgil Abloh obuzdao je apetit i usmjerio se na samo jednu stvar koju je najbolje znao – “uzeo je ono što je njemu i svijetu bilo poznato i promijenio to tek za 3%”. Pogled iz novog kuta, s parom očiju kojima je dotad bilo moguće samo sanjariti, omogućilo je Ablohu da pokrene vlastiti brend Off White i postane istinski disruptor modne industrije.

NIJEDAN BREND NOVOG DOBA NIJE UČINIO ONO ŠTO JE UČINIO VIRGIL SA SVOJIM BRENDOM. OFF WHITE PRUŽIO JE KREDIBILITET STREETWEARU, STREETWEAR JE OTKRIO SVIJET TENISICA I ‘SNEAKERHEADSA’ KOJI DANAS OKREĆU MOTOR JEDNE OD NAJLUKRATIVNIJIH INDUSTRIJA UNUTAR MODNE INDUSTRIJE. JEDNAKO KAKO SU REPERI MORALI POBJEĆI OD VLASTITE STIGME NASILNIKA I UBOJICA UVJETOVANIH OKOLINOM U KOJOJ SU ODRASLI TE UVJERITI OSTATAK GLAZBENE INDUSTRIJE DA SU DOSTOJNI ČLANOVI ČIJI JE ŽANR NEZAMJENJIV I NJIHOVA UMJETNOST VRIJEDNA SLUŠANJA, MORAO JE TO UČINITI I VIRGIL ZA STREETSTYLE.

I to je učinio njegujući sve ono sto ga je oblikovalo kao modnog dizajnera, uključujući i njegovu ljubav prema hip hopu i rapu. Radeći kao modni dizajner, Abloh je vizualno oblikovao neke od najutjecajnijih albuma i live performansa repera poput Kanye Westa, Jay-Z, Pop Smokea, ASAP Rockyja… Koliko je on podupirao i vjerovao u svoju glazbenu zajednicu, toliko je ona njemu uzvraćala noseći njegov dizajn na pozornici, videima, dodjelama nagrada…. Off White pokrenuo je novi val logomanije i popularnost brenda omogućila mu je suradnju s ‘it’ brendom pop kulture kroz ekskluzivnu suradnju na kolekciji Nike x Off White tenisica. Fun fact: uskoro je uslijedila i suradnja kroz Louis Vuitton x Nike Air Force kolekciju predstavljenoj na Sotheby’s aukciji s ukupnim dosegnutim iznosom prodaje od nevjerojatnih 25.3 milijuna dolara. Ukupni iznos doniran je Virgilovoj zakladi Fashion Scholarship Fund for Black Students.

Tijekom utjecajnog, ali kratkog angažmana na mjestu kreativnog direktora muške divizije kuće LV, Virgil je ostavio neizbrisiv trag koji je prisutan i nakon njegove smrti. Koliko je bio zaljubljen u kreativno stvaralaštvo, umjetnost i modu te otvaranju vrata za druge slične njemu, govori činjenica da je posljednju kolekciju i reviju za Louis Vuitton isplanirao tajeći od cijelog svijeta kako istu neće moći vidjeti i uživo. Prije nego je zasjeo na tron LV-a, Virgil je svojom kreativnom vizijom objedinio svijet mode, luksuza, glazbe, umjetnosti i lifestylea. 

IZBRISAO JE GRANICU IZMEĐU ONOGA ŠTO SE MOŽE I ŠTO SE NE MOŽE, NIJE SE OBAZIRAO NA KOMENTARE I NASTAVIO JE STVARATI KAKO BI DOKAZAO DA U SVIJETU IMA JOŠ TOLIKO LIJEPOGA, ALI NEOTKRIVENOG. NJEGOV USPJEH KULMINIRAO JE VIŠE PUTA I KROZ RAZLIČITE MEDIJE I DANAS JE PRIMJER NADOLAZEĆOJ GENERACIJI DA FAKULTETSKA DIPLOMA NE ČINI ČOVJEKA, DA MODA NIJE SAMO ZA ODABRANE, DA UMJETNOST I GLAZBA KRIJU NEISCRPAN POTENCIJAL I DA SU STEREOTIPI IZMIŠLJOTINA ZASTARJELOG DRUŠTVA KOJE VAPI ZA PROMJENOM.

Postoji još toliko toga što vrijedi reći za Virgila Abloha, a ne stane u ovaj format. No nazvati ga ‘hip hop’ dizajnerom i svesti njegovu ostavštinu i utjecaj na jednu nepromišljenu, nesenzibilnu te prije svega rasističku titulu poražavajuće je za instituciju koja bi trebala predstavljati ono najbolje od pop kulture. No jesmo li iznenađeni kad se neprihvatljivo i nasilničko ponašanje nagrađuje zlatnim kipićima i na ovakve izjave okreće pogled bez snošenja ikakvih posljedica? Jedino što preostaje zapitati se zašto takvim platformama i pojedincima dajemo prostor i vrijeme..

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
SAZNAJ VIŠE: