Fantom – glazbena senzacija koja obara nostalgičnim zvukom i sjajnim stihovima

Razgovarali smo s Petrom Wagnerom, glazbenikom koji stoji iza hvaljenog projekta Fantom. Pročitajte što nam je otkrio o svojim počecima i planovima
24.01.2023.
IMAGE SOURCE: Fantom Instagram

Senzualni taktovi Fantomove “Barbare” trajno su se naselili u mojoj glavi već nakon prvog slušanja. Vrtjela sam je na repeat do iznemoglosti. Taman bi završila pa bi krenula opet. Danima sam, kao zaljubljena tinejdžerka, zaneseno lelujala svijetom neumorno pjevušeći stihove “nisam želeo da budemo samo afera, znam da više od toga i ti si htela”. Pa onda “da li setiš me se još sada kada me nema ili možda imaš drugih problema”… Tajming mog nenadanog otkrivanja “Barbare” bio je savršen. Otprilike neočekivan kao i životni trenutak u kojem sam se tada zatekla. No, baš zato “Barbara” je postala soundtrack tog mog trenutka. Na koncu konca, to i jest ono što neke pjesme čini posebnijima od drugih. Što postanu zauvijek “tvoje”.

No, unatoč tome, znala sam da postoji još mnogo sastojaka koji ju čine sjajnom. Poslušala sam onda i “Izvan vremena” i “”Leto” i “Karantin” i na sve drugo na što sam naišla u Fantomovoj izvedbi. I to je bilo to, Fantom se uselio na playlistu. Naravno, neumoljiva novinarska radoznalost nije mi dala da stanem samo na preslušavanju i pjevušenju ispod tuša. Morala sam saznati tko stoji iza stihova otpjevanih tim snenim i pomalo nostalgičnim, ali uzbudljivim glasom. 

Ako dosad niste bili te sreće da u bespućima interneta naiđete na Fantoma, to pod hitno moramo ispraviti. Riječ je, naime, o projektu beogradskog glazbenika i producenta Petra Wagnera koji je Fantoma osovio na noge početkom 2019. godine. Kritiku, ali i publiku razoružali su već prvim singlom “Žena”, a “pripovjedač noćnih priča koje se dešavaju na mračnim i pustim ulicama” nastavio je jahati dalje s EP-om “Karantin” koji sadrži četiri pjesme “Izvan vremena”, “Na obali”, “Usamljen” i “Do kraja sveta”, razbijajući tako pandemijsku beznadnost nostalgičnim i sanjivim synth-pop zvukom koji evocira sjećanje na osamdesete.

Nakon toga uslijedio je i prvi album “Noćne priče” koju je Fantom izdao u suradnji sa zagrebačkom etiketom VMZ (više manje zauvijek). No, to nije značilo da će publika do novog materijala čekati čitavu vječnost. Nakon “Noćnih priča” nizali su se novi singlovi, između ostalog i gore opjevana “Barbara”, Fantom je u par navrata nastupio i pred zagrebačkom publikom, a novo iznenađenje servirao nam je prije nekoliko tjedana izbacivši pjesmu “Seks Tejp” u suradnji s popularnom beogradskom DJ-icom Leom Davogić.

Kada si 2019. predstavio javnosti Fantoma kao svoj osobni glazbeni projekt, jesi li na umu imao nešto drugačije od onoga što je on danas? Kakva su bila tvoja glazbena iskustva ranije i koliko su ona na njega utjecala?

Iskreno, tada nisam imao ništa na umu. Producirao sam komercijalnu balkansku muziku i te prve pjesme sam radio u pauzama kao passion project. Nisam imao ni plan da ih izdajem, ali su me ljudi oko mene uvjerili da dobro zvuče i eto, label više manje zauvijek je objavio pjesmu “Žena”, tako je sve počelo. 

Kao gorljivi fan eighties zvuka moram priznati da sam prvi puta kad sam nabasala na “Barbaru” pomislila “kako mi je promaknuo ovaj bend?” misleći kako Fantom pripada nekom drugom vremenu. Kako to da si odlučio upravo uroniti u taj retro pop izričaj? 

“Barbara” je već druga moja epoha Fantoma. Prvi album “Noćne priče” su žanrovski miks synth-popa, lo-fi zvuka, trepa i rnb-a, spoj retro i modernog. “Barbaru” sam napisao godinu dana nakon prvog albuma i moj pristup pravljenju te pjesme je bio dosta drugačiji u odnosu na prethodni rad –  iskreniji i s više duše. Kako su osamdesete moj omiljeni period u muzici koristio sam isključivo instrumente iz tog vremena. Mislim da je publika prepoznala tu iskrenost i autentičnost koju nosi “Barbara”.

Pročitala sam u jednom intervjuu da si na početku želio da Fantom ima ženski glas. Zašto se to promijenilo? Je li ti neobično da netko drugi pjeva stihove koje si napisao? 

To su bile rane faze kada još nije ni postojalo ime Fantom, u planu bilo je neko drugo ime i sve je bilo zamišljeno kao disko projekt gdje svaku pjesmu pjeva druga djevojka, Mark Ronson princip. Međutim, pjesme su postajale sve osobnije i bilo je jasno da ću te priče ja kao autor najbolje ispričati ljudima. Tako je nastao Fantom.

Ne znam jesu li ti mediji nadjenuli taj nadimak ili si sam opisao Fantoma kao “pripovjedača noćnih priča” no svakako bih se složila da je opis sjajan. Kakve te to “noćne priče” najviše inspiriraju? Imaju li uporište u stvarnim iskustvima ili je posrijedi samo mašta?

Samo sam jednu pjesmu napisao prema tuđem iskustvu, a to je “2 AM”. Poznanik je tada prolazio kroz bolan prekid koji nitko nije očekivao, pa je mene to inspiriralo da iz njegovog ugla napišem pjesmu. To je ujedno i jedina pjesma s prvog albuma koju sam napisao u Beogradu, ostale su nastajale pretežito u Italiji.

Dosad si surađivao i s hrvatskim glazbenicima, Pocket Palmom i Idom Prester, koja je bila tvoja uloga u tim pričama? 

Da ne zaboravimo i moju dragu Niku Turković. Kada sam u ulozi producenta moj doprinos je uvijek drugačiji. Neke pjesme sam producirao od početka do kraja, a u nekima sam ubacio “tajni sos”.

U par navrata Fantom je svirao i u Zagrebu, a komentar koji sam najčešće čula je da live zvučite poprilično drugačije. Što kažeš na to? 

Moj posao je da ljude koji dođu na moj koncert prije svega dobro oznojim. Znači, radimo jednu aerobik rock atmosferu. Pjesme su dosta brže i tvrđe, nema prostora da samo stojite i gledate, morate pomaknuti neki dio tijela. 

Nedavno si u suradnji s Leom Davogić izbacio singl “Seks Tejp” koji je poprilično iznenadio publiku prvenstveno zato što se razlikuje od onoga što Fantom inače radi. No, reakcije su, koliko sam uspjela uhvatiti, bile izuzetno pozitivne. Otkud izlet u totalno drugačiji žanr? 

To je Fantomova vremenska mašina. Neke pjesme su elektro pop iz 80-ih, neke iz 90-ih, a “Seks tejp” je elektro iz 2030. Zabava i igra su jako bitne u ovom poslu, a čovjek se zabavi kada se malo pomakne od onoga što inače radi. Na toj pjesmi sam radio s jednim od naših najboljih producenata koji se potpisuje kao Luxonee i mnogo sam naučio od njega tijekom tog procesa. 

Dobro, za kraj, ne mogu, a da te ne pitam kad ćemo čuti Fantoma ponovno u Zagrebu? Reci uskoro. 🙂 

Čim me netko pozove, izlazim na autocestu i dolazim!

SAZNAJ VIŠE: