AND1 – brend koji je od ulične košarke napravio pokret

Brend koji je u jednom trenutku čak zaprijetio i velikom Nikeu ima dobru priču koja je prije nekih mjesec dana dobila svoj dokumentarac na Netflixu. Evo što trebate znati
25.09.2022.
IMAGE SOURCE: AND1 Instagram

AND1 je dijete devedesetih. Američki brend s legendarnom pričom koji se nije bojao igrati drugačiju igru. AND1 je bio dijete asfalta, stasao na ulici i prašnjavim košarkaškim terenima, brend koji je u uličnoj košarci, za koju niti jedan drugi sportski brend dotad nije mario, pronašao svoju posebnost i tu posebnost je slavio. Ali AND1 nije bio samo još jedan brend. Bio je mnogo više od toga. AND1 je bio zajedništvo, nezaustavljiva energija ulice, hype, smisao, dokaz da se i klinac iz geta može otrgnuti iz ralja “sudbine”, AND1 je bio pokret. Zahvaljujući Netflixovom dokumentarnom serijalu “Untold”, protagonisti uspona i pada AND1 konačno su dobili mikrofon i ispričali svoju priču.

Priča o AND1 pokretu svoje je stranice počela ispisivati 1993. godine. Bilo je to vrijeme kada je Seth Berger, studirajući na Whartonu, došao do spoznaje da nema pojma što želi od života. Jedino što je tada znao jest što ne želi raditi i da istinski uživa jedino kada sate i sate svog vremena provodi igrajući košarku. To mu je bilo sasvim dovoljno, no osjećao je da posao ne može podići sam pa je u priču uključio prijatelje Jayja Coena Gilberta i Toma Austina. Svoj “proboj na tržište” započeli su poprilično nevino. Prvi proizvod koji su plasirali bile su majice. No, ono što ih je činilo drugačijima jest to što su bile inspirirane uvredama koje su odzvanjale košarkaškim terenima. Unatoč diplomama sa Stanforda i Whartona, trojac nije imao pojma o prodaji.

Prodavali su ih iz prtljažnika svojih automobila, no priča se vrlo brzo zakotrljala. Uvidjevši da ulica obožava njihove “trash-talk” majice, lanac trgovina sportskom opremom Foot Locker ubrzo im je ponudio suradnju vrijednu 13 tisuća dolara. Publika je bila oduševljena originalnošću i drskošću AND1, a mlađahni trojac te je godine uprihodio 1.6 milijuna dolara. Posve očekivano, na krilima nenadanog uspjeha poželjeli su više. Željeli su dostići Nike i “uvaliti” se na ulaštene parkete NBA lige. Jasno, to nisu mogli postići majicama s uvredljivim natpisima. Trebale su im tenisice. I ambasador zbog čije će igre i karizme dosegnuti zvjezdane razine popularnosti.

Svoju ulaznicu u “A ligu” AND1 je pronašao u mladom, ali perspektivnom igraču Milwaukee Bucksa, Stephonu Marburyju. Trojac je bio uvjeren da je Marbury njihova “zlatna koka”. Uložili su u njega sve što su imali, snimili su reklame, nabrijavali publiku, najavljivali svoj veliki dolazak… Godine 1997., Steph je otvorio sezonu u prvim AND1 tenisicama koje samo što nisu stigle u prodaju. No, baš tada, prije nego što je sve uopće počelo, Steph je, “leteći” prema obruču, krivo doskočio i slomio gležanj. Slomio je gležanj prvi put noseći AND1 tenisice.

Za osvajanje NBA terena i velike sponzorske ugovore očito je bilo prerano. No, taman kada su pomislili da je propast neminovna, prava se priča već počela pisati. Pažnju su usmjerili na uličnu košarku, sirovu, ali romantičnu, onu miljama daleko od milijunskih ugovora i ulaštenih NBA parketa, onu u kojoj je bilo važno nadigrati protivnika, “naelektrizirati publiku” i uživati.

Sve je započelo s jednom video snimkom koja je kasnije dobila naziv “Skip Tape” po mađioničaru ulične košarke nadimka Skip 2 My Lou. Bila je to vrpca koja je isijavala duh ulice devedesetih, mješavina hip-hopa i trikova s košarkaških terena koje su izvodile lokalne legende. AND1 je izradio 50 tisuća kopija te vrpce i podijelio ih gdje god je stigao. Snimka je bila potpuni hit. Dečki koji su na njoj izvodili svoje majstorije preko noći su postali zvijezde. Priča je bila toliko dobra da je naprosto trebala nastavak. Skupili su najbolju ekipu s košarkaških terena i krenuli na turneju američkim igralištima. Publika je bila toliko zaluđena cijelim konceptom da je AND1 potpisao ugovore s uličnim igračima.

“AND1 Mixtapes” snimke uskoro su postale toliki hit da se sve oko AND1 prodavalo u sekundama, svi su htjeli tenisice i majice koje nose njihovi uzori s lokalnih igrališta, tipovi baš poput njih koji su zaluđeni košarkom i od nje prave umjetnost. Sa svakim kupljenim AND1 tenisicama ili nekim drugim proizvodom kupac bi gratis dobio Mixtape DVD. Bila je to jedna od najuspješnijih promidžbi u povijesti nekog sportskog brenda.

Uspjeh AND1 snimki rezultirao je time da je brend svako ljeto organizirao turneju američkim gradovima u potrazi za novim igračima koji će postati zvijezde iduće snimke. Ulična košarka živjela je svoj najsjajniji trenutak. “Obični” tipovi iz predgrađa, koji nikada nisu zaigrali u NBA ligi, imali su publiku i slavu o kakvoj su mogli samo sanjati, odsjedali su finim hotelima i dobro živjeli na račun sjajnih sponzorskih ugovora. No, opet, htjeli su više. Tom Austin se odlučio odvažiti se i upustiti se u dizajn tenisica. Zakopavši se do grla u posao dizajnirao je neke od najpopularnijih AND1 modela. Tai Chi model bio je samo jedan od njih, onaj koji je AND1 lansirao u stratosferu NBA lige. No, onda su stvari počele kretati nizbrdo. “Ulični” ambasadori su se, uvidjevši da se trojac okreće milijunske iznose na prodaji, počeli osjećati zakinuto. Atmosfera je postojala sve gora, a povjerenje je bilo narušeno. Igrači su se osjećali kao da AND1 zarađuje na njihovoj grbači. Godine 2005. Tom je preselio u Tajvan kako bi nadzirao proizvodnju, no konstantni rad na koncu ga je pojeo. Nakon što je, posve iscrpljen i bolestan, na koncu dao otkaz u vlastitoj tvrtki, priča se potpuno urušila. Trojac je odlučio prodati tvrtku. Od tada do danas AND1 je promijenio nekoliko vlasnika. Brend koji je u jednom času bio nadomak Nikeu, ostao je u igri, no unatoč ugovorima s NBA igračima, nikada se više nije približio onome što su Seth, Jay i Tom sanjali. Legendarna priča o zajedništvu, ulici, sirovim igralištima i poeziji ulične košarke ostala je stvar prošlosti, lijepa uspomena na neka druga i pitomija vremena. Zbog svog tužnog kraja, priča o AND1 može zvučati kao neuspjeh. No, stvari treba sagledati i iz drugog kuta. Jedna stvar je sigurna, AND1 je ispisao povijest gledajući u smjeru u kojem nitko dotad nije gledao.  

Posjeti naš BURO. SNEAK PEEK specijal za sneakerheadse u kojem je sve podređeno kulturi tenisica. Novi modeli, povijest kultnih modela, poznati sneakerheadovi, ljudi koji stvaraju sneaker scenu, sve će se to pronaći u SNEAK PEEK pregledu koji želite pratiti iz dana u dan.

SAZNAJ VIŠE: