Kada netko kaže „najfashion film ikad“, većini će na pamet vjerojatno prvo pasti „The Devil wears Prada“, „Sex and the City“, „Clueless“ ili možda „The Great Gatsby“ i „Breakfast At Tiffany’s“. Ja isto pripadam toj većini i moram priznati da bih se teško sjetila filma kao što je „American Gigolo“. Iako sam ga jednom davno pogledala, ne mogu reći da sam obratila puno pažnje na odjevne kombinacije – da, Richard Gere je u ulozi Juliana Kaya izgledao nevjerojatno dobro, ali jeste li znali da je baš taj film pokrenuo novu eru muške mode koja će trajati cijelo desetljeće.

Inače, kriminalistička drama „Američki žigolo“ prvi put je stigla u kina 1980. i odmah osvojila kritičare, a jedan od glavnih razloga uspjeha filma je bio njegov protagonist – muški eskort Julian Kay. Lik Juliana utjelovio je Richard Gere zapleten je u intenzivnu romantičnu vezu sa ženom poznatog političara (Lauren Hutton), dok je u isto vrijeme optužen za ubojstvo jedne od svojih klijentica.

Gereova izvedba i specifična mješavina karizme i ranjivosti učinili su ga zvijezdom, ali njegov stil, rezultat kreativne suradnje s Giorgiom Armanijem, bio je ključan za ono što je uslijedilo – film je postao prekretnica u modnom prikazu muškarca.

Kako je film „Američki žigolo“ redefinirao mušku modu?
Najvažniji modni aspekt filma upravo je odijevanje Juliana, koje je osmislio tada relativno poznat talijanski dizajner Giorgio Armani. Armani, koji je imao talent za razmišljanje o budućnosti muške mode, unio je u film revolucionarni koncept nestrukturiranih odijela i uklonio višak podstava i ispuna. Umjesto strogih, krutih formi, stvorio je elegantan, opušten izgled, koristeći lagane tkanine koje su omogućile fluidne, prirodne linije tijela. Taj stilski pristup brzo je postao simbol muške elegancije jer je odmaknuo modu od strogih linija 70-ih godina.


Moda u filmu ima izrazito važnu narativnu ulogu – Julian Kay je opsjednut svojim izgledom i odijevanjem, a njegovo stanje kroz radnju prati i vizualna transformacija. Na početku je Julian savršeno uglađen, izgledom kao da je sišao s modne piste, dok se prema kraju njegova odjeća zgužva i djeluje istrošeno, prateći emocionalnu turbulenciju kroz koju prolazi. To je fascinantan detalj koji naglašava kako sama odjeća, baš kao i filmska priča prenose promjene kroz koje prolazi glavni lik.

No, unatoč izgužvanoj verziji Juliana pred kraj filma, svaki muškarac sanjao je o tome da izgleda poput mladog samouvjerenog Richarda Gerea, a Armanijeva odijela su se ubrzo počela smatrati vrhuncem muške elegancije. Giorgio Armani je jednom prilikom i sam priznao kako je poznata scena u kojoj Julian s ljubavlju slaže svoja odijela na krevet, pažljivo birajući kombinacije kravata i košulja te se zatim divi sam sebi u ogledalu, bila učinkovitija od cijelog niza reklama za njegove kreacije.

Armani je nakon toga nastavio surađivati s Hollywoodom, odijevajući glumce i glumice u kultnim filmovima te postao sinonim za bezvremensku eleganciju, a Richard Gere je započeo svoj uspon u filmskoj karijeri te postao oličenje modno osviještenog muškarca. Njegova uloga Juliana Kaya transformirala ga je u seks simbol, a njegova prepoznatljiva kombinacija samopouzdanja i sofisticiranog stila oblikovala je njegovu javnu personu za sljedeća desetljeća. U ovom filmu je modno briljirala Lauren Hutton, a ovo je prvi put da je predstavljena ikonična clutch torba Bottege Venete “Lauren” koja je nedavno dobila novu verziju.


Stilske kombinacije u filmu zapravo su bezvremenske – vjerujem da mnoge žene ne bi imale ništa protiv da se njihov partner i danas odijeva poput Juliana, no pravi trik njegovog neizrecivog stila zapravo je u detaljima. Od lijeno zavrnutih rukava košulje i sakoa nonšalantno prebačenog preko ramena, do podignutog ovratnika na kaputu, možemo sa sigurnošću reći da su Giorgio Armani i Richard Gere znali što rade i uspjeli napraviti kultni film koji osim zanimljivih zapleta donosi neke od najutjecajnijih modnih trenutaka u povijesti filma.
@edgyalbert Finally watched American Gigolo
♬ Call Me – Blondie