4 modna brenda čija odjeća postoji samo u virtualnom svijetu

Odjeća koja egzistira samo u digitalnom svijetu, ona koju ne možemo objesiti na vješalicu u ormaru i opipati prije nošenja, mnogima se doima poput kakvog utopijskog scenarija iz budućnosti u kojem umjesto hrane jedemo tablete, a na posao odlazimo letećim automobilima
08.01.2023.
IMAGE SOURCE: Tribute Brand
RECOMMENDED

No, za razliku od ručkova u pilulama i vozila koja lete, digital-only moda već je nekoliko godina dio naše sadašnjosti. Spajajući dizajn i tehnologiju, ona je početak jedne posve nove ere, ere u kojoj održivost nije floskula, u kojoj pravila fizičkog svijeta i društvene norme ne vrijede, u kojoj nitko ne mari za dostupnost materijala, višak kilograma i gravitaciju, te ere u kojoj možemo biti što god poželimo. Premda su mnogi spram virtualne mode i dalje skeptični, a misli im zaokupljaju pitanja poput “zašto bismo kupovali odjeću koja ‘ne postoji'”, digitalna moda (i uspon metaverzuma) otvaraju nebrojena pitanja, a jedno od najvažnijih jest  ono što je stvarno i hoćemo li uskoro stići do momenta u kojem nam je digitalni svijet važniji od fizičkog? Sudeći po tome koliko pedantno kuriramo svoj imidž na društvenim mrežama, kako biramo i obrađujemo fotografije s kojima ćemo se predstaviti na Instagramu, te koliko vremena provodimo zalijepljeni za ekrane, vrijeme kada je digitalni svijet nadmašio fizički već je stiglo. Brendovi koji kreiraju digital-only modu to su odavno spoznali.

The Fabricant

Kada je 2018. godine pokrenut nizozemski studio The Fabricant, pionir digital-only mode nailazio je sumnjičavost publike i pitanje “zašto bi itko kupovao odjeću koju ne može imati u ormaru?”. No, ono što je tada smatrano opskurnim ustvari je bila vizija budućnosti, i to ne tako daleke budućnosti. “Digitalnu modnu kuću koja operira na raskrižju tehnologije i mode” osnovali su Kerry Murphy, Adrianna Hoppenbrouwer i Amber Slooten, a studio koji danas broji tridesetak članova tima, brzo je nakon osnutka zabilježio prvi povijesni uspjeh. U svoj su bogati portfolio upisali prvu digital-only kreaciju, haljinu “Iridescence”, koja je prodana za 9.500 američkih dolara. “Iridescence” je bio početak neke nove modne ere. “Više nismo vezani samo za fizički svijet. Naša tijela postaju fluidna, naš novac decentraliziran, formiraju se novi centri moći. Što sve tijelo može biti kada je oslobođeno stega fizičkog svijeta? Što znači identitet kada postoje beskrajni bitovi i bajtovi za njegovo izražavanje?”, izjavila je u službenom priopćenju Amber Slooten, dizajnerica povijesne digital-only kreacije, potegnuvši mnoga važna pitanja. Nakon što se zauvijek upisao u povijest, The Fabricant je nastavio nizati uspjehe i pomicati granice, a snage je ujedinio i u suradnji s brendom adidas i supermodelom Karlie Kloss, brendom PUMA na kolekciji Day Zero, te Australia Fashion Weekom.

Tribute Brand

Ako postoji neki domaći projekt za koji se s pravom može reći “svjetski, a naše”, onda je to definitivno Tribute Brand osnovan na samom početku pandemije, digitalni modni studio o čijoj su se viziji mode (i tehnologije), ali i nevjerojatnim uspjesima dosad raspisali svi relevantni inozemni modni mediji. Tribute Brand je izrastao iz brenda Price on Request koji su Gala Marija Vrbanić i Filip Vajda koristili za propitivanje održivosti u modi i kritiku modnog svijeta, često vrlo direktno postavljajući pitanja i pozivajući publiku na promišljanje o sustavu u kojem po inerciji sudjeluju. No, iako su i tada koračali “nekoliko koraka ispred ostalih”, streloviti uspjeh i zapaženost u modnoj areni doživjeli su tek s Tribute Brandom. Njihove odvažne cyberpunk kreacije koje egzistiraju samo u virtualnim sferama zapazile su renomirane modne kuće poput Jean Paul Gaultiera i Caroline Herrere s kojima su surađivali, a kolekcija koju su dizajnirali za online trgovinu digitalne odjeće The Dematerialised rasprodala se u svega tri sata. No, utjecaj Tribute Branda na nišu digital-only mode ne staje “samo” na kreiranju “beskontaktnih cyber kreacija” koje plijene pažnju ekstravagantnom estetikom. Tribute Brand već neko vrijeme radi na razvoju aplikacije YCY, a riječ je o augumented reality aplikaciji koja će omogućiti isprobavanje i nošenje digitalne odjeće.

Auroboros

Stacioniran u Londonu, brend Auroboros 2020. su godine pokrenuli Paula Sello i Alissa Aulbekova. Nadahnuće su pronašle u biomimikriji, konceptu koji strukture iz prirode prenosi u dizajn. Prije nego li su se upustile u kreiranje digitalnih odjevnih komada, Sello je eksperimentirala s haute couture kreacijama koji bi “rasli” na tijelu modela kroz proces kristalizacije. Tu inspiraciju kasnije su pretočile u Auroboros čiji je dizajn digitalnih odjevnih predmeta inspiriran biljnim strukturama, ljudskom anatomijom te različitim neobičnim entitetima iz SF filmova. Priča koja je započela tek kao eksperiment zakotrljala se kada je fondacija Alexandera McQueena, Sarabande, prepoznala njihov rad i odlučila ih podržati pružajući im prostor za studio i konzultirajući ih kako da lansiraju svoju modnu kuću. Ubrzo nakon toga Auroboros je debitirao sa svojom prvom digital-only kolekcijom, a ostvarili su i suradnju s DREST-om, aplikacijom za stiliziranje na kojoj, osim poigravanja modnim kombinacijama, možete kupovati odjeću s potpisom najpoznatijih modnih brendova.

RTFKT

Godine 2020. Benoit Pagotto, Chris Le i Steven Vasilev u Londonu su pokrenuli vizonarski start-up RTFKT s vrlo specifičnom idejom – da kreiraju virtualne tenisice. Startup je generirao 8 milijuna eura kroz tri runde investicija, a njihov dizajn digital-only sportske obuće prodan je u stotinama primjeraka. Trojica osnivača umjesto svojih lica rabili su avatare, a jedino što se o njima zna jest da su prije pokretanja RTFKT-a brusili zanat u marketingu, prodaji, digitalnim medijima i filmskoj produkciji. Od osnutka aktivno su surađivali s brojim umjetnicima, kao što je primjerice Fewocious, a NFT tenisice koje su nastale kao rezultat te suradnje u svega su nekoliko minuta od lansiranja prodane za basnoslovnih 3 milijuna dolara. Dvije godine kasnije, RTFKT je ušao u novu eru, za nepoznatu sumu kupio ga je Nike pametno nanjušivši potencijal koji u sebi krije digital- only moda.

SAZNAJ VIŠE: