Znate li kako prestati žaliti za stvarima? Ovi savjeti će vam pomoći

13.01.2022.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Iako mnogi ljudi tvrde da se ni zbog čega ne kaju, manje više se u životu zbog nečega kaju svi. Bilo da se radi o krupnim izborima ili svakodnevnim stvarima poput toga da ste prema nekome bili neljubazni ili grubi bez razloga, naučiti kako procesuirati kajanje je više nego potrebno. Zašto?

Kajanje je negativna emocija koja se zasniva na kontračinjeničnom razmišljanju. Kontračinjenično razmišljanje podrazumijeva da se osvrćemo u prošlost i smišljamo scenarije kojima sebe uvjeravamo kako su stvari mogle biti bolje. Na primjer: da sam se više trudio/la u nekoj vezi, moglo se sve popraviti. Ljudskom mozgu odlično ide konstruiranje alternativnih svjetova, a oni se često zasnivaju na našim željama i potrebama, ali su uglavnom odraz toga gdje bismo i kako voljeli stići u životu.

Lako je shvatiti da pretjerano kajanje nije dobra stvar zato što, umjesto ka osobnom razvoju, vodi u očajanje i negativnost. Ako se borite s kajanjem, ovi mali savjeti će vam biti od pomoći.

1. DOZVOLITE SEBI SVE OSJEĆAJE

Iako ovo zvuči kao stvar koja se podrazumijeva, u praksi nije tako. Ako ste zatrpani savjetima u stilu “gledaj to s vedrije strane” ali vam to nikako ne polazi za rukom, imamo vijesti koje će vam dobro doći: ovo nije uvijek dobar put. Štoviše, dokazano je da osvješćivanje i proživljavanje negativnih emocija zapravo pomaže njihovom procesuiranju. Pored toga, potiskivanje emocija može pogoršati stvari i dovesti do toga da problem postane intenzivniji, a vaše reakcije agresivnije.

2. NAPRAVITE LISTU ONOGA ŠTO STE NAUČILI IZ ISKUSTVA ZBOG KOJIH ŽALITE

A zatim se na tu listu vraćajte kad god vam je potreban životni podsjetnik. Kada čujete da netko kaže “ni za čim ne žalim” to ne mora automatski značiti da je ta osoba u nekakvoj fazi poricanja, već da je bila u stanju takva iskustva pretvoriti u priliku da nauči nešto novo, za rast. Kajanje je vrlo važan instrument za postavljanje ciljeva zato što predstavlja trenutak u kojem razmišljate o tome što želite izbjeći u budućnosti. Dakle, umjesto da očajavate oko toga što ste mogli napraviti ili reći drugačije, razmislite o tome kako vas je to iskustvo promijenilo i unaprijedilo. Umjesto “sve je moglo biti drugačije” razmislite o tome što vas osjećaji razočaranja, ljutnje ili kajanja uče o sadašnjem trenutku. Prošlost ne možete promijeniti, ali ona će vam poslužiti da se bolje postavite u budućnosti.

3. PREISPITAJTE “IDEALAN SCENARIJ” KOJI SE NIJE OSTVARIO

Žaljenje stavlja u fokus ono što ste mogli napraviti drugačije, ali istina je da ne možete znati da li bi sve bilo bolje da ste donijeli drugačiju odluku. Ako žalite što niste uštedjeli više novca, na primjer, korisno je udaljiti se od misli da bi „sve bilo savršeno, da sam se držao/la svog plana štednje.” Ušteda bi vam sada vjerojatno dobro došla, ali i drugi faktori u tom procesu igraju jednako važnu ulogu. Možda su, čak i ako to sada jasno ne vidite, neki aspekti vašeg života zapravo bolje ispali upravo jer niste štedjeli. Dakle, umjesto zamišljanja scenarija koji prenaglašava pozitivno razmišljanje, predlažemo da razmislite o tome kako je i drugačiji izbor također mogao negativno utjecati na vas.

4. OPROSTITE SEBI

Žaljenje je pokazatelj da imate osobne standarde za to kako živite svoj život, ali biti ljudsko biće uključuje povremeno neispunjenje tih očekivanja. Kada se to dogodi, poradite na tome da sebi oprostite.

Ne postoji magično rješenje koje bi vam pomoglo da odmah prihvatite sve zbog čega žalite, već se to postiže procesuiranjem i postepenim opraštanjem sebi. Najbolje bi bilo da počnete s otpuštanjem kajanja. Prva stvar koju biste mogli zamisliti jest da razgovarate s prijateljem (umjesto sami sa sobom). Ovo bi vam moglo pomoći da otključate suosjećanje prema sebi kako biste mogli prevazići kajanje.

5. REDEFINIRAJTE KAJANJE U MOGUĆNOST DA NEŠTO NOVO NAUČITE

Dakle, pustili ste da osjećaji navru i možda porazgovarali s nekim o tom iskustvu. Sada dolazi faza oporavka. Što vas je ovaj debakl naučio? Kako ovo iskustvo možete iskoristiti u svoju korist? Uokvirujući iskustvo u ono iz kojeg ste naučili, možete izbjeći pravljenje sličnih grešaka u budućnosti. A ako ste istu grešku napravili više puta, budite uvjereni da je često potrebno mnogo pokušaja prije nego što se nešto sredi.

6. ZAPIŠITE SVE ONO ZBOG ČEGA ŽALITE

Možda vam se čini kontraproduktivno, ali ako razmišljate o stvarima zbog kojih se kajete, dodatno vam može pomoći ako ih i zapišete. Pisanje o negativnim mislima daje vam priliku da ih na neki način provjerite i omogućava vam da unesete kontekst u svoju osobnu priču. Pa, specifičnost je na vašoj strani. Ako se osjećate kao da ste bili samopouzdaniji, sada možete raditi na izgradnji toga. Ili, ako mislite da bi vas bolje obrazovanje podesilo za drugačije profesionalno iskustvo, možda je vrijeme da istražite tečajeve koje možete pohađati u budućnosti. Bilo da ste shvatili da je vaše žaljenje osnovano ili ne, važno je da zapamtite da ste vi mnogo više od njega i da se vaš čitav život ne svodi samo na to.

7. ISPRIČAJTE SE AKO I KOME TREBATE

Opraštanje sebi moglo bi vam donijeti malo mira, ali to ponekad uključuje i druge ljude. Kad god je moguće, prikladno je ispričati se i ispraviti se. Ako, na primjer, žalite što niste posjetili svoju obitelj kad ste za to imali priliku, nije kasno sada ih pozvati, ispričati se i napraviti novo obećanje. U nekim drugim situacijama, isprika je neprikladna ili čak nemoguća. Žaljenje bi moglo natjerati da pomislite da je razumno kontaktirati bivšeg iz srednje škole. Nema ničega pogrešnog ni u tome, ali prvo popričajte sa sobom. Možda, ipak, nije prikladno kontaktirati osobu 30 godina kasnije.

8. KONCENTRIRAJTE SE NA BUDUĆNOST

Život u prošlosti često stvara osjećaj beznađa i bespomoćnosti jer osjećate kao da tu ništa ne možete učiniti. S druge strane, usmjeravanje pažnje na budućnost može vam pomoći da se iznova uključite u svoj život.

9. RAZGOVARAJTE S PROFESIONALCEM

Otići kod terapeuta nikada nije loša ideja (a ako vam treba pomoć da ga odaberete, tu smo za vas). Ako vas osjećaj krivice i kajanje ozbiljno preplavljuju, profesionalna pomoć vam je neophodna u nekoj mjeri. Istina je da online možete pročitati gomilu savjeta ali oni – kao ni ovaj članak uostalom – ne mogu zamijeniti razgovor s nekim tko se školovao da pomogne. Iako je lako dozvoliti krivici da nas obuzme, imajte na umu da naše greške ne definiraju i ne određuju naše živote i bit će vam ih lakše prebroditi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
SAZNAJ VIŠE: