Dok se sadašnjost i budućnost ne čine pretjerano optimističnima niti svjetlima, moda se iznova ispostavlja kao prozor u eskapizam. Futurizam kao trend ponavlja se svakih nekoliko desetljeća, vidjeli smo ga na pistama na početku tisućljeća, bio je aktualan i prije nekoliko godina, a čini se da se sada vraća u obliku nove estetike koja je već aktualna na društvenim mrežama. Y23 originalno dolazi iz Azije, no prisutan je i na pistama, među celebrityjima i dizajnerima već duže vremena.
Kako izgleda y3k moda?
Prije manje od godinu dana usta su nam bila puna Y2K estetike. Trendovi s početka tisućljeća, od šnalica u obliku leptira do traperica niskog struka i kičastih majica s natpisima bili su opsesija nove generacije i Y2K je prerasao u puno više od modnog trenda. Opsesija arhivom i nultima pretvorili su se u fenomen koji je utjecao na cijelu generaciju koja je nostalgično vraćala trendove iz vremena koje nisu ni proživjeli. Moralo je doći do zasićenja i novog ciklusa, i sada nakon optimističkih i šarenih nultih godina vraćamo se dark, goth i sumornim stilskim pravcima. Y3K nas vodi u budućnost, točnije u 3000. godinu, i fokusira se na tehnologiju, inovaciju i cyber-punk inspiraciju koja je često preuzeta – iz arhive.
Tu je Givenchy kolekcija iz 1999. godine koju je genijalno prije nekoliko mjeseci nosila Zendaya – u isto vrijeme kada je nosila i Mugler arhivsko robotsko odijelo. Na našim prostorima, pomislit ćete na Karlu Zelić koja cyber futurizam nosi neovisno o tome je li riječ o TikTok trendu ili aktualnoj estetici. Također, na Tribute Brand koji je među prvima na svijetu krenuo s digitalnom modom.
Na globalnoj sceni, distopijska moda i futuristički elementi ponavljaju se kroz Balenciaga kolekcije – od krojeva, materijala, atmosfere u koju su smještene kolekcije pa do dodataka poput shield sunčanih naočala. Futurizmu se okreće i Rick Owens koji naginje distopiji, zatim Fendi koji je u haute couture kolekciji niz pistu poslao futurističke svećenice s nekog svemirskog broda, Mugler… Dizajnerica Iris Van Herpen s druge strane futurizmu pristupa ne samo estetikom već i inovativnim tehnikama izrade haute couture komada, poput 3D printanja i laserskog izrezivanja, a u ready-to-wear kolekcije to uklapa Coperni, brend koji je usko povezan sa space-age estetikom, inovacijom, sinergijom čovjeka i tehnologije.
“Ne čitamo biografiju Christiana Diora, već onu Stevea Jobsa” komentirao je jedan od dizajnera Copernija i istaknuo da je sama srž njihova posla kreirati odjeću za budućnost. To je definicija znanstvene fantastike – predviđanje budućnosti, što se odnosi i na odjeću i njezinu namjenu i funkciju.
Međutim, trenutno stvari (većinom) ostaju na inspiraciji i preuzimanju stilskih kodova futurizma u svakodnevno odjevanje. “Digital clothing”, “futuristics” i “meta fashion” često se spominju u kontekstu ovog trenda na društvenim mrežama jer futurizam kakav poznajemo dovodi na novu razinu i preuzima estetiku i izgled iz virtualnog svijeta te predlaže još više nedefinirane, edgy i androgene lookove koji izgledaju kao da dolaze s drugog planeta – i tisućljeća. Istočna Azija te zemlje poput Japana, Južne Koreje i Kine mjesto su gdje je estetika nastala, a do mainstreama je stigla kroz zvijezde K-pop industrije.
Neovisno je li riječ o nosivim ili performans outfitima, Y3K estetika podrazumijeva hladne metalik tonove i nijanse koji izgledaju kao tekuće srebro, materijale koji prianjaju uz tijelo poput druge kože, shield sunčane naočale ili pak one u stilu Matrixa, komade koji bi se uklopili na set filma Blade Runner ili pak Dina – u koje ćete se omotati kao u kukuljicu koja vas štiti od neprijateljskog okoliša. Zvuči kao dobra modna ideja za hladne, i neizvjesne, dane pred nama.