Tko su fotografi influencera i što kažu o niši koja svakim danom sve više raste

24.02.2022.
RECOMMENDED

Sada već davne 2015. godine, dok je influencer marketing još slovio kao fenomen kojem smo se čudili, internet publika oduševljeno je dijelila satirični video pod imenom “Instagram Husband”, “potresnu” priču baziranu na ispovijestima iscrpljenih muževa koji su odlučili hrabro iskoračiti u javnost i obznaniti da “iza svake slatke cure na Instagramu stoje oni, Instagram muževi, i cigleni zidovi”. Na duhovit način, video je prikazivao kako se Instagram supruzi beskonačno žrtvuju ne bi li uhvatili čim bolji kadar svoje partnerice, pa čak i pod cijenu riskiranja života, svjedočeći pritom posve izmoždeni, kako su postali “čovjekoliki selfie stickovi”. No, u međuvremenu, situacija se promijenila. Institucija Instagram supruga, amatera koji su ovladali zanatom, vjerojatno, postoji i dalje, no “igra” se ipak popela na mnogo višu razinu.

Kako je influencanje na društvenim mrežama postajalo sve važnijim alatom marketinga, konkurencija jačala, a brendovi (i publika) bivali sve zahtjevnijima, tako se pojavila potreba i za “ozbiljnijim” pristupom produkciji vizualnog sadržaja. Nakošena fotka u ogledalu kabine za presvlačenje odjednom više nije bila dovoljna. Zajedno s influencerima, kao jednim relativno novim zanimanjem, stvorila se potreba i za profesionalnim fotografima koji će s njima surađivati u kreiranju što kvalitetnijeg i estetski rafiniranijeg sadržaja. Da je riječ o jednoj poprilično novoj, ali očito traženoj niši, dovoljno govori podatak da ćete, prosurfate li internetskim prostranstvima, u svega nekoliko minuta pronaći platforme i agencije koje vam nude influencer fotografe koje možete angažirati ovisno o mjestu gdje se nalazite i tipu sadržaja koji trebate isproducirati. Osim toga, neki influencer fotografi, poput primjerice Bryanta Eslave (o kojem je 2020. pisao i NY Times), toliko su traženi da u svom portfoliju imaju najveća imena poput Kylie Jenner ili Emme Chamberlain, a i sami su mega influenceri s višemilijunskim brojem followera. Naravno, Bryant, kao i većina fotografa koji su zakoračili u influencer nišu, ne radi samo s influencerima, no upravo takav tip suradnji osigurava mu vidljivost na društvenim mrežama i otvara vrata za druge gaže. No, kakva je situacija na domaćem terenu? Angažiraju li naši influenceri fotografe i kako te suradnje izgledaju? Kako bismo dodatno zagrebli ispod površine, porazgovarali smo s Karmen Poznić, Dorom Šarić i Domagojem Karačićem, fotografima koji već godinama surađuju s Instagram influencerima.

KARMEN POZNIĆ

ZAJEDNO S JAČANJEM INFLUENCER MARKETINGA OTVORILA SU SE VRATA I NOVIM ZANIMANJIMA. VANI VEĆ NEKO VRIJEME POSTOJE FOTOGRAFI KOJI SURAĐUJU ISKLJUČIVO S INFLUENCERIMA. KAKVO JE STANJE KOD NAS? MOŽEMO LI GOVORITI O NEKOJ NOVOJ NIŠI KOJA JE U POVOJIMA?

Ta niša postoji već nekoliko godina, a u njoj sam od samih početaka kad sam krenula surađivati s Ellom Dvornik. Ella je bila jedna od prvih influencera u Hrvatskoj koja je rano osjetila potrebu za takvom vrstom suradnje. Njezin je sadržaj uvijek pomicao granice i dizao standard hrvatske influencerske scene i jako mi je drago da sam dio toga. Broj fotografa raste, što je i očekivano s obzirom na sve veću potrebu za njima.

SMATRAŠ LI DA JE DO RASTA POTRAŽNJE ZA PROFESIONALNIM FOTOGRAFIMA DOŠLO ZBOG POVEĆANJA KONKURENCIJE MEĐU INFLUENCERIMA I POTREBE DA SE ISTAKNU BOLJIM VIZUALNIM SADRŽAJEM? ILI RAZLOGE VIDIŠ NEGDJE DRUGDJE?

Ljudi misle da je uspjeh zagarantiran čim radiš s profesionalnim fotografom. To ne mora nužno biti istina, jer se super fotke mogu napraviti i mobitelom ako su ljudi dovoljno kreativni. Kada profesionalni fotograf i influencer kliknu, pomiču se granice. Vjerujem da je to razlog zašto sve više influencera želi raditi s profesionalnim fotografima koji im pomažu stvoriti bolji vizualni sadržaj i vlastiti potpis.

KOLIKO SE SURADNJE S INFLUENCERIMA RAZLIKUJU OD NEKIH DRUGIH SNIMANJA, PRIMJERICE KAMPANJA ILI EDITORIJALA? OMOGUĆUJU LI TAKVE SURADNJE IPAK VIŠE SPONTANOSTI I IMPROVIZACIJE, BEZ STRIKTNIH PRAVILA?

Kako dolazim iz svijeta mode, fotkanju influencera pristupam kao što to radim i u modi. Uvijek dogovorimo smjer i držimo se danog briefa, a do konačne fotke često dođemo spontano. Influenceri ozbiljno shvaćaju svoj posao i u sam proces fotografiranja uključeni su frizeri, vizažisti i pomno odabrani stylinzi – isto kao i kod fotografiranja kampanja ili editorijala.

KAKO FUNKCIONIRAJU SURADNJE S INFLUENCERIMA? ANGAŽIRAJU LI INFLUENCERI FOTOGRAFE ILI VAS, U SLUČAJU NEKE PLAĆENE SURADNJE S INFLUENCERIMA, ANGAŽIRAJU AGENCIJE I BRENDOVI? KAKO TO KOD NAS IDE?

Moji angažmani su uglavnom kroz influencere – oni me angažiraju za rad na osobnim ili poslovnim projektima. Tako održavaju svoj vizualni potpis kojeg već godinama stvaramo zajedno.

IMAŠ LI NEKE INFLUENCERE S KOJIMA STALNO SURAĐUJEŠ? ILI SU SVE TE SURADNJE IPAK TEK POVREMENE?

Svakodnevno surađujem s Doricom505, kad ne fotkamo onda smišljamo što ćemo iduće raditi i stalno kuhamo neke nove projekte. Uz nju, već sam spomenula Ellu, a često surađujem i s Emom Kovač, Nikolinom Minovskom, Emom Luketin, Andreom Andrassy, Ivanom Mišerić….

KAKO ĆE SE, PO TEBI, RAZVIJATI OVA NIŠA? GDJE JU VIDIŠ U BUDUĆNOSTI?

Kao što se i svaka industrija razvija, možemo očekivati da će se mnoga zanimanja proširiti na ovu. Već i danas surađujem s različitim frizerima, vizažistima, snimateljima, montažerima, scenografima… a sigurno ćemo se u budućnosti čuditi koja su sve zanimanja ljudi u ovoj niši razvili.

DORA ŠARIĆ

ZAJEDNO S JAČANJEM INFLUENCER MARKETINGA OTVORILA SU SE VRATA I NOVIM ZANIMANJIMA. VANI VEĆ NEKO VRIJEME POSTOJE FOTOGRAFI KOJI SURAĐUJU ISKLJUČIVO S INFLUENCERIMA. KAKVO JE STANJE KOD NAS? MOŽEMO LI GOVORITI O NEKOJ NOVOJ NIŠI KOJA JE U POVOJIMA?

Pa ja ju osobno ne bih svrstavala u neku posebnu nišu. Fotografija kao zanimanje je po mom mišljenju konstanta, motivi se potencijalno mijenjaju kroz vrijeme. A i ovisi kako definiramo influencere, kod nas je rijetko tko samo i isključivo influencer, obično se radi o nekim osobama iz javnog života koje su poznate i popularne zbog nekih drugih talenata i poslova kojima se bave, pa su samim time i poznati na Instagramu i spadaju pod ‘influencere’, npr. glumci i pjevači.

SMATRAŠ LI DA JE DO RASTA POTRAŽNJE ZA PROFESIONALNIM FOTOGRAFIMA DOŠLO ZBOG POVEĆANJA KONKURENCIJE MEĐU INFLUENCERIMA I POTREBE DA SE ISTAKNU BOLJIM VIZUALNIM SADRŽAJEM? ILI RAZLOGE VIDIŠ NEGDJE DRUGDJE?

Svakako je primjetno da je sve više sadržaja na Instagramu vizualno kvalitetnije i da se svi trude imati lijep vizualni sadržaj, ali mislim da s obzirom na broj influencera, i dalje većina ne brije na suradnje s profi fotografima, najčešće to budu neki prijatelji i ljudi s kojima se inače druže pa “usput” odrade neki photoshoot.

KOLIKO SE SURADNJE S INFLUENCERIMA RAZLIKUJU OD NEKIH DRUGIH SNIMANJA, PRIMJERICE KAMPANJA ILI EDITORIJALA? OMOGUĆUJU LI TAKVE SURADNJE IPAK VIŠE SPONTANOSTI I IMPROVIZACIJE, BEZ STRIKTNIH PRAVILA?

Ovo je sve jako općenito, ja sam radila dosta editorijala i kampanja s influencerima, ali i s profesionalnim modelima. Snimanja s influencerima mogu biti kreativna s više spontanosti i improvizacija ako influencer ima tu kreativnu slobodu, neki influenceri su poznati po kvalitetnom i promišljenom contentu pa ih određeni klijenti zbog toga i angažiraju i takva snimanja znaju biti jako kul iz moje perspektive. Ali isto tako snimanja za neke klijente i brendove mogu biti kreativna i zabavna, mislim da je bitno da se dogodi dobar match fotografa i klijenta, radilo se o influenceru ili o nekoj firmi, treba se dogoditi taj klik da konačni proizvod ispadne super.

KAKO FUNKCIONIRAJU SURADNJE S INFLUENCERIMA? ANGAŽIRAJU LI INFLUENCERI FOTOGRAFE ILI VAS, U SLUČAJU NEKE PLAĆENE SURADNJE S INFLUENCERIMA, ANGAŽIRAJU AGENCIJE I BRENDOVI? KAKO TO KOD NAS IDE?

Ovisno tko je odgovoran za organizaciju snimanja. Dogodi se da zovu agencije ili brendovi koji imaju ideje i znaju kako su zamislili snimanje, a nekad zovu influenceri ako je njihova ideja i ako imaju kreativnu slobodu.

IMAŠ LI NEKE INFLUENCERE S KOJIMA STALNO SURAĐUJEŠ? ILI SU SVE TE SURADNJE IPAK TEK POVREMENE?

Nemam nikoga s kim bas baš stalno radim, ali s dosta njih radim povremeno, ovisno o kakvom se snimanju radi. Neki od njih su mi već dragi prijatelji/poznanici pa volim uletiti kad sam free ili kad se radi nešto meni osobno zanimljivo i kad mi se svidi vizija iza snimanja.

KAKO ĆE SE, PO TEBI, RAZVIJATI OVA NIŠA? GDJE JU VIDIŠ U BUDUĆNOSTI?

Kao što sam gore već spomenula, ja ovo osobno ne bih nazvala posebnom nišom, vizualna umjetnost je takva da se stalno mijenja, dolaze novi trendovi… Za budućnost se samo nadam da će se vizualni sadržaj koji je online razvijati u skladu s nekom lijepom estetikom i da neće doći do prezasićenja s nekim presličnim i istim sadržajima, bitno je imati “svoj đir” koji je prepoznatljiv, a ne stvarati sadržaj zato “što se mora”, uvijek sam za kvalitetu iznad kvantitete. 🙂

DOMAGOJ KARAČIĆ

ZAJEDNO S JAČANJEM INFLUENCER MARKETINGA OTVORILA SU SE VRATA I NOVIM ZANIMANJIMA. VANI VEĆ NEKO VRIJEME POSTOJE FOTOGRAFI KOJI SURAĐUJU ISKLJUČIVO S INFLUENCERIMA. KAKVO JE STANJE KOD NAS? MOŽEMO LI GOVORITI O NEKOJ NOVOJ NIŠI KOJA JE U POVOJIMA?

Pa definitivno možemo reći da je ta, ako ju možemo tako nazvati, nova grana fotografije, uzela maha i na našem području. Sve je veća potražnja za fotografima od strane influencera, kako bi stvorili što bolji, kvalitetniji i originalniji sadržaj za društvene mreže, a samim time i za klijente. Iako su današnji mobilni uređaji u mogućnosti odraditi odlične fotografije, stvaranje sadržaja isključivo mobitelom je skoro pa prošlost, te je svakim danom sve veći broj influencera koji svoj sadržaj stvaraju isključivo u suradnji s fotografima.

SMATRAŠ LI DA JE DO RASTA POTRAŽNJE ZA PROFESIONALNIM FOTOGRAFIMA DOŠLO ZBOG POVEĆANJA KONKURENCIJE MEĐU INFLUENCERIMA I POTREBE DA SE ISTAKNU BOLJIM VIZUALNIM SADRŽAJEM? ILI RAZLOGE VIDIŠ NEGDJE DRUGDJE? 

Prije svega rekao bih da svatko tko se ozbiljno bavi ovim poslom, pokušava iz godine u godinu podignuti kvalitetu svog sadržaja na neku višu razinu. Samim time je u određenom trenutku došlo do potrebe za stvaranjem kvalitetnijeg sadržaja što je automatski uključivalo angažiranje fotografa. Ipak, vjerujem da je u početku dosta velik utjecaj u tome imala i konkurencija. Naglo je većina ozbiljnijih influencera počela koristiti usluge profesionalnih fotografa kako bi zajedno stvorili kvalitetniji sadržaj. Međutim, smatram da se trenutno i ta stepenica prešla te u ovom trenutku nije pitanje hoće li influencer koristiti usluge fotografa već do kakve ideje će influencer u dogovoru s fotografom doći kako bi prikazali određeni sadržaj na što zanimljiviji i inovativniji način. Dakle, upitna je i presudna kreativnost. Sada većina influencera koristi usluge profesionalnih fotografa i glavni cilj postaje prikazati određeni proizvod na što privlačniji i oku zanimljiviji način. Mi nismo samo fotografi, mi smo i kreatori sadržaja, u kombinaciji s influencerom pravi mali marketinški tim. Naš posao je stvoriti prepoznatljiv stil svakoga od njih, u skladu s njihovim željama i osobinama, a da isti ne preslikamo na nekog drugog.

KOLIKO SE SURADNJE S INFLUENCERIMA RAZLIKUJU OD NEKIH DRUGIH SNIMANJA, PRIMJERICE KAMPANJA ILI EDITORIJALA? OMOGUĆUJU LI TAKVE SURADNJE IPAK VIŠE SPONTANOSTI I IMPROVIZACIJE, BEZ STRIKTNIH PRAVILA? 

Rekao bih da je to sve jako individualno i ovisi od branda do branda. U većini slučajeva brendovi Influencerima šalju brief s vrlo jasnim uputama za stvaranje sadržaja, dok ponekad brendovi ipak imaju povjerenje u influencera i daju im potpunu slobodu u stvaranju sadržaja što je ujedno i najteži, ali i najimpresivniji dio ovog posla. Tu se zaista može pustiti mašti na volju i prikazati određeni proizvod na način na koji ga ja ili klijent za kojega radim doživljava, a na kraju i publika to prepoznaje. Svakako moram napomenuti da u većini slučajeva i kod stvaranja fotografija za influencere volim napraviti plan snimanja i osmisliti moodboard što se i pokazalo uspješno. Ne volim improvizirati. Uvijek preferiram unaprijed isplanirati i osmisliti koncept, bez obzira radi li se o kampanji/editorijalu ili o pojedinoj fotografiji za influencera.

KAKO FUNKCIONIRAJU SURADNJE S INFLUENCERIMA? ANGAŽIRAJU LI INFLUENCERI FOTOGRAFE ILI VAS, U SLUČAJU NEKE PLAĆENE SURADNJE S INFLUENCERIMA, ANGAŽIRAJU AGENCIJE I BRENDOVI? KAKO TO KOD NAS IDE?

Oba slučaja koja ste naveli postoje, ima i angažmana od strane brendova i agencija, no, kod mene je zastupljeniji slučaj angažman od strane influencera. S nekima imam već stalne suradnje, odnosno zajedno odrađujemo sve njihove suradnje, dok se neki jave povremeno kada su im potrebne određene fotografije. Svaka suradnja me jako veseli jer su i influenceri različiti po stilu pa kreativnosti nema kraja.

IMAŠ LI NEKE INFLUENCERE S KOJIMA STALNO SURAĐUJEŠ? ILI SU SVE TE SURADNJE IPAK TEK POVREMENE?

Trenutno imam bazu Influencera s kojima imam stalnu suradnju. Neki od njih čak prilikom sklapanja suradnji naglase da imaju svog fotografa (mene) i da isključivo on (ja) stvara sadržaj za njih. To me dakako motivira za daljnji rad i često bude vjetar u leđa u mome poslu. Ponekad odradim i neke jednokratne suradnje, ali većinom je to krug Influencera s kojima imam suradnje na tjednoj ili mjesečnoj razini. Definitivno sam pobornik dugoročnih suradnji jer smatram da se tako postižu bolji rezultati. S vremenom takve suradnje iz posla prerastu u prijateljstva i nekako je uvijek lakše raditi s ljudima kada znaš na koji način razmišljaju. Samim time lakše je doći do finalne ideje i koncepta za stvaranje fotografija.

KAKO ĆE SE, PO TEBI, RAZVIJATI OVA NIŠA? GDJE JU VIDIŠ U BUDUĆNOSTI?

Smatram da ova grana fotografije definitivno ima potencijala za daljnji razvoj. Mislim da smo svi svjesni činjenice da društvene mreže i influencer marketing lagano, ali sigurno preuzimaju najveću ulogu u promidžbi i da će uskoro njihova funkcija biti potpuna i uvelike značajnija u odnosu na klasične medije kao što su novine, radio i TV. Trenutno je najpopularnija društvena mreža Instagram, koliko dugo će još ostati broj 1, vjerujem da nitko od nas ne može znati. Isto tako vjerujem da će nakon Instagrama doći neka nova društvena mreža i da će se influencer marketing samo prilagoditi novom formatu. Ova grana fotografije može ići samo dalje i vjerujem da nas već sutra čekaju neke nove i kreativne ideje prikazane kroz oko objektiva.

SAZNAJ VIŠE:
Lea Ladišić Marković
| 20.03.2024.