Znate li što je Taylor Swift efekt i kako se manifestira?

Taylor Swift je u samo mjesec dana uspjela "natjerati" žensku populaciju da gleda utakmice NFL-a i kupuje dresove igrača
17.10.2023.
IMAGE SOURCE: Instagram
RECOMMENDED

Svijet je već neko vrijeme zaluđen poznatom američkom kantautoricom, Taylor Swift. Početkom Eras turneje počela je i Taylor Swift ludnica, za koju možemo reći da će sigurno potrajati još neko vrijeme s obzirom na to da sama turneja traje sve do studenog nadolazeće godine, a prije samo nekoliko dana u kina je došao i film o turneji. Fanovi diljem svijeta zaluđeni su kantautoricom i pomno prate, ali i kopiraju svaki njezin korak, čak i bizarne stvari poput istraživanja uz koji umak jede komad pohane piletine. 

Taylor je poznata po pjesmama posvećenim bivšim ljubavima, ali njena najsvježija romansa je napravila pravu pomutnju, u ni manje ni više, nego američkom nogometu. Nedavno smo saznali kako Taylor, službeno, hoda s krajnjim blokerom Kansas City Chiefsa, Travisom Kelceom. Njezino prisustvo na tribinama tijekom utakmice Kansas City Chiefsa protiv Chicago Bearsa dovelo je do preokreta u svijetu NFL-a, podižući broj žena koje su gledale utakmicu, u dobnoj skupini 12-49, za 48%. Uz tu zapanjujuću statistiku, imamo i jednu još fascinantniju, a to je da je prodaja dresova Travis Kelcea porasla za 400% što ga je stavilo u top pet igrača NFL-a po prodaji dresova.

No, kako je moguće da je pojava jedne osobe izazvala ovakvu reakciju u svijetu?

Ovaj fenomen je zbog učestalog ponavljanja dobio i naziv, Taylor Swift Effect, a koristi se kako bi se izrazio utjecaj kantautorice na kolektivno ponašanje. Ovaj učinak pretpostavlja da je upravo utjecaj, ali i veličina slavnih osoba ono što potiče ljude da čine to što čine. Taylor Swift naravno nije jedina koja samo svojom pojavom može utjecati na promjenu kolektivnog ponašanja, uz nju su dobri primjeri i Kanye West i utjecaj na prodaju adidasa (prije nego je brend raskinuo suradnju) ili Cardi B i njezin utjecaj na Christian Louboutin i porast pretraga „bloody shoes.“ No, unatoč novom imenu, ovaj fenomen nije ništa novo, zapravo može se povezati s istraživanjem još iz 1955. o utjecaju masovnih medija na društvo.

Kako zapravo taj Taylor Swift efekt funkcionira?

Prvo istraživanje o utjecaju masovnih medija na društvo proveli su Lazarsfeld i Katz 1955, a 2007. istraživači Duncan Watts i Peter Dodds proveli su ponovno njihovo istraživanje koristeći se modernim resursima kako bi ga još produbili. Kroz istraživanje otkrili su da utjecaj nije potaknut isključivo pojedincima, već kritičnom masom ljudi na koje je lako utjecati. Taj su fenomen nazvali Two-step flow of communication, što bi zapravo značilo da vijest ide iz medija do određenih pojedinaca, poput vođa mišljenja, a zatim od njih na šire mase na koje je lakše utjecati. Zapravo, ako se vodimo tim istraživanjem, to bi značilo da Taylor Swift nije ništa više utjecajna nego prosječna osoba. No, to ne treba krivo shvatiti, jer Taylor ima daleko veći doseg nego prosječna osoba, što dovodi do zaključka da njezin utjecaj ne leži samo u njoj, već i u njezinim fanovima – takozvanim „Swifties.“

Utjecaj Taylor Swift može se slikovito opisati kao svima poznata igra flipera. Njezina ponašanja stvaraju utjecaj koji posljedično stvara različite informacije, ponašanja i ideje koje onda poput flipera idu od jedne osobe do druge stvarajući i utječući na mišljenja širokih masa. Njezina ponašanja su samo mala iskrica, koja se pretvori u vatru koja se krene širiti među fanovima, ali i šire.

Kada smo pojasnili i psihološki utjecaj ovog fenomena, može biti jasnije zašto je došlo do tolikog porasta u gledanosti NFL-a među ženskom populacijom i „boom“ u prodaji dresova Travisa Kelcea iako Taylor nikada nije rekla niti natuknula svojim fanovima da krenu gledati utakmice ili kupovati dresove. Njezina veza s igračem je bila dovoljna za njezine fanove da krenu pratiti NFL i posjećivati službeni webshop, ali i utjecati na svoju okolinu kako bi i oni krenuli raditi isto.

@nfl

p solid day for the two of them 🫡 #taylorswift #traviskelce #kansascitychiefs #nfl (via JarrettPayton/X)

♬ original sound – NFL

Možemo zaključiti da se Taylor Swift efekt ne odnosi na to da ona sama stvara masovna mišljenja i „pomiče planine“ već se više odnosi na njezinu mogućnost stvaranja zajednica koja djeluje zajedno i tako širi njezin utjecaj.

SAZNAJ VIŠE: