Sandman recenzija: je li Netflix uspješno adaptirao strip o gospodaru snova

Netflixova adaptacija popularnog serijala stripova o Sandmanu nadmašila je sva moja očekivanja servirajući fantastične glumačke izvedbe i vrlo pamtljive epizode
02.09.2022.
IMAGE SOURCE: IMDb/ Instagram

Već kaskam u gledanju Netflixovog „Sandmana“ s obzirom na to da je izašao prije nešto manje od mjesec dana. No, dala sam si vremena da polako uživam u svakoj epizodi i sinoć sam napokon završila. Inače nisam veliki fan Netflixovih adaptacija DC-jevih i Marvelovih stripova, ali ova me doista oduševila. „Sandman“ je mistična i sanjiva serija s izvrsnom glumačkom postavom i scenarijem koji je vrlo dobro utemeljen na originalnoj priči. Upozoravam: slijede spoileri!

Za početak, moramo se upoznati sa Sandmanom. Njegovo ime je Dream (San), a zovu ga i Morpheus te je jedan od sedam entiteta poznatijih kao The Endless (Beskrajni): Sudbina, Smrt, Destrukcija, Želja, Očaj i Delirij. Sandman je gospodar snova i u njegovo kraljevstvo dolazimo svake noći kada usnemo. Strip Sandman djelo je Neila Gaimana koji je i sam imao veliku ulogu u kreiranju Netflixove serije. Gaimanov Sandman je uzbudljiva mješavina fantazije, horora, mitologije i povijesti, prepuna književnih referenci i crnog humora. Serijal je bio iznimno popularan, a jedna je samostalna priča „San ljetne noći“ čak osvojila Svjetsku nagradu za fantastiku za najbolju kratku prozu. To je bio jedini put da je strip tako nagrađen. Dakle, Netflix je imao pune ruke posla da napravi najbolje što može i u tome je doista uspio. Prva epizoda u samom startu izaziva jezu te nas upoznaje s pričom o tome kako je Dream ostao zatočen u svijetu budnih. Prva sezona se uvelike temelji na događajima opisanim u izdanjima „Preludes and Nocturnes“ i „A Doll’s House“ s nekim dodatnim elementima iz kasnijih izdanja.

O čemu se radi serija?

Serija se može podijeliti na dva dijela: Dreamovo zatočeništvo i njegovo traženje svojih moćnih predmeta te uništenje Vortexa. Serijal započinje s Morpheusovim dolaskom u Svijet budnih kako bi u Svijet snova vratio noćnu moru po imenu Corinthian koja je pobjegla i vrši zločine nad ljudima. Taman prije nego što je to uspio učiniti, zarobi ga Roderick Burgess amaterskom kletvom zbog koje Morpheus nema svojih moći. U zatočeništvu Morpheus provede cijelo jedno stoljeće, a Roderick mu je ukrao sva tri predmeta moći: vrećicu s pijeskom, kacigu i rubin. Kako je gospodar snova bio zatočen, tako je veliki broj ljudi diljem svijeta zapeo u svijetu snova i nije se budio godinama. Nakon što se napokon oslobodi, Morpheus ima zadatak da vrati sve svoje predmete moći koji su rasprostranjeni na tri različita mjesta, kako bi obnovio svoje razrušeno kraljevstvo. U drugom dijelu serijala upoznajemo se s pojavom Vortexa, ljudske osobe koja ima sposobnost hodati kroz snove drugih oslabljujući barijeru između Svijeta budnih i Svijeta snova, sposoban ih potpuno uništiti. Iako se ne zna zašto nastaje Vortex, ovoga puta on je bio povezan s vremenom kada je Morpheus bio zarobljen i mnogi su ljudi zauvijek spavali.

Izvrsna glumačka postava i karakterizacija likova

Cijela glumačka postava je briljantno odabrana. Svaki lik ostaje zapamćen, bilo da je imao veliku ili malu ulogu. Počet ću od samog Morpheusa kojeg je utjelovio Tom Sturridge. Pomalo ispijenog izgleda, oštrih crta lica i dubokog glasa, Sturridge je savršeno okarakterizirao Dreama bez cringe trenutaka koji su mogli biti na granici s Sumrakovim Edwardom Cullenom. Kroz seriju primjećujemo snažan razvoj lika Dreama koji od pretjerano ponosnog, sitničavog i ponekad okrutnog entiteta postaje onaj koji traži oprost i prihvaća da se stvari mijenjaju te da entiteti Beskraja postoje zbog ljudi, a ne obrnuto. Drugi izvrstan performans izvela je glumica Gwendolyn Christie u ulozi Lucifera. Iako su mnogi bili sumnjičavi radi promjene Luciferova spola, Christie je pokazala kako se to radi. Zajedljiv, ljubomoran, i duboko povrijeđen zbog svog gubitka nad Morpheusom, Lucifer će zasigurno biti centar druge sezone serije. Posebno me se dojmio lik Desire (Želje) koju je glumio androgeni Mason Alexandar Park. Njegov lik je imao vrlo malu ulogu, a u to malo screen-playa privukao je veliku pažnju pa se zaista veselim većem povratku lika u drugoj sezoni.

Epizode za pamćenje

Nakon prvih pet epizoda koje prate Morpheusovo zatočeništvo i njegov pronalazak predmeta moći, slijedi potpuno drugačiji narativ. Tek od šeste epizode pa nadalje dobivamo pravi dojam čarolije koju snovi donose te pravu sliku o Beskrajnima. I sve kreće od epizode „The Sound Of Her Wings“ koja mi je najdraža, a rekla bih i najsnažnija epizoda cijele serije. Ovdje je predstavljena Smrt, Dreamova sestra. Glumica Kirby Howell-Baptiste izvrsno je prikazala empatiju, toplinu i suosjećanje kao glavne karakteristike Smrti. Da, Smrt nije hladna i jeziva, već usmjerava umrle na pravi put, držeći ih za ruku u trenutcima umiranja, kao što to majka čini pri rođenju. Ova nam je epizoda također pokazala višestoljetno prijateljstvo Dreama i Hoba Gadlinga, čovjeka kojem je Smrt dala vječni život.

Zadnja bonus epizoda pod nazivom „Dream of Thousand Cats; Calliope“ prikazuje dvije samostalne priče od kojih je jedna animirana. Posebna se pažnja treba posvetiti priči „Calliope“ gdje je Zeusova kćer, muza Calliope zatočena od strane pisca koji, želeći da mu pomogne u inspiraciji, dolazi do Calliopinih moći brutalno je zlostavljajući. Pisac Madoc hvali se svojim uspjesima govoreći za sebe da je „feminstički pisac“ dok ujedno drži ženu zatočenu protiv njezine volje. U ovoj epizodi vidimo koliko se Morpheus promijenio te unatoč mučnom prekidu između njega i Calliope, došao ju je spasiti i dobro kazniti Madoca. Ovako treba izgledati dobra adaptacija stripa. I nadam se da druga sezona može biti samo bolja od prve.

SAZNAJ VIŠE: