S kućom Hermès nema igre. Čak ni u virtualnom svijetu

18.01.2022.
RECOMMENDED

Vjerojatno ne postoji modna kuća na svijetu u kojoj se dogodilo više pokušaja prevare i otuđivanja od francuskog brenda Hermès. Njihove torbe su statusni simbol za koji su neki spremni dati enormne iznose i to na sve moguće načine, pa čak i one ilegalne. Ne govorimo o fejk torbama. Govorimo o koracima koje bogati kupci poduzimaju kako bi se dočepali originalnog primjerka Birkinice za koju su spremni platiti trostruke iznose od njene originalne vrijednosti. Njihov se ugled (logično) pokušao iskoristiti u više art projekata. Jedan od poznatijih je onaj umjetničkog kolektiva MSCHF koji su napravili Birkenstock sandale od starih Birkin torbi i prodali ih za desetke tisuća dolara. 

Svoju Birkin torbu (točnije stotinu njih) je napravio i Mason Rothschild. Njegova verzija se zove MetaBirkin i ponuđena je kao NFT. Cijela priča je u medijima predstavljena kao neki cool virtualni hommage brendu i njihovoj najpopularnijoj torbi do trenutka kada je Hermès isporučio tužbu na 47 stranica zbog nezakonitog korištenja imena i dizajna. Situaciji nije pomogla ni činjenica da je jedna torba prodana još u prosincu i to za nemali iznos od 42 tisuće dolara. Hermès je tražio da se sve torbe uklone iz ponude s NFT platforme “Open Sea” i da ih Rothschild povuče sa svih društvenih mreža i ostalih online kanala gdje ih je promovirao s hashtagovima #metabirkin i #notyourmothersbirkin

Umjetnik je jučer postavio izjavu na svojim društvenim mrežama u kojoj brani svoj projekt kao slobodni umjetnički i kaže da ga Hermès neće zastrašiti s prijetnjama i sudovima. 

Ovdje se poteže zanimljiva teza oko Metaversea kao mjesta gdje je sve moguće i gdje je kreativnost iznad svega. Metaverse je najavljen kao revolucija u načinu na koji konzumiramo modu i svi su odmah skočili na taj vlak kako ne bi zakasnili i propustili priliku za zaradu. Međutim čini se da stvari legalno nisu riješene jer ovo je prvi slučaj u kojem modni brend tuži umjetnika zbog kopiranja i prodavanja kopije pod njihovim imenom. Nameće se logično pitanje: gdje je granica između inspiracije nečim i predstavljanjem toga kao umjetničkog projekta i čiste kopije na kojoj netko zarađuje novac? Jer na kraju se sve svodi na novac. Stručnjaci kažu da će ovaj slučaj poslužiti kao vodič za sve ostale modne kuće čiji je rad podložan alteracijama i prodaji u virtualnom svijetu. Nova era će zahtijevati nove zakone. Ovo je tek početak.

SAZNAJ VIŠE: