S Karlom Zelić o savršenom gridu, influencanju i stilu

28.09.2022.
IMAGE SOURCE: Karla Zelić

Odmah na početku ove jesenske sezone skoknuli smo do nama omiljene djevojke na sceni. Naravno radi se o Karli Zelić, aka Superbabekillah, s kojom smo odradili bezbroj projekata i koja je uvijek rado viđeno lice na svim događanjima. Karlu volimo iz više razloga. Stil je sigurno jedan od njih, ali ako imate tu priliku da sjednete i porazgovarate s njom van društvenih mreža i svega toga što ju okružuje, vidjet ćete da se radi o jednoj dragoj, toploj i kulturnoj curi koja samo fura svoj film i pokušava biti što više iskrena u društvu koje iskrenost ne podržava uvijek.

Jako ju je teško uhvatiti u slobodno vrijeme jer isto baš i nema. Sadržaj nikad ne spava i društvene mreže kao brz i iscrpljujući medij stalno traže još. Kako sama priznaje, nekad za svoja snimanja koristi cijeli tim ljudi, a nekad joj se samo dovoljan pametni telefon. Svog “ko-kreatora” je pronašla u obliku Samsung Galaxy ZFlip 4 telefona koji joj priskače u pomoć kad nema vremena za organizaciju cijelog tima ljudi. Evo što nam je još otkrila o stvaranju sadržaja, tempu života i tom notornom algoritmu koji muči sve influencere na svijetu.

UŠLI SMO U JESEN I POČINJE HEKTIČNA SEZONA ZA SVE NAS KOJI SE BAVIMO MODOM NA BILO KOJI NAČIN. KAKO TI IZGLEDA ŽIVOT OVIH DANA I KAKVI SU PLANOVI?

Baš kao što si istaknula, nakon ljeta kreće hektična sezona u modnom, ali i influencerskom svijetu. Trenutno se vraćam u radni mood nakon ljeta, preslagujem život, figurativno i doslovno; planiram prioritete i projekte kroz nadolazeću sezonu, čistim stan, glavu i gadgete. Upravo sam u pripremama za Tjedan mode u Milanu, kojem se jako veselim jer sam trenutno u fazi gdje polako počinjem raditi s internacionalnim klijentima što mi je oduvijek bila želja. Sada se taj san polako ostvaruje, ali zahtijeva puno posla, uz ovaj koji imam na domaćoj sceni. Jako sam uzbuđena zbog svega što je u planu ove godine, sada „samo“ trebam fokus, energiju i disciplinu da sve zacrtano ostvarim i pritom, što je najvažnije, pazim na mentalno i fizičko zdravlje u tom procesu.

TI NJEGUJEŠ SPECIFIČAN STIL KOJI SE ESTETSKI KREĆE NA GRANICI KRAJA 90-IH I POČETKA 2000-IH. KOLIKO TI SE STIL PROMIJENIO U POSLJEDNJIH PET GODINA? VJERUJEŠ LI U EVOLUCIJU STILA I ŠTO ISTA ZA TEBE ZNAČI?

Moj stil je zaista miks raznih estetika, 9ote i 2000te se apsolutno nameću kao inspiracija, ali kombiniram sve: i futurizam, povremeno minimalizam, nekad klasiku – ma sve što me u datom trenutku inspirira jer je moj stil odlika moje osobnosti, a ona je zaista šarolika i „all over the place“. Evo i telefon koji koristim je Flip koji je jako inspiriran estetikom 2000-ih. Naravno, vjerujem u evoluciju stila i moj se također mijenja. Uvijek imam neki svoj prepoznatljiv pečat, ali svakako prolazim kroz razne faze. Evolucija stila je neminovna  jer se svaki dan mijenjamo i razvijamo kao pojedinci i društvo u cjelini, a shodno tome i naš stil, barem iz mog kuta gledanja. Iako, vrtimo se i u krug pa se i trendovi repetitivno vraćaju s nekim novim pomakom.

ČINI LI TI SE NEKAD DA ŽIVIMO U VREMENIMA KAD SVI ŽELE BITI POSEBNI, A NA KRAJU SVE IZGLEDA ISTO? INSTAGRAM ČESTO IZGLEDA KAO DA VEĆINA NJEGUJE ISTI STIL ODIJEVANJA, ISTI STIL FOTOGRAFIJE.. SMATRAŠ LI DA SE LJUDI USUDE BITI SVOJI?

Nažalost, da. Odavno smo navikli da kada je nešto u trendu na mainstream skali, svi izgledaju isto. Sada se to počelo događati i s nišnim trendovima i onima koji su malo više ispod radara i posebni. Na kraju se događa da se svi u želji da budu posebni i drugačiji – kopiraju. Normalno je inspirirati se trendovima, svjesno ili nesvjesno. Nekada, točnije često se i sama svjesno inspiriram nečijim radom, ali uvijek se trudim određenu inspiraciju ili trend prikazati na svoj način i sa svojim potpisom. Želim od toga napraviti nešto autentično, koliko to danas u moru sadržaja uopće može biti. Teško je biti originalan danas, ali autentičnost je to što te „štiti“ od pukog kopiranja, iako se nekad i to nesvjesno dogodi jer si negdje ostao inspiriran. To je ok, ali bezobrazna kopija tuđeg rada nije. Osobno nikad ne skačem na trend samo zato što je to trend, prilagodim ga sebi, osjećam ga ili ne osjećam i na kraju dana se vodim svojom vizijom. Mislim da se danas ljudi definitivno više usude biti svoji nego što je to bio slučaj prije nekoliko godina, ali problem nastaje kada se parola „budi svoj“ nameće kao trend pa se ljudi u tome pogube i misle da „biti svoj“ znači isto ili slično za sve. Onda kopiraju autentičan pristup nekoga tko je poznat po autentičnosti i na kraju se izgubi poanta same parole.

TI ULAŽEŠ PUNO TRUDA U VIZUALNU PREZENTACIJU I PRITOM MISLIM NA SVE. OD STYLINGA DO FOTOGRAFIJE. KAKO TI NASTAJU FOTKE? KOJI JE PROCES OD IDEJE DO REALIZACIJE?

Tako je. Za mene je ovo što radim vrsta umjetnosti i svoj posao zbilja tako doživljavam i nadam se, pokazujem kroz svoj rad. Nije svaki influencer content creator. Istina je da svaki Influencer kreira sadržaj, ali neki influenceri su po meni zbilja talentirani za kreativnu direkciju, fotke, videa, montažu, prezentaciju. Neki možda imaju manje talenta za te stvari ili imaju tim ljudi koji sve odrađuju za njih. Moj background je takav da sam postala ovo što jesam jer sam davno prije Instagrama slagala stylinge, osmišljavala snimanja i tako se izražavala prije nego što je „influencer“ postojao kao zanimanje. Samo to sve danas radim na nekoj višoj razini. Puno je tu posla, pogotovo kad sve radiš sam: osmislim priču i kreativnu direkciju, nađem lokaciju, smislim styling i prezentaciju proizvoda, odradim dio ispred kamere, zatim editiram i montiram. Za određene stvari imaš više vremena i resursa, za neke imaš manje i rokovi su često suludo kratki pa ponekad odradiš sve na brzinu i ne možeš uvijek dati maksimum. Važno je da se i dalje potrudiš koliko možeš.  Određene projekte radim sa svojim timom fotografa, ali vrlo često fotografije radim i sama s mobitelom. U ovom segmentu mi je doista jako važno da imam mobitel koji može napraviti kvalitetne fotke i videa i prenijeti moju viziju.

Novi Samsung Galaxy Z Flip4 mi je na primjer sjajan, jer ima performanse koje mi savršeno odgovaraju : wide angle kameru koju najviše koristim i koja se odlično uklapa u moju estetiku i najvažnije: brz je i baterija mu zaista dugo traje tako da može izdržati sve teške influencerske zadatke (smijeh)

ČESTO ČUJEM OD LJUDI KOJI NISU U OVOM POSLU DA INFLUENCANJE NIJE KARIJERA. OSOBNO ZNAM KOLIKO SE NEKE DJEVOJKE TRUDE KAKO BI NAPRAVILE KVALITETAN SADRŽAJ I ZNAM KOLIKO JE KREATIVNOSTI I VREMENA POTREBNO DA BI SE POŠTOVALA VLASTITA PUBLIKA I DA BI IM SE ISPORUČILO NEŠTO IZA ČEGA MOŽEŠ STAJATI. HAJDE  DA NAPOKON VIŠE RIJEŠIMO TU DILEMU. ŠTO ZNAČI BITI INFLUENCER DANAS?

Sjajno da si ovo spomenula i nadovezat ću se na gornji paragraf i dati svoje viđenje. Ljudi koji misle da influencanje nije karijera trebaju doći u 2022. godinu i bolje se informirati jer su očigledno zapeli u 2014. godini kada su neke starlete fotkale jeftine fotografije na kojima im se vide stražnjice uz jeftine floskule u captionu. Zbog takvih slučajeva danas influenceri u Hrvatskoj nose tu stigmu da „ništa ne radimo“.  Izuzetno odmažu i toksični mediji koji zbog clickbaita prikazuju ovaj posao trivijalnim i glupim uz naslove koji minoriziraju vrijednost koje influencanje ima i može imati, ako i kada ga rade kvalitetni ljudi. Danas su influenceri na puno većoj razini: umjetnici, aktivisti, ljudi koji imaju platforme koje koriste na razne načine kroz razne sfere interesa. Ja radim, radim 24/7 kao i svi ozbiljni influenceri koje znam. Prije svega, bitno je naglasiti da je svaki influencer drugačiji : netko ulaže više u content, netko manje, svatko ima svoju nišu, ali svi mi jako puno radimo. To ne da je pravi posao, to je izuzetno zahtjevan posao koji uključuje i teren, vrijeme u uredu, produkciju.  Razina na kojoj ja to radim zaista zahtjeva talent i puno posla – pritom, naglasila bih kako se ne hvalim da sam ja talentirana nego to naglašavam onima koji misle „ah influenceri se samo fotkaju“. Jesam, talentirana sam jer odrađujem posao koji za neki editorial odradi tim od petoro ljudi – i to ga odradim sama, a rezultat je često zaista kvalitetan. Tu je, osim ozbiljne produkcije, i hrpa posla oko svakodnevnog objavljivanja, sastanci, održavanje kontakta s publikom, snimanja, editiranje, intervjui, eventi. Ja provedem po 10 sati dnevno ispred ekrana, 2-3 sata ispred kamere, još nekoliko sati po sastancima i na mailu. Osobno, imam vrlo prisan odnos sa svojim pratiteljima i jako se dajem na više razina. Moji pratitelji nisu samo broj. Mi smo community i zajednica, što je put koji sam odabrala i stvorila, ali istovremeno, takav pristup zahtjeva da daješ jako puno sebe. Pritom mislim na umjetničku sebe, privatnu sebe, ranjivu sebe, snažnu sebe, sebe u svim oblicima. Serviram i razmišljanja, mentalitet, sadržaj koji je orijentiran na više od izgleda. Zato je moj put možda malo „naporniji“ od nekoga tko radi samo modu ili „samo“ nešto drugo. Ja sam miks više stvari i „all over the place“, ali mene to ispunjava jer mi samo moda nikad nije bila dovoljna za svrhu koju imam. Odavno nemam potrebu opravdavati se ljudima koji misle da influencanje nije karijera jer znam koliko radim, ponosna sam na sve što sam napravila i sigurna sam da ti isti ljudi ne bi izdržali jedan dan u našim sponzoriranim cipelama kada bi vidjeli koliko je tu fizičkog i psihičkog napora i ulaganja.

ZANIMLJIVO JE KAKO DANAS POSTOJE ŠKOLE ZA INFLUENCANJE KOJE UČE LJUDE KAKO SE NAMETNUTI. ZNAMO DA JE DOSTA TOGA U ALGORITMU, DA SE FOLLOWERI MOGU KUPITI, DA SE STVARI MOGU FEJKATI, MEĐUTIM JA NEKAKO MISLIM DA AKO NEMAŠ KARIZMU, NEMAŠ NI SADRŽAJ. KOLIKO JE U DANAŠNJEM ONLINE SVIJETU VAŽAN IZRAŽEN KARAKTER I MISLIŠ LI DA ODMAŽE ILI POMAŽE?

Slažem se s tobom, ali mislim da se realnost ne slaže s nama u potpunosti. Škole za influencanje mogu pomoći kako bi te naučile kako se prezentirati, koje alate koristiti, kako stvarati kvalitetan sadržaj, naučiti te osnovama marketinga. Ali da, moje mišljenje je da ako nemaš karizmu i nešto što te čini posebnim, nemaš ono što je potrebno. To nije nešto što se uči u školi. S druge strane,sada moram pobiti ovu rečenicu jer ipak, postoji puno influencera koji, po meni, nemaju ni karizmu ni ništa „posebno“ a imaju velik broj pratitelja i karijere. Ne znam, mislim da nema pravila, nekima se jednostavno posreći, neki su zbilja talentirani i kvalitetni pa nemaju ni blizu toliko pratitelja. Izražen karakter ti može pomoći i odmoći. Ja sam recimo osoba izraženog karaktera koji određen broj ljudi voli i cijeni i to mi „pomaže“ jer imam community istomišljenika i ljudi kojima su moji stavovi i „vibra“ super, ali dio ljudi ne može prožvakati moj karakter i previše im je. I to je u redu, ja, barem u Hrvatskoj, definitivno nisam materijal za mainstream i toga sam svjesna, ali ne želim se utišati samo da bi me veći broj ljudi pratio. Teme o kojima progovaram, moj smisao za humor i sve ostalo što dolazi u paketu sa mnom, nisu za svakoga. Puno ljudi me otprati jer se ne slažu s mojim liberalnim stavovima ili jer ne kuže moju zezanciju i tumače je na krivi način, ali istovremeno takve ljude ni ne želim na profilu. Draže mi je da me prati manji broj ljudi ,ali onih koji me doista razumiju. Zaključno, nažalost mislim da izražen karakter u Hrvatskoj više odmaže nego pomaže, ali sve ovisi što ti je cilj, a meni definitivno nije imati što više pratitelja nego biti autentična čak i po cijenu manje zarade i prilika.

NA INSTAGRAMU POSTOJI NEKA KOLEKTIVNA OPSESIJA SREĐENIM „GRIDOM“.KAKO BI OPISALA SVOJ?

Ja osobno isto imam borbu s gridom. Iako volim lijepe, savršene,estetski ispolirane feedove, ne želim im biti rob i ponekad me umara vidjeti ih jer su opet svi nekako isti. Moj grid je vrlo eklektičan, nije savršen jer mi je teško tempirati objave da budu savršeno složene zbog puno klijenata i sadržaja koji ne može uvijek biti savršeno uklopljen, ali još važnije – takav je jer volim da se osjeti taj „nesavršen“ touch baš zato što je to moj karakter. Nisam samo „estetika“ već sam i stvarna osoba i mislim da nota toga što mi feed nije savršen daje poseban touch. To je autentičnost o kojoj pričam. Punk je kad nije savršen, volim da je sirovo i da ima te nesavršene momente. Naravno, pazim da i to ima svoju estetiku i stvara smislenu cjelinu, ali definitivno su mi postali zanimljiviji feedovi koji nisu savršeni, a svejedno pričaju estetski, ali i životno cool i zanimljivu priču.

MORAM TE PITATI O „MUKAMA PO ALGORITMU“ I PROMJENAMA KOJE INSTAGRAM RADI. INOZEMNI INFLUENCERI SE BUNE JER SVE TO UTJEČE NA POSLOVANJE. KAKO TI GLEDAŠ NA TE PROMJENE NA OVOM NAŠEM TRŽIŠTU?

Muka mi je od riječi algoritam, doslovno. Mislim da je sve ovo što Instagram radi vrlo upitno i očigledno je da se svi bune protiv toga, ja prva. Osim što mi zaista šteti poslu jer mi algoritam luduje, naporno je jer se sve toliko pomiješalo da više ne znaš što funkcionira na koji način. Jasno mi je da Instagram pokušava ići u korak s vremenom, ali ovo što rade mi se čini kao kontraefekt. Srećom, zasad još nemam probleme s klijentima jer mislim da su oni svjesni ludovanja algoritma, ali mi nije svejedno jer i sama vidim kako se doseg i ostalo mijenja iz dana u dan. Nadam se da će se Instagram ustaliti i vratiti na bazične postavke koje su nam svima odgovarale, a ne pokušavati biti novi Tik Tok jer za to imamo… Tik Tok.

SAZNAJ VIŠE: