Jeste li ikada na bilo kojoj društvenoj mreži nabasali na video koji je u vama izazvao toliki bijes ili ljutnju da ste jednostavno morali komentirati nešto ili poslati taj video bliskoj osobi, jer vam je bizarno da je netko svjesno objavio nešto takvo? Vjerujem da je odgovor potvrdan, jer je danas gotovo ne moguće bezbrižno listati društvenim mrežama i ne naići na nešto apsurdno. No, ono što mnogi ne znaju, je da su te objave itekako namjerne. Ne, ovim osobama ne nedostaje zdravog razuma, oni takve stvari objavljuju potpuno svjesno i s vrlo dobrim ciljem – maksimalno povećati broj pregleda i angažman na svom profilu. Ovaj način korištenja društvenih mreža zove se rage-baiting ili u doslovnom prijevodu izazivanje bijesa, a danas je jedna od najefikasnijih metoda za povećanje angažmana na društvenim mrežama.
Nažalost, danas nešto ne mora biti pozitivno kako bi bilo i popularno. Ljudi će pored onog „normalnog“ samo proći, vidimo li slatke psiće ili neku lijepu odjevnu kombinaciju na društvenim mrežama, teško da ćemo išta komentirati ili da ćemo ju podijeliti no, vidimo li nekog da radi nešto apsurdno i potpuno van svakog zdravog razuma, tu ćemo zastati i često nešto i komentirati.
Rage-baiting je mlađa sestra clickbaita, termina poznatog još iz dana kada je YouTube bio glavna platforma za dijeljenje videozapisa. No, clickbait se odnosi samo na naslov, fotografiju ili nešto treće što će nas natjerati da kliknemo na određeni video, članak ili profil, dok je rage-baiting namjerno kreiranje sadržaja (da, čitavog sadržaja, od početka do kraja) koji u gledatelju izaziva nelagodu, bijes i/ili ljutnju.
Što je rage-baiting?
Rage-baiting namjerno je stvaranje provokativnog sadržaja, a može se primijeniti na različite načine. Glavni cilj rage-baitinga je izazvati toliko jaku emocionalnu reakciju kod gledatelja da oni sami osjete potrebu nešto reći ispod tog sadržaja. Neki se kreatori odlučuju na snimanje „real life“ interakcija (koje su sve samo ne stvarne), dok se drugi odlučuju na prepričavanje vrlo dosadnih životnih priča, uz mnogo preuveličavanja i dodataka na priču koji su toliko nestvarni da im jednostavno nitko ne može vjerovati. Također, oni izazovi poput korištenja 100 slojeva šminke ili namjerno korištenje šminke onako kako nije namijenjeno da se koristi spadaju u rage-baiting. Ima li onda rage-baiting ikakav pozitivan učinak? Nema. Za osobe koje dobivaju takav sadržaj, rage-baiting ne radi ništa dobro, već samo izaziva negativne emocije i često ih počinje odgurivati od društvenih mreža, jer jednostavno društvene mreže prestanu biti mjesto za zabavu, već mjesto prepuno lažnih događaja, priča i svega negativnog.
Prva osoba koja mi je pala na pamet kada sam razmišljala o rage-baitingu je Winta Zesu, koja mi iskače na TikToku češće nego bi to voljela, a svaki put kada vidim neki njezin video već znam da će me samo naljutiti. Od vrlo neugodnih razgovora s vrlo pristojnim konobarima, dok konfrontacija na crvenom tepihu ili u teretani, njezin sadržaj ispunjen je kontroverznim izjavama, svađama i općenito postupcima koji u mnogima izazivaju bijes. A sve je to njezin cilj. Winta je shvatila kako joj mnogo bolje prolazi kontroverzan sadržaj, te se skroz odlučila okrenuti snimanju rage-bate sadržaja, umjesto onoga što se do tada moglo pronaći na njezinom profilu. Još jedna takva kreatorica je Louis Melcher, koja snima izmišljene priče i događaje, te je to ona djevojka kojoj su svi povjerovali kada je rekla da je ona ta koja je pala za vrijeme Usherovog Super Bowl nastupa. Nitko nije posumnjao u njezinu priču i mnogi su bili iskreno zabrinuti, sve dok njezini stalni pratitelji nisu obznanili svima da je ovo tip sadržaja koji ona snima i da joj se ne treba baš vjerovati.
Iako se mnogima rage-baiting pokazao kao vrlo brz i efikasan način dolaska do šire publike i do povećanja angažmana na društvenim mrežama, smatram kako je ovo daleko od najboljeg načina za doći do „slave.“ Da, možda će ljudi znati za vas, ali ta slava koliko brzo dođe, tako će brzo i otići, ljudima će dosaditi jedno te isti sadržaj i već će postati predvidivo što se može očekivati iduće. Danas svatko može biti poznat, baš zato smo i pisali o potencijalnom nestanku celebrity statusa kao takvog, jer je danas on u potpunosti izgubio smisao. Rage-baiting mi ne daje dojam kako će ostati aktualan još dugo no, činjenica je da su ga društvene mreže trenutno prepune, a na nama je da ga prepoznamo i da ne vjerujemo apsolutno svemu što vidimo na društvenim mrežama, već da postanemo kritičniji kada konzumiramo date sadržaje.