Priča o Nami, simbolu starog Zagreba

Robna kuća Nama, simbol starog Zagreba i još uvijek omiljena destinacija zagrepčana za nabavu bilo čega od odjeće pa do kućanskih proizvoda, ove godine slavi 140 godina postojanja
20.07.2022.
IMAGE SOURCE: Danko Šimunović
RECOMMENDED

Ne postoji Zagrepčanin koji nije barem jednom u životu zakoračio u svijet Name. Neka se posebna veza razvila između ove robne kuće i stanovnika Zagreba i ta se ljubav prenosi s generacije na generaciju. Nama je svoju priču započela još u vrijeme Austro-Ugarske, samo pod drugim imenom, i predstavljala je luksuznu robnu kuću koja preslikava modu i životni stil Beča. Iz desetljeća u desetljeće, Nama se adaptirala, prilagođavala svoj asortiman, a ove godine slavi 140 godina postojanja.

Ova robna kuća ponosno stoji više od jednog stoljeća, a još uvijek je s jednakom strašću voljena. I to ne samo zato što u Nami doista možete pronaći što god zamislite, nego je u pitanju zaista uspješna strategija poslovanja koja je privlačila kupce u 19. stoljeću, privlači ih danas, a sigurno smo da će ih privlačiti u dalekoj budućnosti Zagreba. Ne možemo se ne zapitati, koja je tajna Name? Kako je Nama postala voljena robna kuća Zagrepčana i simbol Zagreba? Odgovore na ta pitanja dala nam je izvršna direktorica nabave i marketinga Brankica Filipaj Mišić. Otkrijte Naminu priču.

Nama uspješno posluje već zadnjih 140 godina. Koja je tajna Naminom dugogodišnjeg uspjeha?

Nama svoj uspjeh duguje svojoj dugogodišnjoj tradiciji koja je bazirana na stalnom osluškivanju potreba naših Zagrepčanaca i posjetitelja Zagreba. Ako u Zagrebu postoji mjesto u kojem možete kupiti sve od igle do npr. električnog romobila, uključujući gumbe i cifršluse, lonce, ribeže ali i odjela, kupaće kostime, haljine… to je sigurno naša kultna Nama.

Kako je uopće krenula Namina priča? S čim su vezani njezini počeci i što se tada prodavalo?

Počeci Name vezani su uz dolazak bečkih trgovaca Carla Kastnera i Hermana Öhlera za vrijeme Austro-Ugarske. Oni su se 1879. godine zanimali za otvaranje trgovačke kuće u Zagrebu tražeći način da svoje ime i trgovačko poslovanje iz Beča prenesu i u Zagreb.

U Ilici broj 50 prvi su put istaknuli svoje ime: prva trgovina “Kastner i Öhler” otvorena je 1879. godine.  Već 1882. Približavaju se željenoj lokaciji u Ilici 16, a potom unajmljuju prostor u prizemlju hotela  “K’ Caru austrijanskom” na današnjoj adresi. Godina 1906. je godina u kojoj „Kastner i Öhler“ posluje u cijelom prizemlju hotela „K’ caru austrijanskom“. 1937. vlasnici traže od grada dozvolu za adaptaciju i pritom dokupljuju susjedni Grand hotel. Bečki trgovci donijeli su u Zagreb dašak bečkog “štiha” pa su se tako u robnoj kući prodavale , venecijanske čipke, istočnjački tepisi, austrijske pomade, francuska ulja za kosu….

Što Vas čini drugačijima i posebnijima od drugih robnih kuća?

Nama se osim transformacije asortimana mijenjala kroz povijest i sluša svoje kupce te je to imala od starine. O tome govori i kućni red iz 1934. godine – koji je zapravo mala knjižica u kojoj je satkana cijela filozofija trgovanja otkad je trgovine i trgovaca. To je jedinstven i danas moderan priručnik za trgovce koji dojmljivo I slikovito demistificira tajnu dobrog trgovca. Razrađeni su svi detalji do kraja, kako se ophoditi s kupcem, kako nuditi robu i slagati je…Tu filozofiju osim kvalitetnog asortimana nastojimo njegovati i danas, kada se drugi trgovački lanci orijentiraju na samoizbor kupca bez pomoći i savjeta prodavača.

Je li Nama u svojoj dugačkoj povijesti imala teža vremena? Gaje li kupci jednaku ljubav prema ovom trgovačkom centru svih ovih godina?

Naravno da Nama pamti i dobra i teška vremena. Već nakon otvaranja prve trgovine Kastner i Ohler 1880. Godine Zagreb trese razoran potres. Porušio je što su naraštaji prije toga gradili. Vlasnici Kestner i Ohler nesebično su pomagali građanima dijeleći šatore … Tijekom ratova ponuda trgovine se mijenja pa od mode i luksuza prelazi na voštanice, petrolej, šibice.

U periodu nakon 2. Svjetskog rata Nama postaje lider moderne trgovine, koja se vrlo brzo prilagođava izazovima novog doba. Tako Nama ima u početcima i štand na Dolcu, trgovinu lakovima u Ilici, ali i pokretnu trgovinu za opskrbu Omladinskim radnih akcija…naravno kasnije  i prvu fonoteku te samoposlugu. Smatramo da kupci uvijek gaje neku vrstu ljubavi prema Nami, nekad kao studenti koji su se za zimskih dana grijali u Nami, nekad kao djedovi i bake koji kupuju za unuke u Nami, nekad se s nostalgijom sjećaju tetke koja je radila u Nami…puno je tu povijesti i sjećanja.

Nama se nalazi na dvije, vrlo bitne, lokacije: Ilica i Kvaternikov Trg. Razmišljate li ikada u budućnost proširiti brend te se otvoriti na nekoj novoj lokaciji?

Kao što ste i sami primijetili, obje naše Name nalaze  na dva najveća zagrebačka trga u samom centru grada, te su ponude oba dviju robnih kuća okrenute prema urbanoj, poslovnoj i modnoj sceni grada Zagreba. Kao i prema mnogobrojnim turistima koji u sve većoj mjeri posjećuju naš grad. Naše širenje ide u smjeru s digitalizacijom, te nam je plan proširiti svoje poslovanje virtualno u web shop.

Koji su Vam općenito planovi za budućnost?

Danas Nama posluje u 2 objekta i dalje se transformira i mijenja prema zahtjevima naših kupaca. Mijenjamo asortimane, načine prodaje….nastojimo biti eco frendly , počinjemo s web shopom, prisutni smo na društvenim mrežama, planiramo se mijenjati, razvijati, modernizirati…. Planiramo  njegovati  140 godišnju tradiciju trgovanja u zgradi koja je turistička atrakcija i prepoznatljiva vizura grada Zagreba.

SAZNAJ VIŠE:
Noemi Rumora
| 03.12.2022.