MSCHF – kolektiv koji sprdanjem kapitalizma planira zaraditi milijune?

20.02.2021.

Na zidu napuštenog skladišta u Brooklynu, tamo gdje je Gabriel Whaley smjestio rezidenciju svoje tvornice neobičnih ideja, iz čušpajza svakojakih grafita proviruje natpis “Mrzim reklame”. Parola je to koja izlazi iz usta nacrtanog lika gumene kokoši, one s kojom se igraju psi mlatarajući s njom u trku instinktivno ju držeći zubima za vrat, a koju je start-up MSCHF, u jednoj od svojih kreativnih ekspedicija, prenamijenio u bong. “Puff The Squeaky Chicken” proizvodi nervozni zvuk cvileža kad iz kljuna gumene kokoši povučete dim i samo je jedan od uvrnutih izuma iz radionice kolektiva čiji se proizvodi “reklamiraju sami od sebe”. I čini se da je zbilja tako, MSCHF je prava ljevaonica bizarnosti kojima ne treba nikakva specijalna promocija. Ne oglašavaju se po plakatima podzemnih željeznica niti pumpaju društvene mreže basnoslovnim budžetima za marketing, a na njihovom službenom profilu velikim slovima stoji DO NOT FOLLOW US. Priče o njihovim kreativnim biserima naprosto su toliko čudne da se pričaju same.

U svibnju 2019. godine lansirali su laptop zaražen sa šest najopasnijih računalnih virusa (koji su svijet osakatili za 95 milijardi dolara), a koji su, navodno, prodali za nešto više od 1.3 milijuna dolara. Nakon laptopa koji, naizgled, nitko normalan ne bi niti upalio, a kamoli kupio, pokrenuli su YouTube kanal “Man Eating Food” na kojem neki random statist u plavoj košulji jede hranu koju su gledatelji poželjeli da pred kamerom strpa u usta, od sladoleda s papirnatim ručnicima, preko psećih konzervi pa sve do palačinki s likovima holivudskih glumaca. Nakon što je na sveopću radost tisuća pratitelja reproducirao video materijale na kojima tip žvakanjem obezglavljuje Adama Sandlera i Willa Smitha, MSCHF se upustio u realizaciju novih idejnih poduhvata. Svijet je počastio genijalnom aplikacijom Netflix Hangouts koja vam omogućava da zajebete šefa i prevarite znatiželjne kolege koji vam virkaju iza leđa tako da se sve čini kao da ste usred virtualnog sastanka, a ustvari gledate Netflix. Ubrzo nakon, kreirali su još jedan alat za zabušante, M-Journal, koji tekstove s Wikipedije prevodi akademskim rječnikom tako da uz nonšalantni copy-paste možete zvučati pametnijima nego što jeste.

No, ozbiljniji medijski interes MSCHF je privukao u listopadu 2019., u godini u kojoj su svi surađivali sa svima kreirajući hype spajajući nespojivo. Nekome iz kolektiva palo je na pamet da se našale s fenomenom suludih modnih kolaboracija, a kao rezultat živahnog brainstorminga u brooklynskom skladištu nastala je ideja da spoje Nike i, ni više ni manje nego – Isusa. U đon Air Maxica ulili su svetu vodu iz rijeke Jordan i personaliziranim Nikeicama dali naziv “Jesus shoe”. Premda Nike nije blagoslovio suradnju s najvećom religijskom figurom kršćanstva, Isusove tenisice rasprodale su se za $1,425 u manje od minutu, te su vrlo brzo osvanule na sajtovima za preprodaju po mnogostruko višoj cijeni. Jedan par zadržao je i sam MSCHF, da posluži kao trofej na uredskoj polici. Te su tenisice označile prekretnicu. Nakon Isusove tenisice, MSCHF je nastavio s bizarnim “suradnjama”. U projektu nazvanom MSCHF X, u “nemogućoj suradnji” ujedinio je 10 streetwear brendova izrezavši njihove majice i patchworkom ujedinivši komadiće u jednu, a dobru lovu okrenuli su i prodajući izrezane krugove iz printa Damiena Hirsta. Nakon što su na svakom krugu utržili 480 dolara, na aukciju su ponudili papir s 88 rupa i ušićarili suludih $261,400, što je osam puta više od cijene originalnog Hirstova rada prije intervencije skalpelom. Naravno, njujorška tvornica bizarnosti na tome nije stala, a svojim je posljednjim potezom rasplamsala poprilično žustru polemiku u internetskim krugovima. Naime, MSCHF se drznuo taknuti u modnu svetinju. Torbicu na koju se strpljivo čeka mjesecima i koja slovi kao bolja investicija od zlata, kultnu Hermès Birkinicu, vragolani iz MSCHF-a bešćutno su rastrančirali i pretvorili u – sandalu. Dovitljivi kakvi jesu, đon kultnih Birkenstock sandala spojili su s kožom još kultnije Birkinice i dobili Birkinstock sandale, a najbizarnija u čitavoj priči je paprena cijena koja iznosi od $34,000 do $76,000. “Mi smo naprosto fascinirani uništavanjem skupih stvari i kreiranjem nečeg novog od njihovih ostataka”, izjavio je jedan od članova tima. Ništa materijalno nema toliku vrijednost da bi bilo nedodirljivo.

Kada su vijesti o sandali izrađenoj od Birkinice preplavile medijske stupce, virtualne rasprave su naprosto eksplodirale. Ljudima kojima je pandemija osakatila kućne budžete u nevjerici su se i s dozom gađenja pitali koja bi dokona budala potrošila toliku lovu za anatomsku sandalu. No, prije nego prenaglimo sa zaključcima kako nema šanse da itko kupi cipelu koja košta kao garsonijera u predgrađu, sjetimo se samo Garyja Dahla koji je u 70-ima postao milijunaš prodajući ljudima igračku za pse Pet Rock koja je ustvari običan kamen, bogatuna koji plaćaju bocu vode 60 tisuća dolara jer je posipana listićima zlata, ili pretencioznih tipova koji keširaju milijune za platno koje je “umjetnik u usponu” poprskao kistom. Čini se da sve ima svog kupca. U svijetu u kojem živi nekolicina dekadentno bogatih i većina onih koji jedva spajaju kraj s krajem, sigurno postoje mnogi koji će poželjeti MSCHF sandalu od rastrančirane Birkinice, a oni koji ju uhvate osjećat će se moćno jer imaju nešto što nemaju “obični smrtnici”. Premda je to, na koncu konca, samo sandala. Marcel Duchamp nekoć je davno preokrenuo pisoar i nazvao ga Fontanom, propitujući tako granice umjetnosti i podastirući kritiku njezinoj pretencioznosti. I baš kao što je Duchamp rovario iznutra, možda to isto čini i kolektiv iz Brooklyna dajući kritiku obijesnoj konzumerističkoj kulturi u kojoj živimo. Sve ukazuje na to da se šačica pametnih klinaca odlučila poigrati s klimom društva u kojoj stanuje perverzni kapitalizam i prodati prljavo bogatima hrpu skupih, potpuno nepotrebnih gluposti zbog kojih će se osjećati da su vredniji i posebniji od drugih. MSCHF su mediji već okrunili najsjajnijim epitetima, usporedili s Banksyjem i Warholom, te prozvali anarhistima koji ismijavaju kapitalizam. Ismijavali ga ili ne, ono što je sigurno je da to itekako dobro naplaćuju. Nema bolje stvari nego kad sprdaš kapitalizam i zgrneš milijune.

SAZNAJ VIŠE: