Ok, ovo su (divni) dani u kojima ne moramo ništa, a možemo gledati svašta. Možda se ne skidate s Twittera ili Tik Toka, možda samo gledate serije, možda nemate vremena ni za što što traje duže od deset minuta pošto cijeli dan trčite za svojom djecom. Zato vam kao protutežu nudim(o) mini kurs povijesti mode i to s akcentom na devedesetima kao trenutnom zvijezdom vodiljom modne industrije. Nema potrebe ni za kakvim specijalnim pomagalima, ne trebate kupovati knjige ili crtati (što je svakako super opcija ako imate kad), niti se trebate bilo gdje registrirati- dovoljno je da pogledate neke od najznačajnijih revija i to na YouTubeu.
O tome koliko je i kako Alexander McQueen utjecao na cijelu industriju moglo bi se pričati danima, neke od njegovih najboljih revija izdvojili smo na posebno mjesto (kao što mu posebno mjesto pripada i u našim srcima), a ovo su neki široj javnosti možda manje poznati momenti koji jesu povijest. Vrijeme je da ih razvrstate i poslažete po redu – kako biste znali kome zapravo trebate zahvaliti dok scrollate Instagramom.
JEAN PAUL GAULTIER JESEN/ZIMA 1983/84.
Gaultier možda jest prvi ikonični grudnjak koji je proslavila Madonna u spotu Vogue napravio za svog plišanog medu ali njegovu preteču namijenjenu stvarnom svijetu je na pisti pokazao prvi put upravo na ovoj reviji. Model je bio od plišane tkanine ljubičaste boje, a danas je teško zamisliti komad koji je više obilježio njegovu karijeru, ali i cijelu dekadu devedesetih. U cijeloj kolekciji se već vidi silueta koja će vladati dijelom Gaultierove estetike, a koja je inspirirana korzetima i donjim rubljem koji je nosila njegova baka. Kao kontrast tome, manekenke se veselo i nesputano kreću dočaravajući dizajnerov stav prema modi i životu uopće. Kasnije kolekcije kojima je prodrmao devedesete samo su pokazale njegovu nevjerojatnu širinu.
MAISON MARTIN MARGIELA PROLJEĆE/LJETO 1990.
Ne postoji nitko poput Margiele, a ova revija, njegova treća po redu, je bila apsolutni dokaz tome. Gosti koji sjede na podu bez ikakvog rasporeda sjedenja, s drugim dizajnerima u publici (na početku ove snimke vidite Gaultiera), djeca koja se motaju svuda i trče po “pisti” koje praktično nema pošto se modeli provlače kroz naguranu publiku. Mjesto održavanja je bilo dječje igralište – simbol toga koliko će u budućnosti modne revije postati javna stvar i dostupne svima. Raf Simons, koji se također nalazi na našoj listi je upravo za ovu reviju izjavio kako je jedna od najutjecajnijih u njegovom životu.
GIANNI VERSACE JESEN/ZIMA 1991/92.
Trenutak u kojem je Gianni stvorio supermodele, a sebi osigurao vječnu slavu. Zvuči dramatično, ali u Versace opusu ništa nije bilo bez drame, a ako se netko danas pita zašto je brend toliko poznat gledanje ove revije je početak odgovora. Na njoj se kristalno jasno vidi Versace DNK: seks, moć, ženstvenost, uzimam-što-hoću-i-ne-ispričavam se pristup. Sama revija počinje nezamislivo smirenim izdanjima u crnoj boji koja ipak malo što ostavljaju mašti, sljedeći korak su boje koje vas razbuđuju i zbog kojih ste na ivici stolice da bi, kada se pogase svjetla, pred očima publike eksplodirala varijanta baroka devedesetih. Talijanska, a ni svjetska moda nikada više nisu bile iste. Bad taste, good taste, koga briga kada ovako moćno izgleda?
TOM FORD ZA GUCCI JESEN/ZIMA 1995/96.
Sjedite li? Prije ove kolekcije, Tom Ford je bio modni anonimus, a brend Gucci smatran mrtvim. Sam dizajner je izjavio kako apsolutno nitko nije gledao što radi i kako je na pistu mogao staviti što god je htio. Sve se promijenilo praktično preko noći, nakon revije na kojoj su supermodeli prošetali u raskopčanim satenskim košuljama i plišanim trapezicama niskog struka. Ford je uzdignut na pijedestal seksa u modi – poziciju koju je samo zacementirao onom kampanjom – a Gucci se uz veliki prasak vratio na modnu scenu pošto je od brenda u bankrotu povećao prodaju za 90%. Sve dalje je povijest.
THIERRY MUGLER JESEN/ZIMA 1995/96.
Iako je Thierry Mugler od početka karijere bio poznat po nevjerojatnim revijama na kojima su rame uz rame šetali i supermodeli, transvestiti pa čak i porno zvijezde, ništa se nije moglo mjeriti sa spektaklom koji je dizajner napravio povodom dvadesetogodišnjice svog brenda. Revija za kolekciju visoke mode za jesen/zimu 1995. godine i dan danas je poznata kao Woodstock modne industrije. U okviru jednog sata prikazano je 300 modela i to na legendama poput Carmen Dell’Orefice, Veruschke von Lehndorff i njegove vječite muze Jerry Hall, Naomi Campbell, Eve Herzigove i Kate Moss… Posebna mentalna slika koja nam je svima urezana u pamćenje jest Nadja Auermann u zlatnom bodiju koji liči na odijelo robota. Sam dizajner, uvijek je govorio da mu se moda dogodila slučajno i da je želio biti režiser – ova revija je dokaz da briljira u obje domene!
PRADA PROLJEĆE/LJETO 1996.
Estetika ružnog kakvu poznajemo danas tog je dana ušla u mainstream, a kolekcija pod nazivom “Banal Eccentricity” označila je preokret kako za brend Prada, tako i za samu Miucciu. Geometrijski printevi kao s plastičnih stolnjaka, sve nijanse smeđe uz akcente kričavo zelene, androgina silueta, mokasine s debelim đonom – svi amblemi (često jeftinog) dizajna sedamdesetih stavljeni su pod reflektor, a efekt je bio bombastičan i trajan za svjetsku modnu scenu. Na ovaj način, sama dizajnerica se, nakon čitavih sedamnaest godina u poslu, probila u prvi red dominantno muške industrije i postavila kodove kuće koje poznajemo i danas.
COMME DES GARÇONS PROLJEĆE/LJETO 1997.
Rei Kawakubo je veoma daleko od općeprihvaćene “balkanske estetike”, a nije hvala bogu još uvijek privukla ni Kim K pa njeni podvizi kod nas nisu osobito prepoznati iako je jedan od najbitnijih modnih igrača druge polovine 20. stoljeća. Revija po imenu “Body Meets Dress, Dress Meets Body” povodom predstavljanja Comme des Garçons kolekcije za proljeće/ljeto 1997. godine bila je svojevrstan performans koji je izvela plesna trupa Merce Cunninghama koja je izvela njegovu koreografiju Scenario. Sama Rei je kasnije izjavila da ove komade nije napravila da se nose na ulici, a završili su kao jedan od posebnih postavki na izložbi u muzeju Metropolitan 2017. godine u njenu čast.
DIOR PROLJEĆE/LJETO 1997.
Svojom prvom revijom visoke mode za brend Dior John Galliano začepio je usta svim skepticima (nakon što ga je u Givenchyju zamijenio Alexander McQueen), cijela kolekcija slip haljina uz poneki dodatak motiva afričkog nakita osvojila je svijet na juriš i označila novo modno poglavlje. Galliano je postao ekscentrični kralj Pariza onako kako to nijednom Englezu nije prije njega pošlo od ruke. Jednu od ovih novih Dior kreacija u stilu donjeg rublja ponijela je uskoro i princeza Diana, a Nicole Kidman se pojavila na Oskarima u zelenoj haljini od satena – i tako bila prvi slučaj da je u svim reportažama s događaja svuda potpisan i dizajner njene haljine (znamo kuda nas je to odvelo). Sama revija bila je ekstravagantna fantazija koju je samo Galliano, tada, mogao zamisliti.
RAF SIMONS PROLJEĆE/LJETO 1998.
Kolekcija “Black Palms” je šesta po redu za belgijskog dizajnera, ali je bila tek druga za koju je postavljena revija. U tada nečuvenom koraku, Raf je modele tražio preko oglasa na radiju (neka vrsta preteče castinga ne-modela za ulogu modela) kako bi dobio pravu i autentičnu atmosferu za nešto što do tada nije bila (a sada jest) norma – streetwear. I dan danas, mnogi dizajneri “pozajmljuju” upravo od Rafa i ove revije. Posebna poslastica jest činjenica da je reviju pratila i knjiga, ako na nju naletite na kolekcionarskim sajtovima – ne dozvolite da vam promakne!
YVES SAINT LAURENT, ZATVARANJE KUĆE VISOKE MODE 2002.
Tehnički, ovo nije revija za jednu kolekciju već apsolutni masterclass za koji vam je potrebno vrijeme, a i koncentracija. Naime, povodom zatvaranja svoje kuće visoke mode legendarni Yves Saint Laurent napravio je retrospektivu svih svojih 40 godina rada. Pogledajte je i bit će vam jasno zbog čega je ovaj čovjek Steve Jobs mode. Samu reviju je uživo pratilo 3.000 ljudi – 2.000 u samom centru Pompidou i još tisuću ispred vrata. Kada se na samom kraju Yves poklonio publici, za ruke su ga držale njegove muze Catherine Deneuve i Laetitia Casta, a okruživala ga je horda manekenki u crnim smoking odjelima – jednoj od revolucionarnih kreacija koje danas uzimamo zdravo za gotovo, a koje nam je poklonio upravo on.