MET GALA 2023 – “modni Super Bowl” krcat prvoloptaškim stilskim odabirima

Kako je prošla ovogodišnja Met Gala koja je proslavila duh Karla Lagerfelda? Svoj pogled na "modni Super Bowl" donosi Tina Lončar
02.05.2023.

Godine prolaze i svake je sve očitije da je Met Gala medijski, a ne modni spektakl. Blještavilo reflektora i privlačenje pažnje radi pažnje same, odavno je zasjenilo njegovu namjenu pratećeg gala eventa kao podrške Institutu za kostime Muzeja Metropolitan u kojem se, usput budi rečeno, svake godine upriličuje modna izložba o kojoj danas malo tko piše. Na tom tragu, Met Gala je zasluženo dobila nadimak “Modnog Super Bowla”. “Prvi ponedjeljak u svibnju”, iz godine u godinu, generira sumanute količine medijskih upisa, a većina ih je fokusirana na jednu jedinu temu, stilistička rješenja koja nam nudi celebrity klika, kao i tko je ispoštovano zadanu temu, a tko je u njezinoj ralizaciji promašio, slučajno ili namjerno. No, ono što se svake godine sve zornije očitava jest to da je u eri spektakla Met Gala prvenstveno kostimirana zabava, a ono što s klanjanjem spektaklu ide rukom pod ruku je banalizacija i pretjerivanje do razine grotesknog. Taj kič, jasno, često pretvara “najvažniji modni događaj godine” u plodonosan poligon za štancanje memeova. Ono što bi trebalo slaviti modu u svoj njezinoj ljepoti, svestranosti i originalnosti maskira se u neku banalnu formu “modne Coachelle”, mjesto na koje zvijezde dolaze po svoju priliku da otmu malo medijske pažnje, a način na koji to čine često je karikaturalan i komičan.

Prije ovogodišnje promenade na crvenom tepihu Metropolitana, kustos Instituta za kostime Andrew Bolton u dobroj je vjeri izjavio kako se nada da će gosti “proslaviti duh Karla Lagerfelda tako da će odjenuti vintage Chanel, vintage Fendi ili vintage Chloé.” I zbilja, bila je to savršena prilika da zvijezde proberu iz bazena nadahnuća koje je Karl Lagerfeld ponudio u svojih sedam desetljeća stvaralaštva. Balmain, Patou, Chloé, Fendi, Chanel ili pak Karlov vlastiti brend koji je pokrenuo 1984., u “enciklopediji haute couturea” kako bismo bez imalo ustezanja mogli nazvati Lagerfeldov opus, materijala za rekreiranje lookova bilo je pregršt. Zvijezde su, kako je sugerirao Bolton, mogle zaviriti u arhive modnih kuća čiju je estetiku dizajner definirao u nekoj od era i tako poslati danas silno važnu poruku o vrijednosti recikliranja vintage mode, mogle su se osloniti na svoj osobni odnos s Lagerfeldom, ponuditi dašak nostalgije kroz neku danas zaboravljenu priču, ili iskoristiti poneki element iz njegova modnog opusa, koji nije prvoloptaški i trivijalan.

Iako odavno ne gajim nadu da će Met Gala oduševiti, uvijek me iznova iznenade modni odabiri zvijezda s ergelom stilista, bilo da je riječ o bezidejnosti i površnosti modnih odabira ili o ridikulizaciji koja bi bilo primjerenija riječkoj karnevalskoj povorci. Umjesto da Met Gala ovog svibnja zablista kao čudesni modni vremeplov, većina gostiju odabrala je prvoloptaške crno-bijele kombinacije, bisere i tweed, a mnogima je, od bogatog Karlova stvaralaštva koje je u velikoj mjeri oblikovalo današnju modu, bio zanimljiviji njegov osobni stil, njegova “uniforma” i sunčane naočale u zatvorenom prostoru. Jared Leto je pojam “kostimirane zabave” shvatio toliko doslovno da se pojavio u odijelu mačke Choupette zbog čega su prizori s Met Gale izgledali kao after party na kojem su svi pojeli lavor acida, Kim Kardashian odabrala je Schiaparelli haljinu s 50 tisuća bisera “jer ništa nije više Karl od bisera”, a čak se i Anna Wintour, capo-di-tutti-capi, pojavila u Chanelu iz kolekcije proljeće/ljeto 2023. koju je dizajnirala Virginie Viard. Osim što je većina zanemarila to da je Lagerfeld, u gotovo 70 godina rada, kreirao i za druge modne kuće osim Chanela, često je taj Chanel više odražavao ostavštinu legendarne Mademoiselle Coco nego li Karla samog. No, nećemo cjepidlačiti.

https://www.instagram.com/p/CruM7zpo1F5/
https://www.instagram.com/p/Crt1tQPrGvW/

Osim toga, u kukolju uvijek ima i cvjetova, pa je i ova Met Gala, koja je trebala pokloniti više tematski pogođenih lookova, ponudila poneki divan modni moment. Nicole Kidman se pojavila u haljini koju je Lagerfeld dizajnirao za nju prije 20 godina za reklamnu Chanel No. 5 kampanju u režiji Baza Luhrmanna, Penélope Cruz je iz arhive Chanela “izvukla” look iz 1988., Naomi Campbell, koja je s Lagerfeldom surađivala od svoje 16. godine, odjenula je ružičastu Chanel haljinu iz 2010., Dua Lipa otputovala je u davnu 1992. godinu, a Margot Robbie se pojavila u kreaciji iz 1993. koju je nekoć nosila Cindy Crawford. Allison Williams odjenula je toaletu koju je Guillaume Henry rekreirao po Lagerfeldovom dizajnu za kuću Patou u kojoj je kao kreativni direktor radio od 1958. do 1961., a Gisele je odjenula raskošnu bijelu Chanel couture kreaciju staru 16 godina koju je nosila za photo shoot u Karlovu domu. Dalo bi se u tu šačicu “dobrih primjera” ugurati još pokoji, no nevjerojatno je da je lista svijetlih primjera, unatoč tome što je ispoštovati temu bilo lakše nego ikad, iznova toliko kratka. Šteta je što se sav Karlov opus na koncu sveo na Chanel, no sve je bolje od tripoidnih kostima mačaka i sunčanih naočala u zatvorenim prostorima. Živo me zanima što bi na sve to rekao Karl, ali s obzirom na to da to nikad nećemo doznati, jedino što nam preostaje je meme party koji sigurno neće razočarati. Živio spektakl!

https://www.instagram.com/p/Crt2PRkrsgS/
SAZNAJ VIŠE: