Marcel Breuer, ugledni mađarski dizajner i arhitekt, ostavio je neizbrisiv trag u svijetu dizajna namještaja, a posebno u kreiranju stolica. Njegova poznata “Wassily stolica,” inspirirana Bauhaus estetikom, postala je sinonim za moderni dizajn te je utjecala na razmišljanje o funkcionalnosti, materijalima i konstrukciji u dizajnu interijera. Istražujući povijest stolica ovog inovativnog dizajnera, uronit ćemo u kontekst koji je oblikovao njegov rad, promjene koje je donio u industriji namještaja, te u nasljeđe koje je ostavio budućim generacijama dizajnera.

Marcel Breuer i njegov dizajn
Breuer je studirao i kasnije podučavao na Bauhausu, poznatoj njemačkoj školi koja je kombinirala umjetnost i industrijski dizajn. Bauhaus je bio revolucionaran u svojoj filozofiji; nastojao je povezati estetiku i funkcionalnost kroz pojednostavljeni pristup materijalima i konstrukcijama. Ova filozofija duboko je utjecala na Breuera, koji je već od samog početka tražio načine kako da dizajnira namještaj koji je jednostavan, ali elegantan, te prije svega prilagođen potrebama suvremenog života.

1925. godine Breuer je dizajnirao svoj prvi značajni komad namještaja, stolicu nazvanu “Wassily” ili “B3”, koja je danas prepoznata kao ikona modernizma. Prvotno nazvana po slavnom umjetniku Vasiliju Kandinskom, kolegi iz Bauhausa koji je bio fasciniran dizajnom stolice, “Wassily” stolica bila je revolucija u pristupu materijalima.


Breuer je koristio čelične cijevi koje su se dotad smatrale neuobičajenim i pomalo industrijskim materijalom za namještaj, no Breuer je bio uvjeren da je upravo čelik idealan materijal za konstrukciju namještaja. Svojom izdržljivošću, laganom težinom i estetskom prozračnošću, čelik je omogućio da se stvori struktura koja nije samo stabilna, već i vizualno “lagana” – otporna na tradicionalne oblike i nepotrebne ukrase. “Wassily” stolica je stoga bila prvi korak prema industrijskom dizajnu namještaja koji je omogućio masovnu proizvodnju bez žrtvovanja estetike.

Ono što je također fascinantno u vezi s Breuerovim dizajnom stolice jest njezin inovativni oblik. Naslon i sjedalo nisu povezani tradicionalnim zglobovima, već su uvučeni u okvir od čeličnih cijevi. Na taj je način Breuer stvorio komad namještaja koji kombinira geometrijske linije, minimalistički pristup i izuzetnu udobnost, što je bila rijetkost za to doba. Breuer nije želio dizajnirati stolicu koja bi se samo uklopila u tadašnji pojam udobnosti – želio je, kako je često govorio, “dematerijalizirati” namještaj. Njegova Wassily stolica tako daje iluziju da lebdi u prostoru, dok ujedno odražava suptilnu, industrijsku estetiku modernizma.

Breuerove stolice odražavale su utjecaj koji je Bauhaus imao na njegov rad, ali i želju da istražuje granice dizajna i proizvodnje. Njegov se rad nije zaustavio samo na “Wassily” stolici. Tijekom godina kreirao je niz drugih dizajna, uključujući “Cesca” stolicu, koju je nazvao prema svojoj kćeri Francesci. Ova stolica kombinira drvo i čelik na način koji stvara dojam topline, ali i zadržava oštre linije i minimalizam karakterističan za Bauhaus. “Cesca” stolica bila je jedan od prvih komada namještaja koji je uspješno koristio tzv. konzolnu konstrukciju – naslon bez stražnjih nogu, što joj je omogućilo dodatnu fleksibilnost i udobnost.

Marcel Breuer nije bio samo dizajner; bio je filozof u dizajnu namještaja koji je pokušao redefinirati kako razumijemo ulogu i svrhu predmeta u svakodnevnom životu. Njegovi komadi, posebno stolice, nisu samo sjedala, već su postali ikone koje simboliziraju slobodu modernizma, razmišljanje o strukturi i estetici, i, konačno, odbacivanje teških, ukrašenih predmeta u korist praktičnosti i pročišćenih linija. Stolice koje je dizajnirao Breuer ostavile su trajnu poruku o tome kako dizajn može istovremeno služiti funkciji i biti izvor inspiracije – ostale su dio kolekcija mnogih svjetskih muzeja, kao i stalni predmeti u domovima i radnim prostorima diljem svijeta.

Njegov utjecaj osjeća se i danas, jer su Breuerove ideje o kombiniranju industrijskih materijala s funkcionalnim oblikovanjem nadahnule mnoge dizajnere kroz desetljeća koja su uslijedila. Iz njegove naslijeđene filozofije i dizajna vidljivo je da Breuer nije stvorio samo stolicu, već cijelu novu estetiku namještaja.