“I’m looking for a man in finance. Trust fund. 6’5. Blue eyes…”, tko bi rekao da, ako spojite ove riječi uz podlogu party himne iz 2010-ih Like a G6, imate ljetni hit koji se vrti po TikToku 24/7. Za hit je zaslužna Megan Boni, na TikToku poznata kao “girl on the couch.”, čija je potraga za plavookim frajerom koji se bavi financijama rezultirala ne samo nizom glazbenih remixova i koreografija koje izvode likovi u prslucima i košuljama kojih je prepun TikTok, već i finance bros trendom. Bankari, ekonomisti i financijaši imaju svoj trenutak.
@girl_on_couch Can someone make this into an actual song plz just for funzies
♬ original sound – Girl On Couch
No, na stranu plave oči i potraga za muškarcem koji je financijski osiguran, je li zaista moguće da je trenutno najprivlačniji tip muškarca upravo arhetip financijaša? Ekonomisti nemaju dobru reputaciju i prva pomisao na spomen finance bros sigurno nije boyfriend material već onaj sumnjivi lik sa skrivenim namjerama koji nosi navy plave hlače, prošivene prsluke i one tenisice koje se klasificiraju kao nešto između business i casual. Radi prekovremene i vjerojatno mu se potkrade poneka seksistička fora.
@reissofficial Stop looking. We’ve found them. #fyp #maninfinance #finance #leadenhallmarket #londontiktok #reiss @ultimateeventdancers @Billen Ted @Girl On Couch @itsadamlyons_
♬ original sound – reiss
Naravno da je riječ o stereotipu i naravno da postoje muškarci koji se bave financijama i ne uklapaju se u ovaj izgrađeni stereotip. S druge strane, frajer koji se bavi financijama uvijek je bio poželjan materijal (što je više izraženo u SAD-u). Zahvalimo na tome dijelom kultnim filmovima, a fiktivni likovi (često temeljeni na stvarnima) s kojima smo odrasli kroz pop kulturu oblikovali su određeni stereotip koji je TikTok hitom ponovno aktualiziran. Možda sada s razlogom, kako bi se redefinirao? Je li financijski pritisak toliki da je jedino rješenje pronaći partnera u financijama? Ili je reprezentacija bogataškog lifestylea na društvenim mrežama dodatno potpalila želju za pripadanjem financijskoj bezbrižnosti do koje se dolazi kroz sive zone ekonomije?

Tko su originalni ‘man in finance’?
I prije nego što je termin man in finance postao viralan u 2024., lifestyle bogataša s Wall Streeta je romantiziran već desetljećima, kroz filmove koji su financijaše, mahom negativce u dizajnerskim odijelima, učinili ikoničnim likovima nepogrješivog stila, ukusa i dekadentnog načina života kojeg svi žele živjeti (na stranu njihove kriminalne radnje).

Dovoljno je spomenuti lik Gordona Gekka kojeg je Michael Douglas utjelovio u filmu Wall Street, zajedno s Charlijem Sheenom. Garderoba je u ovom filmu postala sinonimom za ambiciju, ego i samopouzdanje. Zamislite košulju bijelog ovratnika i odmah ćete se sjetiti elitnog lifestylea i poslovnjaka koji ne preže pred ničim kako bi se domogao onoga što želi. U paketu s pinstriped odijelom, skupocjenim satom i plavom košuljom, imate financijskog moćnika s karizmom.

Savršeno je taj arhetip nastavio Christian Bale u Američkom psihu, trileru iz 2000. koji oslikava hedonizam i hustle kulturu Wall Streeta na granici osamdesetih i devedesetih godinama. Zanimljivo je da se Rolex nije želio vezati uz lik serijskog ubojice pa umjesto njihovih satova, Bateman nosi Seiko model. “Don’t touch the watch” izgovara prostitutkama u svom krevetu, što elegantno podcrtava materijalizam i važnost izgleda kao neizbježne odrednice ovog lifestylea. Bateman nosi Valentino i Armani, njihova besprijekorno krojena odijela na prugice. Kaput sa snažnim, naglašenim ramenima je ultimativni način kako pokazati moć i snagu, pravi alfa power move – i do on danas ostaje inspirativni lik koji religiozno brine oko izgleda, i koji je upisan u kulturu kao primjer uglađenog, ambicioznog – zgodnog lika s burze.


U recentnije vrijeme, nitko nije uspio učiniti prljavi Wall Street poželjnijim od Leonarda Di Caprija u filmu Vuk s Wall Streeta. Jordan Belford od brokera na rubu propadanja zamjenjuje bež sako i broj preveliku košulju za Armani pinstriped odijela, crne i tamnoplave nijanse te crvene kravate, po uzoru na lik iskusnog brokera kojeg glumi Matthewa McConaughey i koji ga mentorira prilikom njegova dolaska na burzu. Kasnije Belforda na jahti vidimo u Ralph Lauren majici (old money) i kroz cijeli film s TAG HEUER satom na ruci.

Ako želite više saznati o krahu burze i stvarima koje se događaju na Wall Streetu, preporučit ćemo vam The Big Short u kojem naglasak nije stavljen na estetsku reprezentaciju. No, redom uspješni, inteligentni, bogati i zgodni, ali s kriminalnim dosjeom i/ili psihopatskih tendencija likovi još jednom su došli u prvi plan kao poželjan tip muškarca i trenutno ih viđamo na svim društvenim mrežama. Uz ove primjere iz pop-kulture na društvenim mrežama možete pronaći više profila koji objavljuju AI fotografije koje prikazuju romantičnu viziju dekadencije s Wall Streeta – muškarci u odijelima, uredi iz kojih puca pogled na nebodere, skupi automobili privatni avioni i sve ono što se uklapa u pojam old money estetike kojom je nova generacija i dalje zaluđena.


Definicija i garderoba čovjeka koji se bavi financijama danas se razlikuje od power lookova od prije nekoliko desetljeća – s vremenom su uredi postali ležerniji, a odijela na pinstriped prugice i sjajne cipele zamijenjene su ležernijim pristupom i business casual dress kodovima koji naginju prema sportskom, opuštenom stilu. Zamislite lik Grega ili Toma Wambsgansa iz serije Succession u prošivenim prslucima i vestama od kašmira. I dojam se promijenio – Urban Dictionary pojam finance bros definirao kao osobu koja „koristi mušku privilegiju, radi na Wall Streetu, orijentiran je na brzu zaradu i visoku poziciju na poslu, a napravit će sve kako bi se toga i domogao. Ne poznaje zabavu bez alkohola i opijata“ i općeniti dojam je manje power, a više douchy. Sigurno i dalje želite pronaći ‘frajera u financijama’?
