Kada smo jesenas objavili tekst na temu povratka popularnosti krzna, pokrenula se žustra rasprava. Reakcije su bile mahom umjerene protiv trenda i najčešće se ponavljao isti komentar da se za potrebe mode krzno, a osobito životinjsko, više nikada ne bi trebalo nositi. S druge strane, krznene bunde i kapute ste ove zime mogli vidjeti na svakoj drugoj osobi, a društvene mreže bile su prepune krznenih zimskih outfita. Riječ je najčešće o onom umjetnom, ali svejedno je riječ o promociji kontroverznog krzna – tko zaista zna nosite li novo, vintage ili fejk?
Koliko god bilo neprihvatljivo utopliti se bilo kojom vrstom krzna – jer proizvodnja pravog i umjetnog nosi svoje posljedice, kontroverzni krzneni kaputi, bunde, suknje i stole nisu out. Dapače, nakon modnog mjeseca i kolekcija predstavljenih za sezonu jesen/zima 2025., izgleda da će krzneni komadi biti jedino što će se nositi čim temperature padnu. @tagwalk je izbacio podatak da je krzno (umjetno i pravo) na milanskom Tjednu mode bilo prisutno za 996 posto više u svim kolekcijama. Snažan trend se prelio i u Pariz gdje je krzno bilo prisutno u gotovo svakoj kolekciji.

Najveći trend za jesen 2025.
Simone Rocha je na pisti imala 30 lookova s umjetnim krznom, od grudnjaka do šalova. WWD navodi da je Net-a-Porter (koji je pravo krzno izbacio iz ponude 2017.) zabilježio rast potražnje za umjetnim krznom od 220 posto, u razdoblju od 24. veljače do 10. ožujka. U Milanu je ipak samo kod jednog brenda na pistu izašlo pravo krzno. Fendi je ove godine proslavio stotu obljetnicu, a kao kuća koja trenutno operira bez kreativnog direktora na čelu, kolekciju je potpisala Silvia Venturini. Fendi je brend s dugom povijesti proizvodnje krzna i kože i unatoč drugim vremenima, nisu napravili puno ustupaka kada je krzno u pitanju. Ovdje ćete i dalje pronaći ono životinjskog podrijetla, kolekciju je otvorila bunda od pravog krzna, a 29 posto od ukupno 84 looka na pisti rađeni su od pravog krzna.




Veliki brendovi iz LVMH grupacije također se nisu odrekli krzna, dok je Kering uveo no fur politiku 2017. kada se materijala životinjskog podrijetla odrekao Gucci. McQueen, Burberry, Saint Laurent pridružili su se i pravo krzno ne koriste posljednje tri godine. Prada životinjsko krzno ne koristi od 2020., a kožu preuzima od ostataka prehrambene industrije. Neke marke koriste krzno s certifikatima Furmarka, zaduženog za kontrolu tržišta krzna, kako bi kupci znali podrijetlo materijala nove bunde ili kaputa, a najčešće je riječ o krznu koje je nusprodukt prehrambene industrije i u cijeloj debati se ispostavlja kao kompromis.

Pitanje etičnosti i održivosti u raspravi o krznu napravljenom od sintetičkih vlakana i onog pravog uvijek je plodno tlo za debatu. S jedne strane, iza pravog krzna stoji praksa okrutnosti prema životinjama. S druge strane, umjetno krzno je na meti jer je najčešće rađeno od sintetičkih materijala koji kroz cijelu proizvodnju ostavljaju negativan trag na okoliš i poništavaju svaki pokušaj održivosti. Niti jedna opcija, osim vintage krzna, zapravo nije ispravna. Zašto modne kuće onda vraćaju krzno kao trend?

Krzno je simbol moći i bogatstva
Ako je nešto znak raskoši i bogatstva, onda je to krzno, a zaokret prema opulenciji i retro glamuru provlačio se kroz modne kolekcije cijele ove sezone. Dizajneri se odmiču od čiste estetike i minimalizma, svima je dosta jednostavnih silueta i moda se ponovno kreće u smjeru glasne, razmetljive, izgledom bogate i raskošne. Trendovi koji nastaju na društvenim mrežama dodatno “potpaljuju vatru” i krzno izgleda ekstremno poželjno i kul, kao i cijeli retro glam look.


Uz napredak industrije i tehnologije, inovacije su na raspolaganju, no rijetki se za njih odluče. Diesel recimo eksperimentira s trganim traperom koji oponaša izgled krzna i tako nudi ekološki bolju alternativu, Alaia je u svojim kolekcijama koristila vlakna vune oblikovana tako da izgledaju kao krzno. No tih nekoliko glasova promjene lako se izgube u bučnoj industriji koja počiva na hiperproizvodnji i trči za zaradom. Na kraju priče, je li krzno na pisti održivo, sintetičko ili pravo postaje manje bitno nakon što se trend prelije u high street ponudu sa širokim rasponom bundica i jaknama s opisom faux-fur, rađenima od plastike i nošenima kratko u duhu trenda.