Kako je Godard promijenio način na koji gledamo ljubav

Filmski redatelj Jean-Luc Godard preminuo je prije nekoliko dana u 91. godini života, a njegova filmska djela zauvijek su promijenila kulturu filma, mode i pop kulture
20.09.2022.
IMAGE SOURCE: IMDb

Filmski režiser Jean-Luc Godard, koji je bio predvodnik revolucionarnog francuskog novog vala kinematografije, preminuo je prije nekoliko dana u 91. godini života. Na scenu je zakoračio ikoničnim filmom À bout de souffle iz 1960-ih (Breathless), koji je samo započeo niz autentičnih ostvarenja koja su kreirala nova pravila filma, donijela kultne kadrove i citate i utjecala na poznate režisere od Martina Scorsesea do Quentina Tarantina. Susan Sontag ga je čim se pojavio usporedila s Picassom, a glumica Macha Meril koja je glumila u jednom njegovom filmu rekla za njega da je genije, i da je čovjek “koji mijenja način na koji ljudi razmišljaju”.

I baš tako. Njegovi živi kadrovi puni boje i emocija utjecali su na filmove, modu, pop kulturu, ali i na način na koji doživljavamo ljubav i emotivne obrasce. Svojom nekonvencionalnošću, narativnim stilom, brzim automobilima, pištoljima, bezbrižnim djevojkama i ljutim mladićima, Godard je stvorio stilski izraz koji je promijenio povijest. Proračunljivim uništavanjem svega što je bilo ranije, on je stvorio novi svijet u kojem ljubav ima veliku ulogu. Evo naših omiljenih trenutaka koji su nas topili, ježili, hrabrili i natjerali da u scene vlastitog ljubavnog života dodamo malo Godard začina. 

SKORO SVE SCENE IZ PIERROT LE FOU

Bilo da glavni junaci koje tumače Jean Pol Belmondo i Anna Karina kontempliraju o ljubavi, izležavaju se na plaži ili bježe od negativaca, svaki kadar ovog filma dosegao je status umjetničkog djela. Ferdinand (Belmondo), je mladi intelektualac oženjen bogatom Talijankom i živi tipičnim buržoaski privilegiranim životom kada dolazi nova bejbisiterica za koju se ispostavlja da je njegova bivša djevojka Mariana (Ana Karina). Ona bježi od čopora bandita, a Ferdinand se nalazi s njom u bijegu, krećući se ka jugu Francuske, u nadi da će stići u Italiju i odleteti na Tahiti. Tijekom filma nabijenog uzbuđenjem, emocijama, ali i ravnom kontemplacijom, uživamo u plavim, crvenim bojama pomiješanim s toplim tonovima boje kože i šaputanja. 

SCENA PLESA IZ BANDE À PART

Ovaj film prati tri mlada buntovnika dok planiraju pljačku. Ana Karina igra Odilu, mladu djevojku članicu ove grupe, u koju su zaljubljena preostala dva člana. Ikonična plesna točka u ovom filmu u kojoj je Godard koristio nepovezano ispresjecanje zvučnog zapisa utjecala je na mnoge kasnije filmske stvaratelje, uključujući i Tarantina za čuvenu plesnu scenu u Pulp Fiction.

SCENA S KNJIGAMA U UNE FEMME EST UNE FEMME

Plesačica Angela želi imati dijete, međutim njen dečko Emil nije spreman. Alfred, Emilov prijatelj je također zaljubljen u nju i on želi dijete s njom. U jednom trenutku, u ovom romantičnom mjuziklu gledamo raspravu Angele i Emila tijekom koje su se dogovorili da ne govore ništa jedno drugom već da pokazuju naslove knjiga. 

HOTELSKA SOBA U À BOUT DE SOUFFLE

Nećemo puno duljiti o ovom filmu, s obzirom na to da je on jedan od najpoznatijih ovog redatelja. Nakon prvog prikazivanja u Francuskoj, film je privukao više od dva milijuna gledatelja. Od tada se smatra jednim od najboljih filmova ikada snimljenih, njegove rečenice znamo svi napamet, isto kao što smo se bar jednom u životu odvažili i nosili ovu frizuru baš zbog Jean Seberg. 

SAZNAJ VIŠE: