Daleko iza nas su vremena kada su delikatne haljine koje otkrivaju tijelo bile alat za kojim ćete posegnuti ako želite izazvati šok. Kontroverza oko golih haljina danas je prozirna koliko i tanki slojevi tkanine koji obavijaju tijelo i otkrivaju ga pogledima okupljenih. Naked dress trend na crvenom tepihu je stara stvar, a pokazana koža ili bradavica ispod tila su nešto na što više nitko ne obraća pažnju – Vanity Fair party nakon dodjele Oscara ili Met Gala – dva najveća celebrity događaja u godini, redovito nam donesu lepezu golih haljina o kojima pišu svi mediji, a trend je prisutan i na eventima tradicionalnijeg dress codea, kao što je crveni tepih festivala u Cannesu ili Veneciji.

Bella Hadid prošle je godine nosila Saint Laurent kreaciju bež boje koja je otkrila tijelo. Riječ je o midi haljini iz kolekcije u kojoj je Anthony Vaccarello predstavio haljine toliko delikatne – i prozirne, da se čine potpuno nepraktičnima i nenosivima. Khaite, Alaia, Gucci, da navedemo samo par primjera brendova koji na piste redovito šalju odjeću – senzualnu, seksepilnu, izazovnu, razigranu – ovisno do koje granice ste spremni otići.

Od Kim Kardashian i Emily Ratajkowski do Beyonce, Zendaye ili Florence Pugh, gotovo ne postoji slavno lice koje nije barem jednom isprobalo ovaj trend. No, može li jedna gola haljina presuditi svim drugima? Je li 2025. godina koje ćemo se sjećati kao one kada je naked dress trend otišao u povijest? Svakom trendu dođe kraj, a ovom je možda presudila Bianca Censori s ultimativnom golom haljinom – onu s kojom ne znate gledate li u haljinu ili zapravo samo u golo tijelo.

U kojem trenutku gola haljina prelazi granicu dobrog ukusa?
Ako ste prespavali prvi ponedjeljak u veljači, možda ste propustili vidjeti kaos koji su Ye i Bianca Censori priredili na dodjeli Grammyja u nekoliko trenutaka. On, u crnim hlačama i t-shirtu uz sunčane naočale koje skrivaju dio lica. Ona, u velikoj bundi od krzna, sve dok je nije spustila na pod i otkrila na sebi mini haljinu, potpuno prozirnu, koja otkriva golo tijelo. Radi li ovo Bianca dobrovoljno ili je na svaki performans prisiljena i gledali li cijeli svijet zlostavljanu ženu pred hordom fotografa, ne možemo znati ili barem za sada ne znamo. Ono što znamo jest da Bianca i Ye posljednjih nekoliko godina izvode svoj performans bez da nam daju puno konteksta, ona se u tim situacijama nebrojeno puta pojavila u jednako otkrivajućim outfitma, da je njezina gola pojava već izgubila na faktoru šoka. Razlika je što je sada napravila taj mali korak više i tijelo nije pokrila jastukom već nam je zaista pokazala – sve.

Zbog kontroverzi kojima je Kanye West okružen, brojnih neodgovorenih pitanja vezanih za njihov odnos i činjenicu da je Kanye vrlo moguće iskorištava u svrhu svoje promocije i slanja (nekakvog) statementa, nakon njezinog izlaska na Grammyjima gola haljina barem za nekoliko promila mijenja svoj kontekst iz simbola oslobađanja, ženstvenosti, samopouzdanja u nešto što ponovno vraća ženu u podređenu funkciju. Kroz desetljeća smo gledali koliko snažnu poruku jedna gola haljina može poslati, može biti jako sredstvo promocije ili jednostavno, ono što je najčešće danas, još jedan način, oslobođen od srama i straha, modnog izražavanja i trend koji ćemo vezati za ovo vrijeme u modnoj povijesti.

Među prvima je golu haljinu nosila Cher 1974., danas legendarnu haljinu Boba Mackiea, u kojoj je zatim pozirala i za magazin Time koji tada nije imao praksu dovođenja celebrityja na naslovne strane svog magazina. Madonna je još 1992. godine šetala ruku pod ruku s Jeanom Paulom Gaultierom, u njegovoj tube haljini s potpunom otkrivenim grudima. I o Cher i Madonni govorimo kao o pop ikonama i zvijezdama koje su svojevremeno rušile stereoptipe i otvarale nova poglavlja o samostalnosti i slobodi žena. Tisak se žustro raspisao o Rose McGowan 1997. godine, nakon što se na dodjeli VMA nagrada pojavila u jednoj od prvih golih haljina viđenih na crvenom tepihu. Kreaciju su činile tanke resice koje su gotovo potpuno otkrile njezino tijelo, a McGowan je kasnije rekla da je zbog toga bila “slut-shamed”, iako je haljinom poslala političku poruku upućenu Harvey Weinsteinu. To je tek kasnije priznala – McGowan je bila jedna od prvih koja ga je optužila za silovanje koje se dogodilo 1997. godine. “Je li to ono što želite? Sve je samo zabava?”, poručila je.

Ne toliko davno, poruku je poslala i Florence Pugh koja je u ružičastoj Valentino haljini otkrila bradavice, čime je bez problema odgovorila internetskim trolovima koji su joj poručili da se ne bi baš trebala ponositi svojim skromnim poprsjem i malenim bradavicama. “Zašto se svi vi toliko bojite grudiju? Malih? Velikih? Okruglih? Ravnih? Trebali biste se to zapitati, jer to je ovdje problem, a ne moje male sise”.

Neupitna je snaga koju gola haljina ima – nekada jednako kao i danas, ako se koristi na pravi način. Unatoč svim golim haljinama, manje i više provokativnim izdanjima – iznova smo fascinirani tijelom, makar i prividnom golotinjom. Dok imamo priliku otvoriti vrata svoje intime cijelom svijetu, i dalje postoji potreba za potpunim pokazivanjem sebe ali i seciranjem i promatranjem drugih. Nekako volimo to osuditi i u tome sudjelovati.

Kako je ta moć odjevnog predmeta usmjerena i prema kojem cilju, isključivo je na onome tko nosi komad materijala koji otkriva tijelo. Zoe Kravitz je prije nekoliko godina odgovorila na kritike zbog kojih se na neko vrijeme i povukla s društvenih mreža. Nakon što je na Met Gali 2021. nosila Saint Laurent haljinu koja je “otkrila previše kože”, obratila se svima s izjavom: “Neugoda koju izaziva golo tijelo je ništa drugo nego rezultat kolonizacije, ispranog mozga. A to je samo tijelo, svi ga imamo“. U slučaju Biance Censori, situacija je problematična jer ne znamo tko govori i što želi poručiti svojim izborom da prekrivena samo prozirnom tkaninom izađe na crveni tepih. Sigurno je da nakon njezine, definicija gole haljine više nije ista.