Fashion Recap: je li visoka moda postala stvar za široke narodne mase

Visoka moda nije krenula u kvalitativnu promjenu dostojnu teoretskog predvodnika, već postaje zabava milijuna
15.01.2023.
IMAGE SOURCE: Balenciaga

“Ne možete nositi traperice i crnu dolčevitu… i tvrditi da visoka moda postoji.” čuvena je izjava Pierrea Bergéa za francuski Vogue. Naravno da je data sad već davno. Naravno da smo odavno stigli do traperica na revijama visoke mode – i to ne do onih Gauliterovih čije nogavice podsjećaju na kristalne lustere – već upravo do onih u stilu Bila Gatesa sa crnom dolčevitom, a gdje drugo nego kod Balenciage. Realno, moglo bi se reći da smo napravili i puni krug ako (po tko zna koji put) spomenemo Bottega kožne “traperice” koje je na posljednjoj reviji nosila Kate Moss i koje bi se zaista po majstorstvu izrade mogle na neki način nazvati visokom modom iako su konfekcija. No, digresiram.

Visoka moda, onako kako je većina svijeta i mali Perica zamišljaju, odavno je mrtva. Njeni se “repovi” desetljećima trude preživjeti i grcaju u relativnom besmislu, na stranu sve glamurozne revije i crveni tepisi, pa i ljepota. Kada sam posljednji put pisala na ovu temu mislim isto što i sad, a to je da se visokoj modi – kako ne bi bila bespredmetna – treba dogoditi e-volucija, kako bi možda mogla doprinijeti modnoj re-voluciji. Nešto se svakako događa, a je li to pravac kojem sam se nadala… Evo, ne znam. Taj pravac svakako jest u skladu s vremenom, a vrijeme baš i ne miriše na dobro (čast izuzecima).

Fashion Recap: Da li je visoka moda postala stvar za široke narodne mase (фото 1)

ONO ŠTO SVAKAKO JEST NOVO, A NIJE SE Dogodilo NE ZNAM NI SAMA KOLIKO DEsetljeća, JE ČINJENICA DA JE VISOKA MODA PONOVnO MAKAR NEKIM SVOJIM DjELIĆEM DiO ZEITGEISTA. MI ŽIVIMO U ERI MASOVNE (NE)KULTURE I zasljepljenosti KOD OČIJU, RAZNE BOGOVE ODAVNO SU ZAMijENILI NEKI NOVI IZ PANTEONA ZABAVE ZA ŠIROKE NARODNE MASE I UPRAVO TU SE Dogodio ZAOKRET: VISOKA MODA NIJE KRENULA U KVALITATIVNU PROMjENU DOSTOJNU TEORETSKOG PREDVODNIKA, VEĆ POSTAJE ZABAVA MILIjuna.

Logično. Nimalo iznenađujuće. Baš kao ni Klimt i Monet magneti za frižider i kalendari. Da se razumijemo, ni Klimt ni Monet nisu zbog njih ništa manje genijalni sami za sebe, ali se do njih samih nekako sve rjeđe i rjeđe stiže, ugušili ih magneti, tko još danas ima vremena da kopa kroz njih?

I tako smo stigli do famozne “Balenciaga renesanse” (prije još famoznijeg skandala s djecom, harnesima i medvjedićima). Cristóbal Balenciaga zatvorio je svoj atelje 1968. zato što “više nije imao koga oblačiti”, brend ga je prije dvije godine ponovo otvorio i obukao Kim K. Nemam ništa protiv. Samo se bavim zaokretom. Taj zaokret ogleda se u tome da se visoka moda dodvorava masi. Naravno da je masa neće nikada nositi pošto nikada nije ni bila ciljna grupa. Visoka moda je, dosadila sam već sama sebi, način života, kompletna garderoba. Nekada je tu garderobu pratilo masovno tržište, sada ona pokušava da preživi prateći njega. 

Fashion Recap: Da li je visoka moda postala stvar za široke narodne mase (фото 2)

Ono što mnogi ne razumiju jest da se visoka moda u svom originalnom značenju (da se banalno izrazim) ne ograničava na jednu estetiku. To je možda najveća zabluda od svih. Ona je mogla biti namijenjena posebnim prilikama, naravno, ali i namijenjena tome da se nosi u 10 ujutro i apsolutno ne podrazumijeva ni šljokice, ni perje, niti bilo kakvu in-your-face ekstravaganciju. Dakle, to može i ne mora. Ono što kod visoke mode “mora” jesu izrada, autentičnost i posebnost, kvaliteta iznad kvantiteta i, da, basnoslovna cijena.

SADA SE OVA (MOŽDA JEDINA) ZAPRAVO ODRŽIVA MODNA NIŠA ODJEDNOM DODVORAVA MASOVNOJ ESTETICI I PROIZVODNJI, KAO DA SE TRUDI demokratizirati NEŠTO ŠTO JE PO SAMOJ SVOJOJ SRŽI I DEFINICIJI DOSTUPNO postotku LJUDI ČIJI JE BROJ RED VELIČINA STATISTIČKE GREŠKE.

U tome leži ne-baš-sakrivena ironija, ne u tome tko je modele visoke mode ponio na pisti ili se u njima slikao. Kim K ili Nicole K, kakva razlika i kakav problem? Možda poznati do sada nisu preuzimali uloge na revijama visoke mode (pošto na drugima bezbroj puta jesu) – osim kada je Saint Laurent zatvarao svoj atelje i povlačio se iz posla 2002 – ali visoka moda je uvijek s njima bila tjesno povezana. Grace Kelly trebala se udati za Olega Cassinija, dizajnera koji ju je oblačio prije nego što je upoznala Raniera od Monaka. Ništa novo, ništa neobično. Modni znalci stare garde mogu slobodno dizati noseve, ali razliku između Grace i Nicole Kidman neće ni na papiru naći, niti će promijeniti išta, niti je potrebno da zaustavljaju vrijeme koje teče kako teče i koje je na neki način sve manje njihovo.

Fashion Recap: Da li je visoka moda postala stvar za široke narodne mase (фото 3)

MENE osobno zanima NEŠTO DRUGO: UKOLIKO VISOKA MODA NIJE RIZNICA ZNANJA, ZANATSTVA, ALI I INOVACIJE U STILSKOM I TEHNOLOŠKOM SMISLU, ČEMU ONDA UOPće MOŽE služiti? BOJIM SE DA ZNAM ODGOVOR: NIČEMU.

SAZNAJ VIŠE: